خلیلی: مقصد مناسبی برای دانشجویان افغانستانی هستیم/ دانشجویان عمان و پاکستان را جذب می کنیم

دبیر همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش؛ محور توسعه پایدار ایران و افغانستان»، گفت: کشورهای دنیا در حال استفاده از فرصت جذب دانشجوی افغانستانی هستند و ما با توجه به زبان و فرهنگ مشترک می توانیم مقصد مناسبی برای آنها باشیم. البته کشورهای مختلف برای دانشجویان افغانستانی، امکانات خوبی فراهم کرده و به آنها بورسیه می دهند

دکتر مریم خلیلی جهان‌تیغ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برگزاری همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش؛ محور توسعه پایدار ایران و افغانستان» در دانشگاه سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: دومین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می شود. دور نخست در دانشگاه کابل برگزار شد. ما به صورت مشترک با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه های ایران و افغانستان، سمینار مورد نظر را برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: 16 رئیس و استاد از دانشگاه های افغانستان به دانشگاه ما می آید. همچنین 10 تن از رؤسای دانشگاه های ایران از جمله رئیس دانشگاه تهران، علامه طباطبائی، الزهرا (س)، بیرجند، یزد، فردوسی مشهد، گیلان و ... دعوت شده اند که عضو دبیرخانه مجمع برگزاری گفت‌و‌گوها هستند. تعدادی سخنران هم داریم که بعد از انتشار فراخوان، مقاله فرستاده اند و چند نشست علمی هم برگزار خواهیم کرد.

دبیر همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش؛ محور توسعه پایدار ایران و افغانستان»، تصریح کرد: از مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم دکتر کوهیان، کلاته، بهادر باقری و خانم دکتر زهرا استادزاده به همایش می آیند.

خلیلی با اشاره به تبادلات بین المللی با دیگر کشورهای جهان، گفت: ما همکاری‌هایی با پاکستان و هندوستان نیز داریم و تفاهم نامه‌هایی امضا کرده ایم.

وی با تأکید بر کیفیت مطلوب سطح آموزش عالی در افغانستان خاطرنشان کرد: دانشگاه های افغانستان سطح بسیار خوبی دارند. نگاه کشورهای بزرگ جهان به دانشگاه های افغانستان جلب شده، دپارتمان هایی راه انداخته و نظارت می کنند. دانشگاه های افغانستان، «جامع» هستند و تمام رشته ها را دارند.

دبیر همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش؛ محور توسعه پایدار ایران و افغانستان» ادامه داد: یکی از اهداف ما، جذب دانشجوی افغانستانی است. کشورهای دنیا در حال استفاده از فرصت جذب دانشجوی افغانستانی هستند و ما با توجه به زبان و فرهنگ مشترک می توانیم مقصد مناسبی برای آنها باشیم. البته کشورهای مختلف برای دانشجویان افغانستانی، امکانات خوبی فراهم کرده و به آنها بورسیه می دهند، بنابراین جذب دانشجو توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان می تواند فرصت خوبی برای ما باشد.

خلیلی تصریح کرد: دانشجویان افغانستانی، بورسیه های خوبی می گیرند و به بزرگترین دانشگاه های جهان می روند، حتی اقدامات و تبلیغات سوئی انجام می شود که دانشجویان افغانستانی به ایران نیایند. البته اغلب دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشجویان افغانستانی دارند.

وی افزود: مجوز جذب دانشجوی خارجی به تازگی برای ما صادر شده است. ترم پیش یعنی نیم‌سال اول سال تحصیلی 98-97 نخستین ترمی بود که ما دانشجوی افغانستانی جذب کردیم و در حال حاضر نزدیک به صد دانشجو از این کشور داریم.

دبیر همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش؛ محور توسعه پایدار ایران و افغانستان» در پایان گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه معین پاکستان است و سعی می کنیم تعاملات را گسترش دهیم. همچنین روی عمان و دیگر کشورهای همسایه کار می کنیم. از نهادهای مختلف هم خواسته ایم با ما همکاری کنند تا بتوانیم از پاکستان، عمان و دیگر کشورها هم دانشجو جذب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 996461

وب گردی

وب گردی