اداره اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد و چگونگی فعالیت آن

 اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی دارای دو بخش مهم در حوزه فناوری دانشگاه آزاد است که یک بخش آن مربوط به شروع بخش فناوری بوده و بعد از آغاز امور پژوهشی، پژوهش‌‌ها باید تبدیل به یک فناوری شده و حالت کاربردی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توجه به نقش شرکت‌‌های دانش بنیان در چرخه اقتصادی کشور از راه‌های برون رفت از شرایط پیچیده اقتصادی در کشور با توجه به مولفه‌‌های اشتغال‌زایی، خودکفایی و رشد اقتصادی است. شرکت‌‌های دانش بنیان در زمینه گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و برای توسعه کسب و کار بر پایه قابلیت‌‌های اعضای هیات علمی، پژوهشگران، کارکنان و یا واحدهای فناور مستقر در مراکز تحقیقاتی شکل می‌گیرند و فعالیت می‌‌کنند.

اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است؛ زیرا برخلاف بسیاری از منابع که هنگام مصرف مستهلک می‌شوند، اطلاعات و دانش، که اساس اقتصاد دانش پایه است، می‌‌‌‌تواند بارها مصرف شده و با مصرف بیشتر در واقع رشد کند.

اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی دارای دو بخش مهم در حوزه فناوری دانشگاه آزاد است که یک بخش آن مربوط به شروع بخش فناوری بوده و بعد از آغاز امور پژوهشی، پژوهش‌‌ها باید تبدیل به یک فناوری شده و حالت کاربردی داشته باشند.

در حال حاضر، در مرکز رشد واحدهای مختلف دانشگاهی، طرح‌‌های ارائه شده در واحدها و شرکت‌‌های دانش بنیان حمایت می‌‌‌‌شوند که در این مرحله، دانشگاه برای ساخت نمونه اولیه، در راستای ایجاد بستر مناسب برای تجاری سازی کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد تا بعد از ساخت محصول اولیه، وارد فاز تجاری سازی شود. از این مرحله ورود به بحث اقتصاد دانش‌بنیان آغاز خواهد شد.

در حوزه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد فعالیت‌‌‌ها و نمونه‌‌های خوبی انجام شده است؛ اما در فاز تجاری سازی دانشگاه باید با قدرت عمل بیشتری وارد شویم تا بتوانیم در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور پیشگام باشیم.

اقتصاد دانش بنیان، منجر به تقویت تجاری سازی، مشارکت و همکاری دانشگاه برای ورود و سرمایه گذاری در محصولات دانش بنیان می‌شود. در این زمینه کارهای بسیاری در دانشگاه آزاد شکل گرفته است که از جمله آن می توان به تقویت شورای اقتصاد دانش بنیان استان‌ها اشاره کرد. اعضای این شورا به صورت بخشنامه‌ای تعریف شد و در نهایت شورا بنیان شکل گرفت. گفتنی است اعضای این شورا، متشکل از صاحب‌‌نظران این حوزه همراه با عده‌ای از مسئولان اجرایی دانشگاه هستند.

اعضای شورای استانی اقتصاد دانش بنیان به شرح زیر است:

1. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان به عنوان رئیس شورا

2. دبیر شورا به انتخاب رئیس استان که معاونان پژوهش و فناوری در اولویت هستند

3. رئیس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان به انتخاب رئیس شورا

4. ۶ نفر از استادان و صاحب‌نظران عالی‌‌رتبه اقتصاد و کارآفرینی خصوصاً در حوزه دانش‌بنیان به پیشنهاد رئیس شورا و تأیید کمیسیون دائمی استان

تیم‌‌های شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد در استان‌‌ها، از مهرماه امسال کامل شد؛ همچنین در بسیاری موارد به شورای هیات امنای استانی تفویض اختیار شده است تا آزادی عمل بیشتری برای حمایت از طرح‌های دانش بنیان داشته باشند، به این ترتیب هیچ طرحی به مدت طولانی برای دریافت حمایت در صف انتظار طولانی نخواهد ماند.

راه اندازی فن بازارهای مختلف، در حوزه‌‌‌های پزشکی و کشاورزی در سایه اداره اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یک حرکت موثر در جهت توسعه و تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد محسوب می‌شود که گام نوینی در جهت تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و کمک به اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای در این دانشگاه است در همین راستا یک فن‌بازار در حوزه تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی، کشاورزی در دانشگاه آزاد برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه شده و به این ترتیب، با حضور صاحبان مختلف صنایع در این فن‌بازارها، شرایط مناسبی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاری سازی محصولات دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، اداره اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است تا اطلاعات لازم درباره صاحب نظران این حوزه را در سطح کلان کسب کرده تا از حضور این افراد در ارزیابی امور مربوط به اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد استفاده کند؛ همچنین یک شیوه‌نامه مشخص در بحث اقتصاد دانش‌بنیان برای ابهام زدایی در امور مربوط به این بخش در دانشگاه آزاد، تهیه شده که پیش نویس آن به استان‌‌ها ارسال شده است و تصویب این شیوه نامه سرآغاز خوبی در مسیر توسعه امور مربوط به اقتصاد دانش بنیان در این دانشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996450

وب گردی

وب گردی