یک درمان ساده و خلاقانه برای مبارزه با قارچ‌های کاندیدا آلبیکنس

مطالعه ای به وسیله UPV/EHU یک درمان ساده و خلاقانه مبتنی بر سلول های بنیادی رحمی را برای مبارزه با قارچ های کاندیدا آلبیکنس که مسئول کاندیدیازیس واژنی‌ست، ارائه کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تقریبا یک پنجم زنان از کاندیدیازیس واژنی رنج می برند و به همین دلیل به ناقلین مزمن قارچ های کاندیدا تبدیل می شوند و متاسفانه مدت زمان زیادی از عفونت ناخوشایند مربوط به این قارچ ها رنج می برند. این امر منجر به افسردگی های مکرر برای این زنان می شود و به همین دلیل محققین به دنبال راهی برای مقابله با این بیماری ناخوشایند هستند. محیط شرطی سلول های بنیادی رحمی(hUCESC-CM) رشد سوش های حساس کاندیدای جداسازی شده از واژن را مهار می کند اما رشد کاندیدای آلبیکنس را در 80 درصد بیمارانی که به درمان های موجود برای کاندیدیازیس واژنی مقاومت نشان می دهند، مهار می کند. کاندیدا آلبیکنس مسئول 80 درصد کاندیدیازیس های واژنی است.

سلول های بنیادی رحمی رشد کاندیدا آلبیکنس های منشا گرفته از خون بیمارانی که سرکوب ایمنی شده اند را نیز مهار می کند. سپسیس(عفونت های خون) به وسیله قارچ ها دلیل اصلی مرگ در این گروه از بیماران هستند بویژه زمانی که آن ها به درمان های اندک موجود نیز مقاومت نشان می دهند. اما راز موفقیت سلول های بنیادی استرومایی سرویکسی رحمی در مقابله کاندیدا آلبیکنس چیست؟ سلول های بنیادی رحمی از ناحیه بسیار خاصی موسوم به ناحیه تغییر شکل سرویکس رحمی منشا می گیرند که از نظر زیستی بسیار آسیب پذیر است و در تماس دائم با محیط واژنی قرار دارد و در معرض خطر باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها و ... قرار دارد. طی تکامل انسان، سلول های بنیادی رحمی سرویکس، مکانیسم های دفاعی قوی را به شکل کوکتیلی از فاکتورهای مولکولی آزاد شونده به درون محیط خارجی دارا می شوند که می توانند با تهدیدهای موجود مبارزه کنند و گونه ها را حفظ کنند. به عقیده محققین استفاده از محیط شرطی سلول های بنیادی رحمی می تواند یک درمان ضد میکروبی خلاقانه برای قارچ های کاندیدا آلبینکس باشند که طیف وسیعی از خانم ها را دچار مشکل کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996421

وب گردی

وب گردی