محققان کشور در اقدامی فناورانه تحریک سلول‌های عصبی در نواحی عمقی مغز با کمک روش‌های غیرتهاجمی را آغاز کردند تا پس از انجام موفقیت آمیز این طرح از عوارض جانبی جراحی در امان باشیم.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تحریک نواحی عمیق مغز از فناوری‌هایی است که محققان در مراکز علمی مختلف مشغول آزمایش آن روی موش زنده هستند. در این روش با اعمال میدان های الکتریکی و مغناطیسی متمرکز از خارج مغز سلول های عصبی یک ناحیه بدون تحریک سایر بخش ها تحریک می شود. البته روش های متداولی که در حال حاضر به این منظور انجام می شود روش های تهاجمی است که عوارضی را به همراه دارد. بنابراین پژوهشگران به دنبال آن هستند با توسعه روش های غیرتهاجمی این مشکل را رفع کنند.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع که باعث پیشگیری از انجام عمل جراحی می شود محققان کشور نیز در طرحی پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی به این موضوع ورود پیدا کردند تا از قافله علم و فناوری محققان دنیا در این حوزه عقب نمانیم.

این طرح پژوهشی با عنوان «روش های غیرتهاجمی تحریک نواحی عمقی مغز با استفاده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی متمرکز» توسط محققان دانشگاه تهران در حال انجام است. بررسی روش های گوناگون تحریک نواحی عمیق مغز بدون ایجاد عوارض جانبی و با استفاده از عبور همزمان چندین جریان الکتریکی سینوسی با فرکانس های مختلف و ایجاد تداخل سازنده میان آنها در نواحی عمقی مغز در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته محمود شاه آبادی مجری این طرح پژوهشی، در این روش چندین سیگنال الکتریکی فرکانس بالا به مغز اعمال می‌شود. در این صورت اگر دو سیگنال با اختلاف فرکانسی در محدوده باند عبور غشای سلول عصبی قرار گیرند آنگاه سلول عصبی با فرکانسی مرتبط با فرکانس پوش سیگنال تداخلی، تحریک می شود. با اجرای کامل این طرح مطالعاتی پژوهشی می توان گام های نخستین تحریک غیرتهاجمی سلول های عصبی در نواحی عمقی مغز را برنامه ریزی کرد که خود می تواند مقدمه ای برای ابداع روش های جدید بدون الزام بازگشت به روش های تهاجمی متداول باشد.

تحریک عمیق مغز از روش هایی است که برای درمان بیماری های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. سال ها تلاش و پیشرفت دانش پزشکی اثبات کرده که روش های تهاجمی قدیمی همچون شوک الکتریکی برای تحریک مغز می تواند در درمان برخی بیماری ها موثر باشد؛ اما در این روش ها نیاز به عمل جراحی و کاشت الکترود است. پس تحریک عمقی با روش های نوین و بدون عمل جراحی می تواند راهکاری در این زمینه باشد که عوارض پیشین را ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996403

وب گردی

وب گردی