کاهش هزینه‌ها در مدیریت خوردگی صنعت نفت با لباس نانو و پلیمر

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، گفت: هنوز فناوری نانو در این صنعت به طور کامل و جامع شکل نگرفته است؛ اما در تلاش هستیم که از فناوری‌های نوین در این عرصه بهره‌مند شویم.

علیرضا اصل‌عربی مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز گفت: زمانی که وزارت نفت در سال 93 سند نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی و مدیریت خوردگی در صنعت نفت را ابلاغ کرد ما برنامه‌ها و اقدامات اساسی را سرلوحه کاری خود قرار دادیم به طوری‌که اقدامات مشتمل بر 12 محور مدیریتی با هدف ساماندهی امور طبق برنامه‌زمانبندی بلند مدت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که مدیریت کردن مربوط به امور خوردگی جزو الزاماتی است که در وزارت نفت در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفت، افزود: در همین راستا پروژه‌ای در پارس جنوبی به صورت پایلوت برای شرکت ملی گاز در جهت انتقال گاز و مهندسی آن در حال انجام است و این برگرفته از سیستم مدیریتی است که در سند مدیریت خوردگی ابلاغیه وزارت نفت ذکر شده است. این پروژه هم‌اکنون در نیمه راه است و حدود یکسال طول می‌کشد که پروژه به اتمام برسد.

اصل‌عربی ادامه داد: تمام شاخص‌ها و معیارهای اندازه گیری و دستورالعمل های لازم برای مدیریت خوردگی در دل این پروژه گنجانده شده است. در حال حاضر اطلاعات دقیقی در دست نیست که بتوان در مورد مراحل اجرایی آن عنوان کرد.

اجرای بحث ممیزی اقتصاد خوردگی در صنعت نفت با همکاری دانشگاه تهران

همچنین پروژه دیگری در پایانه نفتی شرکت ملی نفت برای بحث ممیزی اقتصاد خوردگی در حال انجام است تا براساس آن بتوان تمام طرح‌ها را ارزیابی کرد. در کنار این موارد تربیت نیروهای ارزیاب است تا براساس آن مدل‌های ارزیابی اقتصادی را به نوعی تعریف کرد. این پروژه اخیرا با دانشگاه تهران نهایی شده است.

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، اظهار کرد: پنج پروژه تخصصی در بحث پایش‌ها و حفاظت الکتریکی با شرکت ملی نفت در دست اجرا است. همچنین شرکت پژوهش فناوری برای ارزیابی مجموعه صنعت پتروشیمی، یک سلسله آموزش‌هایی را برای این موضوع طراحی کرده است که عمدتا در فاز اول جنبه آموزشی و ارزیابی انجام خواهد شد و در مرحله بعدی پروژه های بهبود شرکت در دستور کار است و این کار نیز در حال پیگیری است. اینکه اکنون نتایج ملموسی بیرون آمده باشد که بتوانیم طبق آن کارها را انجام دهیم، هنوز اطلاعات دقیقی در این عرصه وجود ندارد.

به‌کارگیری فناوری‌های نوین در راستای نوسازی تجهیزات نفتی

اصل‌عربی با تاکید براین‌که یکی از آیتم‌های مهم ما به‌کارگیری فناوری و روش‌های نوین در عرصه مدیریت خوردگی است، تصریح کرد: هنوز فناوری نانو در این صنعت به طور کامل و جامع شکل نگرفته است و ما در بخش نانو در این بخش زیاد موفقیتی نداشتیم بلکه پله پایین‌تر از آن استفاده از پلیمر برای مقابله با خوردگی در صنعت نفت است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است که در سال‌های آینده از تکنولوژی نانو در این صنعت استفاده کنیم.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه مدیریت خوردگی

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، با بیان اینکه در بحث تعمیرات خوردگی اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان ورود پیدا کرده‌اند، گفت: در بحث تعمیرات اکثر شرکت‌های تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. اینکه براساس ساختار تعریف شده در کشور بتوان سرفصل جداگانه‌ای در نظر گرفت؛ چنین فصلی وجود ندارد. ما عمدتا خدمات را از دل بخش خصوصی گرفته و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید براین‌که به‌کارگیری روش‌های نوین نانو و پلیمر سبب کاهش هزینه‌ها در بخش خوردگی می‌شود، گفت: در حال حاضر ما از شیوه‌های جدید در سیستم حفاظت الکترونیک هوشمند در شبکه گازرسانی استفاده می‌کنیم که عمدتا بومی هستند. همچنین در کنار آن از سیستم رفع خوردگی مقطعی برای خطوط انتقال و تاسیسات بهره گرفته می‌شود.

پژوهشگاه صنعت نفت هاب توسعه دانش

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت خود به عنوان هاب توسعه دانش و فایق آمدن به خوردگی عمل می‌کند و خیلی از شرکتها از طریق پژوهشگاه صنعت نفت به ما معرفی می شوند.

اقدامات اجرایی در حد ضرر خوردگی در صنعت نفت نیست

اقدامات ما در مقابل ضررهایی که خوردگی به صنعت می زند در آن حد نیست، باید تسریع پیدا کند. متاسفانه بنا به دلایل مسائل فرهنگی و اقتصادی این موضوعات تحت تاثیر قرار گرفته است. مدیریت خوردگی بعد از ابلاغیه وزیر در سال 93 یکی از موضوعات پذیرفتنی در این صنعت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که صنعت نفت تامین کننده منابع اقتصادی کشور است، آیا بودجه ای در این عرصه اختصاص داده می شود یا نه؟ گفت: بودجه‌ عمدتا همه ساله از منابع جاری پرداخته می‌شود تا بتوان براساس آن مجموعه صنعت نفت را بازسازی و نوسازی کرد. اخیر قراردادی در این خصوص با مناطق نفت خیز جنوب شروع شده است به طوری‌که فاز اول آن تمام شده است. یکی از دلایل تاخیر این بود که یکی از شرکت‌های خارجی قرار بود در این زمینه کار کند که بنا به دلایل مسایل بین‌المللی انجام نشد و به این نتیجه رسیدند که به‌جای مشاوران خارجی از مشاوران داخلی بهره بگیرند.

باید استاندارسازی را در مدیریت خوردگی پیاده کرد

وی با بیان اینکه امسال کار استانداردهای نگهداری و تعمیرات را با سازمان ملی استاندارد شروع کردیم ولی به مرحله اجرایی نرسیده است، گفت: امیدواریم از سال آینده بخشی از استانداردهای مدیریت خوردگی را مطابق با استانداردهای کشورهای منطقه و کشورهای پیشرفته آغاز کنیم تا آنها را در قالب کمیته مرجع که شکل خواهد گرفت آن را به عنوان استاندارد ملی بپذیریم و در صنعت نفت پیاده‌سازی کنیم.

گفتنی است پس از ابلاغ نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی نفت در سال 93 از سوی وزیر نفت، عملیات اجرایی در شرکتها و مجتمعهای عملیاتی و غیرعملیاتی در دستور کار قرار گرفت. این نظام‌نامه بر اساس استاندارد PASS55 که در سال 2008 به درخواست شرکتهای بزرگ (که عمدتا دارای تجهیزات عملیاتی گرانقیمت و موثر در تولید بودند) تهیه شده، در بیشتر کشورهای نفتی و غیرنفتی دنیا ملاک صیانت از داراییهای فیزیکی است. این استاندارد با گذراندن دوره صلاحیت کاربردی در سال 2014 به استاندارد جهانی تبدیل و در قالب ISO55000 به شرکت‌ها عرضه شد. به این منظور، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با ایجاد یک ساختار سازمانی جدید با عنوان اداره کل نظام مدیریت داراییهای فیزیکی، سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت و نظارت بر استقرار نظام مدیریت داراییهای فیزیکی صنعت نفت را عهده‌دار است.

اصل عربی پیش از این عنوان کرده بود: موانع پیادهسازی موفق نظام مدیریت داراییهای فیزیکی برای تاسیسات را میتوان در بخش‌های فرهنگی، دانشی و عملیاتی شاهد بود که در بخش فرهنگی، توسعه این نظام به کار گروهی، برنامهریزی منظم و پیوسته، تغییر بینش، آموزش و کارگردانی مدیران ارشد نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996486

وب گردی

وب گردی