ایجاد سیستمی موثر برای بازبرنامه‌ریزی سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در سال‌های اخیر تبدیل به سنگ بنای بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه طب بازساختی شده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققین کلینیک مایو در گزارشی جدید ادعا کرده‌اند که توانسته‌اند فرآیندی چند وکتوری با استفاده از چهار فاکتور باز برنامه‌ریزی را به یک فرآیند وکتوری تک چرخه ای تبدیل کرده اند. به عقیده آن ها این فرآیند، فرآیندی بی خطر، با ثبات و سریع و قابل کاربرد برای بالین است.

پیش از این محققین ناچار بودند که چهار فاکتور رونویسی بازبرنامه ریزی کننده(OCT4، SOX2، KLF4 و cMYC) را به صورت جدا جدا وارد سلول ها کنند تا آن ها را برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مجبور به تغییر در یک روش مناسب کنند. از آن جایی که همه سلول ها هر چهار فاکتور را برای بازبرنامه ریزی دریافت نمی کنند، فرایند بازبرنامه ریزی سلولی به صورت نسبی صورت می گیرد؛ اما در این مطالعه جدید محققین کلینیک مایو این فاکتورها را درون یک وکتور ویروس سرخک ادغام کردند و در نتیجه کل فرایند در یک گام صورت می گیرد و در نتیجه همه سلول ها بازبرنامه ریزی می شوند. قابل ذکر است که این ویروس سرخک رفته رفته کاهش می یابد و تمام ابعاد خطرناک آن از بین می رود. این شبیه آن چیزی است که در یک واکسن صورت می گیرد و ویروس به صورت یک وکتور یا ناقل برای سایر مواد ژنتیکی عمل می کند. امروز ویروس سرخک اغب به این دلیل استفاده می شود که بی خطر، سریع و قابل هدف گذاری است. محققین می گویند که سیستم بازبرنامه ریزی که قابل کاربرد در بالین باشد و نیاز به مدیفیکاسیون های ژنومی نداشته باشد می تواند استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی در بالین را آسان کند. درمان هایی که به موجب آن سلول های خود فرد قادر به بازبرنامه ریزی باشند و بتوانند به طور ویژه در یک اندام بیمار به کار گرفته شوند، خطر رد پیوند را نیز از بین می برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996453

وب گردی

وب گردی