تصویر مولکولی فتوسنتز به دست آمد

دانشمندان با استفاده از دوربین شمارنده الکترون تصویر مولکول فتوسنتز را به دست آوردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از آزمایشگاه برکلی، محققان با کمک دوربین شمارنده الکترون، موفق به ساخت یک طرح مولکولی از پروتئینی پیچیده به نام NADH شدند.

این مجموعه نقش مهمی در فتوسنتز دارد؛ اما در حال حاضر عملکرد دقیق آن در فرآیند تبدیل نور خورشید به قند، با جزئیات بیشتری قابل بررسی است.

دوربین جدید شمارش الکترون، این مسئله را با در نظر گرفتن فیلم های دیجیتالی با نرخ فریم بسیار بالا حل می کند؛ بنابراین هر فریم می تواند برای از بین بردن تاری‌های ناشی از حرکت ذرات ناشی از پرتو ایجاد شود.

مطالعه فعلی می تواند پیامدهای مهمی برای تولید محصولات زیستی مانند پلاستیک و سوخت زیستی داشته باشد.

تصویر بالا طرحواره زنجیره انتقال الکترونی در فتوسنتز را که در آن انرژی نور خورشید الکترون های با انرژی بالا را در میان پروتئین‌های مختلف ایجاد می کند، نشان می دهد. فتوسنتز یا فروغ‌آمایی (از ترکیب فروغ به معنی نور + آمودن به معنی به نخ کشیدن و به بند درآوردن) یا سنتز نوری فرایندی زیست‌شیمیایی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتری ها به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود.

کمابیش همهٔ ارگانیسم‌های روی زمین به آن وابسته‌اند. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌اکسید، آب و نور را جذب کرده و به کلروپلاست می‌رسانند. طی واکنش‌هایی که درون کلروپلاست انجام می‌گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدرات‌ها تبدیل می‌شوند. تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فراوردهٔ فتوسنتز است.

برخی از کربوهیدرات‌های مهم تولیدشده مانند گلوکز، می‌توانند به سایر مواد آلی، لیپیدها، نشاسته، سلولز و پروتئین تبدیل شوند که برای تبدیل‌شدن به پروتئین، نیاز به نیتروژن دارند. ژان باپتیست ون هلمونت، یکی از نخستین آزمایش‌های مربوط به فتوسنتز را انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996424

وب گردی

وب گردی