کیفیت بالای آزمون EPT، دلیل اصلی اعتراض دانشجویان دکتری

آزمون های EPT که مختص به داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی است، توسط مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه به منظور بررسی و ارزیابی سطح زبان عمومی داوطلبان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آزمون های EPT که مختص به داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی است، توسط مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه به منظور بررسی و ارزیابی سطح زبان عمومی داوطلبان برگزار می‌شود.

تمامی دانشجویان دکترای این دانشگاه در صورت دارا نبودن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی با نمره تعیین شده، باید در آزمون EPT شرکت نمایند و حداقل نمره قبولی لازم را در آن کسب کنند.

تاریخچه آزمون های EPT

برگزاری این آزمون ها از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و به صورت منظم در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده‌ است. روند برگزاری این آزمون‌ها تا اردیبهشت ماه سال 1392 به صورت فصلی ادامه یافت و پس از آن به صورت ماهانه برگزار شد.

در ابتدا، مدرک این آزمون تنها برای داوطلبان ورود به مقطع دکترای واحد علوم و تحقیقات اجباری بود؛ اما پس از مدتی ، شرکت در این آزمون و ارائه مدرک آن، برای تمامی متقاضیان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ضروری شد.

مقایسه آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی با آزمون بین المللی تافل

زمانی که آزمون EPT را با آزمون بین‌المللی تافل مقایسه می کنیم، درمی‌یابیم که تنها تفاوت این دو آزمون در این است که آزمون EPT بخش شنیداری (listening ( و نگارشی (writing) ندارد. از لحاظ سطح کیفی نیز این آزمون با تافل دکتری یا همان آزمون زبان عمومی دکتری کاملا برابری می کند.

همچنین این آزمون ۱۰۰ سؤال دارد که ۳۰ سؤال به درک مطلب، ۳۵ سؤال به لغات و ۳۵ سؤال آن به گرامر اختصاص داده شده‌است. البته باید به این نکته توجه کرد که این دسته‌بندی تقریبی است و ممکن است در هر آزمونی اندکی تغییرات وجود داشته باشد.

ضرورت ایجاد آزمون EPT

در واقع دلیل شکل‌گیری این آزمون این بوده که داوطلبان ورود به مقطع دکتری در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همانند داوطلبان دیگر دانشگاه‌ها، حین مصاحبه دکتری می‌بایست مدرکی ارائه دهند تا سطح دانش زبان انگلیسی آن‌ها را مشخص کند.

همچنین دانستن لغات EPT یکی از راه‌های موفقیت در آن است و متولی برگزاری این آزمون؛یعنی دانشگاه آزاد اسلامی از این طریق قصد دارد داوطلبان را درمهارت های زبانی محک بزند.

نمره قبولی در آزمون EPT چند است؟

طبق آخرین بخشنامه اصلاح جدول حداقل نمره قابل قبول آزمون زبان انگلیسی جهت شرکت در آزمون جامع برای دانشجویان دوره های دکتری تخصصی که معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96 ابلاغ کرد،حداقل نمره قابل قبول آزمون زبان انگلیسی برای دانشجویان دوره های دکتری تخصصی به صورت زیر است:

همچنین مقرر شده حداقل نمره آزمون زبان انگلیسی قابل قبول برای دانشجویان شاهد و ایثارگر با توجه به جامعه هدف اعلام‌شده در آیین‌ نامه تسهیلات آموزشی،۸۰ درصد حداقل نمره قابل قبول برای سایر دانشجویان در نظر گرفته شود.

مشکلات و چالش‌های دانشجویان دکتری درخصوص آزمون EPT

قطعا دوره دکتری با سایر مقاطع تحصیلی تفاوت‌هایی دارد و در واقع می توان گفت دارای سختی ها و مشکلات بیشتری نیز هست و دانشجویان در این دوره باید شاخص‌های مختلفی از مهارت های دانشی خود را محک بزنند تا بتوانند با موفقیت فارغ‌التحصیل شوند.

در واقع تمامی این آزمون ها برای سنجش سطح زبان دانشجویان است، این سنجش در همه دانشگاه‌ها اعم از آزاد و دولتی به چند نوع مختلف انجام می‌شود. در کشور ما برای سنجش سطح زبان انگلیسی افراد چند آزمون نظیرMSRT، تافل ، آیلتس IELTS و غیره وجود دارد. دراین میان دانشگاه آزاد اسلامی آزمونی به نام EPT را در کنار سایر آزمون‌های رسمی کشور برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته است که دانشجویان در این زمینه حق انتخاب دارند، به این صورت که دانشجویان باید در آزمون EPT یا سایر آزمون‌ها نمره قبولی لازم را کسب کنند.

دانشجویان دوره دکتری بر اساس قانون، قبل از اینکه به مرحله آزمون جامع (آزمونی که پس از گذراندن دروس تئوری برگزار می‌شود) برسند، باید به سطح مطلوبی از زبان انگلیسی دست پیدا کنند و مهارت زبانی خود را تقویت کنند تا بتوانند حداقل نمره لازم را برای آزمون جامع دوره دکتری کسب نمایند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ضوابط این دانشگاه می‌توانند به دو صورت در آزمون جامع شرکت کنند یعنی یا باید حداقل نمره قبولی را کسب کنند و وارد آزمون جامع شوند یا اینکه نمره مشروط (کمتر از نمره حد نصاب) را به دست آورند و در آزمون جامع بعدی شرکت کنند و در فرصتی دیگر نمره قبولی لازم را کسب نمایند.

در بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه آمده است دانشجویان برای ورود به مرحله آزمون جامع دوره دکتری باید حداقل نمره ۵۰ یا نمره مشروط ۴۰ از آزمون EPT را کسب کنند. همچنین این دانشجویان می‌توانند نمره حداقلی ۶۵ و نمره مشروطی ۵۲ در آزمون تافل، نمره حداقلی ۵۲۰ و نمره مشروطی ۴۱۶ در آزمون تافل پیپر، نمره حداقل ۶۵ و مشروطی ۵۹ در آزمون NCHE و MSRT‌، نمره حداقلی ۵۲۰ و نمره مشروطی ۴۳۲ از آزمون تولیمو و نمره حداقلی ۶ و نمره مشروطی ۴,۸ از آزمون آیتلس را کسب کنند. همچنین براساس ضوابط دانشگاه آزاد نمره حداقلی ایثارگران ۴۰ و نمره مشروطی آنها ۳۵ است

یکی از مهم ترین دلایل نارضایتی دانشجویان از آزمون EPT، حدنصاب نمره قبولی این آزمون است. بسیاری از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی چندین بار این آزمون را داده‌اند؛ اما هنوز نتوانستند نمره قبولی لازم را کسب نمایند و در واقع این موضوع تبدیل به یک معضل برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شده است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

آزمون EPT و استانداردها

چالش دیگر دانشجویان دوره دکتری محتویات این آزمون است، برخی از این افراد معتقدند که این آزمون مطابق با استانداردهای بین المللی نیست. آزمون EPT شامل ۱۰۰ سؤال در سه بخش واژگان، گرامر و درک مطلب است و این آزمون نمره منفی ندارد و تعدادی از دانشجویانی که این آزمون را تجربه کرده اند می گویند که متونی که برای بخش درک مطلب انتخاب می‌شود، متناسب با رشته تخصصی افراد نیست و به همین دلیل بسیاری از لغات آن ناآشناست.

همچنین بسیاری از دانشجویان از کاهش نمره سهمیه‌های ایثارگران گله دارند و می‌گویند که نمره حداقلی آنها کمتر است و باعث شده که آنها راحت‌ تر این آزمون را پشت سر بگذارند. در واقع دانشجویان معترض می‌گویند که تعداد دانشجویان بدون سهمیه بیشتر از دانشجویان دارای سهمیه است و باید تسهیلاتی برای آن ها نیز در نظر گرفته شود.

روند آمادگی دانشجویان برای آزمون EPT تغییر می کند

اوایل سال‌ جاری قرار بود شکل آزمون EPT تغییر کند و دوره‌های شش ‌ماهه یا سه‌ ماهه برای آمادگی دانشجویان در این آزمون برگزار شود تا دانشجویان بتوانند مهارت‌های لازم را در این مدت کسب کنند. این دوره‌ها قرار بود اینگونه باشد که مرحله به مرحله دانشجویان در کلاس‌ها پیش روند و امتحان بدهند و بعد از قبولی در هر مرحله وارد مرحله بعدی شوند، اما اجرای این دوره همچنان در هاله‌ای ازابهام باقی مانده است.

با تمام این تفاسیر، تعداد زیادی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌ آزاد اسلامی که به گفته خودشان پشت دیوار آزمون EPT گیر کرده‌اند ازمسئولان دانشگاه آزاد درخواست دارند تا با ایجاد اصلاحاتی در آن بتوانند نمره قبولی لازم را در این آزمون کسب کنند و دوره دکتری خود را با موفقیت به پایان برسانند.

در این زمینه دکتر بهروز طهماسب کاظمی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص آزمون های زبان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: می توان گفت که آزمون زبان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از استانداردترین آزمون های زبان در کشور است.

وی ادامه داد: این آزمون ها، طراحان سوال بسیار مجربی دارد؛ اما داوطلبان باید بتوانند روش صحیح درس خواندن را برای آمادگی در این آزمون ها یاد بگیرند و بر اساس استانداردهای موجود، دانش لازم را در راستای موفقیت بیشتر در این آزمون ها کسب کنند.

طهماسب کاظمی تصریح کرد: اعتراضاتی که به آزمون های EPT دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود به دلیل پایین بودن کیفیت نیست بلکه ناظر بر کیفیت بالا و مطابقت این آزمون ها با استانداردهای بین المللی است.

طهماسب کاظمی در ادامه گفت: عده خاصی از داوطلبان دانشجویان دوره دکتری در بسیاری از دانشگاه ها، دانش زبان کافی برای استفاده از متون علمی در مقطع دکتری را ندارند؛ دراین راستا باید آموزش های لازم را ببینند و زبان انگلیسی خود را تقویت کنند تا بتوانند آزمون خود را با موفقیت بگذرانند.

وی بیان کرد: درسال های اخیر، چندین حوزه وجود داشته است که به صورت خاص براساس یک استاندارد به روز نشده طراحی شده بود، ما آن ها را نیز با استانداردهای خاص دنیا تطبیق داده ایم،‌همچنین اصلاحات لازم در آن ها صورت گرفته است.

طهماسب کاظمی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر می توانیم بدون اغراق بگوییم که آزمون های زبان مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بهترین آزمون های زبانی است که در کشور برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 996456

وب گردی

وب گردی