خواص اساسی ماده نشان داده شد

دانشمندان توانستند خواص اساسی ماده را با ادغام ستاره‌های نوترونی نشان دهند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز به نقل از جی اس آی، دانشمندان اعلام کردند که ستاره های نوترونی بسیار متراکم هستند و ممکن است برای گذار از ماده نوترون به کوارک مناسب باشند. کوارک ها کوچک‌ترین بلوک های ساختمانی ماده هستند و همیشه در داخل پروتون‌ها و نوترون‌ها به شدت محدود می شوند.

محققان با اندازه گیری امواج گرانشی که توسط ترکیب ستاره های نوترونی منتشر شده اند و با استفاده از معادلات انیشتین شواهدی بر کوارک های آزاد، یافتند.

در مدل‌های کامپیوتری به طور مستقیم پس از ادغام، یک انتقال فاز اتفاق می افتد و هسته‌ای از مواد کوارک در داخل جسم مرکزی شکل می‌گیرد. دانشمندان موفق شدند نشان دهند که در این مورد، تغییرات متمایزی در فرکانس سیگنال موج گرانشی وجود خواهد داشت بنابراین، یک معیار قابل اندازه گیری برای انتقال فاز در امواج گرانشی از ادغام ستاره نوترونی شناسایی شد.

بنابراین، یک رویداد کیهانی از ادغام ستاره‌های نوترونی، اطلاعاتی در مورد خواص بنیادی ماده ارائه می دهد.

کوارکQuark)‎)، یک ذره بنیادی و یکی از اجزای پایه‌ای تشکیل‌دهنده ماده است. کوارک‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا ذرات مرکبی به نام هادرون را پدید آورند که پایدارترین آن‌ها پروتون و نوترون، اجزای تشکیل‌دهنده هسته اتم هستند. به خاطر پدیده‌ای که به حبس رنگ معروف است، کوارک‌ها هیچ‌گاه به صورت انفرادی یافت نمی‌شوند و مستقیماً قابل مشاهده نیستند؛ آن‌ها را فقط می‌توان درون هادرون‌هایی مانند باریون‌ها (که نمونه‌های آن‌ها پروتون و نوترون هستند) و مزون‌ها یافت. به همین دلیل بیشتر دانش ما از کوارک‌ها از مشاهدات خود هادرون‌ها نتیجه‌گیری شده‌ است.

کوارک‌ها ویژگی‌های ذاتی گوناگونی دارند که بار الکتریکی، بار رنگ، اسپین و جرم از جمله این ویژگی‌ها می‌باشند. کوارک تنها ذره بنیادی از مدل استاندارد فیزیک ذرات است که هر چهار برهمکنش بنیادی را تجربه می‌کند. به این برهمکنش‌ها نیروهای بنیادی (الکترومغناطیس، هسته‌ای قوی، هسته‌ای ضعیف، گرانش ) نیز گفته می‌شود. همچنین کوارک تنها ذره‌ای است که بار الکتریکی‌اش مضرب صحیحی از بار بنیادی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 996429

وب گردی

وب گردی