معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و چگونگی فعالیت آن

براساس نقشه توسعه حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، قرار گرفتن میان پنج دانشگاه برترحوزه سلامت بین دانشگاه‌های منطقه به عنوان چشم انداز پیش روی این دانشگاه، تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دو سال پس از وقوع انقلاب فرهنگی در کشور و با هدف گسترش آموزش عالی در شهرهای مختلف، دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با حمایت حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد. چهار ماه بعد هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای موقت دانشگاه، دکتر عبدالله جاسبی را به ریاست دانشگاه منصوب نمود.

تاریخچه تاسیس علوم پزشکی دانشگاه آزاد

حدود سه سال بعد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۶۴ تاسیس گردید. دانشگاه فعالیت خود را با ریاست دکتر سید حسن یحیوی و راه اندازی چهار رشته تحصیلی، پزشکی در مقطع دکترای حرفه‌ای، پرستاری و مامایی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی با جذب ۳۷۶ دانشجو آغاز کرد. در سال ۱۳۶۵ با پیگیری مسئولان وقت تعداد دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ۸ دانشکده می‌رسد. از سال ۱۳۸۶ با تشکیل حوزه معاونت علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده‌های علوم پزشکی سازماندهی نوینی یافته و رشد چشم‌گیری را در طول چند سال تجربه کردند. تا آنجا که امروز حدود چهل درصد دانشجویان گروه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌‌باشند.

دکتر باقر لاریجانی، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ به عنوان قائم مقام حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علیرضا مصداقی نیا، به عنوان معاون علوم پزشکی این دانشگاه مشغول به فعالیت بودند. در این سال‌ها با استقرار گروه جدید مدیران حوزه علوم پزشکی در مدت کوتاهی برنامه‌های اصلی حوزه برای ارتقای کیفی و کمی تدوین و جمعی از استادان و صاحبنظران به‌ نام حوزه علوم پزشکی کشور گردآوری شدند و با کمک ایشان حوزه‌های آموزش، پژوهش و خدمات سلامت در قالبی نوین تعریف شد و تشکیلات اصلی فعلی حوزه علوم پزشکی بر همین اساس شامل زیر مجموعه‌‌های زیر است:

تشکیلات اصلی حوزه علوم پزشکی

دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی متولی ساماندهی به امور آموزش علوم پزشکی و تدوین دورنمای این حیطه در دانشگاه آزاد اسلامی گردید. دفتر توسعه پژوهش و فناوری علوم پزشکی متولی ساماندهی به امور پژوهش و تکمیل چرخه پژوهش در حوزه علوم پزشکی دانشگاه شد. دفتر توسعه خدمات سلامت متولی تأمین حوزه بالینی آموزش و همچنین ارتقای کیفیت خدمات سلامت در واحدهای درمانی دانشگاه گردید. مدیریت توسعه روابط بین الملل نیز مسئول ارتقای تعاملات جهانی و اعتلای رتبه‌های بین المللی حوزه شد.

از سال ۱۳۹۴ تا ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ دکتر سید علی ابطحی به عنوان معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت بودند. از ۱۱ مرداد‌‌ماه ۱۳۹۶ تاکنون، دکتر محسن نفر، به عنوان معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت این منصب را عهده دار هستند.

گفتنی است، بیش از ۴۰% آموزش عرصه پزشکی در کشور به عهده دانشگاه آزاد است که حضور حیطه‌‌‌‌های مختلف در کنار یکدیگر در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مناسبی را برای گسترش حیطه‌های میان‌رشته‌ای فراهم نموده است همچنین جامعیت دانشگاه آزاد اسلامی زمینه بهره‌مندی از تجارب و دانش استادان در حیطه‌های مختلف را ایجاد می‌نماید.

حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از چهار دفتر زیر مجموعه شامل دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی و امور دانشجویان، دفتر توسعه پژوهش فناوری و نوآوری علوم پزشکی ، دفتر توسعه خدمات سلامت و مدیریت توسعه روابط بین الملل علوم پزشکی است.

در حال حاضر، ۹۶واحد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی،۱۵۲۰ عضو هیأت علمی، حدود ۷۲۰۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و ۲۸۷ رشته محل در مقاطع مختلف همچنین حدود ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در ۱۰بیمارستان در سطح کشور در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند. که از این میان 15 واحد رشته پزشکی، 6 واحد دندان‌پزشکی، 3 واحد داروسازی، 92 واحد رشته‌‌های پرستاری، مامائی و پیراپزشکی را ارائه می‌دهند.

حوزه علوم پزشکی با در نظر گرفتن برخی از سرفصل‌های مهم اسناد بالادستی در زمینه آموزش، پژوهش پزشکی و خدمات درمانی، در نظر دارد آینده نگاری حوزه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی را با کمک همه مدیران از سرفصل‌‌های مهم این حوزه قرار دهد. آینده‌‌‌نگاری در حیطه آموزش پزشکی، مسیر صحیح حرکت در این حیطه را براساس وضعیت موجود نشان می‌‌دهد و تحلیل وضعیت موجود و برآورد شرایط آینده، دو گام اساسی در فرآیند آینده‌‌نگاری به شمار می‌رود.

واضح است که ارتقای حوزه علوم پزشکی در گرو ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات سلامت است و اتخاذ راهبرد گسترش تحصیلات تکمیلی، یکی از مهمترین اقدامات برای ارتقای حوزه علوم پزشکی به شمار می رود، از این رو حوزه علوم پزشکی فراهم آوردن زمینه ارتقای پژوهش در دانشگاه را ضروری می‌‌داند و تلاش خواهد شد تا در حیطه خدمات سلامت، مراکز درمانی دانشگاه آزاد در زمره برترین مراکز درمانی کشور قرار گیرند.

چشم انداز توسعه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

براساس نقشه توسعه حوزه علوم پزشکی دانشگاه، چشم‌اندازی برای این حوزه ترسیم شده که عبارتند از، قرار گرفتن در میان پنج دانشگاه برتر در دانش، فناوری و نوآوری حوزه سلامت در بین دانشگاه‌های منطقه، تبدیل شدن به الگوی دانشگاه‌‌های منطقه در آموزش و پژوهش علوم پزشکی با رعایت و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی، تبدیل شدن به مرکز آموزش عالی بین المللی و احراز جایگاه قطب علمی (آموزشی و پژوهشی) منطقه با تراز جهانی در مقطع تحصیلات تکمیلی با تکیه بر دانش‌های نوین و حیطه‌های میان رشته‌ای، کسب جایگاه در رتبه‌‌‌بندی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا، شاخص‌های الزامی واحدهای دانشگاهی جهت پذیرش دانشجوی بین‌الملل جهت توسعه جذب دانشجویان بین‌الملل در حوزه علوم پزشکی است.

از مهم‌‌ترین رویکردهای مدیریت جدید حوزه علوم پزشکی، حرکت در راستای مأموریت‌‌های تعریف شده، مبتنی بر شواهد و براساس نیازهای روز جامعه است. در این راستا، تدوین یک برنامه جامع براساس اسناد مهم بالادستی و ایجاد التزام به اجرای آن در کلیه شئونات ستادی و محیطی از اولین اقدامات حوزه علوم پزشکی در این دوره بود. که مهم‌‌ترین خروجی‌های این روند شامل: حرکت در راستای سیاست‌‌‌‌های کلان نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، تلاش جهت تحقق اهداف نقشه توسعه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است.

آنچه مسلم است، برنامه عملیاتی حوزه علوم پزشکی دانشگاه با بازه زمانی سالانه بر اساس دو پیش نیاز اساسی شکل گرفته است. اول نقشه توسعه علوم پزشکی دانشگاه که مشتمل بر ماموریت، چشم انداز، ارزش‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات است که در تدوین برنامه عملیاتی به عنوان چهارچوب اصلی مورد نظر قرار می‌‌‌گیرد و در واقع عملیاتی کردن نقشه در چهار برنامه عملیاتی یکساله اتفاق می‌افتد. دوم پیاده سازی مواردی از قبیل اولویت‌ها و سیاست‌های اعلامی مقام معظم رهبری، هیات امنای محترم دانشگاه، ریاست عالیه دانشگاه و قائم مقام محترم رئیس دانشگاه در علوم پزشکی است که سالانه بر اساس شرایط خاص آن سال اعلام می‌‌گردد و در صورت عدم پیش بینی آنها در نقشه توسعه علوم پزشکی دانشگاه، بایستی در تدوین برنامه عملیاتی سالانه مورد توجه قرار گیرند.

گفتنی است، بزرگترین دستاورد علوم پزشکی دانشگاه آزاد، علاوه بر گسترش سطح آموزشی در عرصه علوم پزشکی کشور، گسترش مراکز درمانی متصل به دانشگاه است و بیمارستان فرهیختگان، یک دستاورد مهم برای معاونت علوم پزشکی آزاد محسوب می‌شود که بعد از 19 سال از کلنگ زنی و عدم راه اندازی آن در دوره هاشمی رفسنجانی با تلاش‌های ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی به ثمر نشست و با بهره‌‌مندی از تجهیزات کامل و به‌روز دنیا در روز 21 بهمن 97 به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 996585

وب گردی

وب گردی