راه‌اندازی آزمایشگاه نانو در دانشگاه المستنصریه بغداد/ جزئیات توافق دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم عراق

جزئیات توافق‌نامه همکاری علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش عالی عراق مشخص شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر ۲ روزه کاری به کشور عراق با دکتر قصی عبدالوهاب السهیل وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

این دیدار به منظور عملیاتی کردن توافقات و مذاکرات انجام­ شده در راستای سفر وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و هیات همراه به تهران صورت گرفت.

پس از این دیدار توافق‌نامه همکاری علمی و فرهنگی میان وزارت آموزش عالی عراق و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسید.

این توافق بر تبادل بورسیه تحصیلی میان عراق و ایران و نیز نظارت مشترک استادان دانشگاه‌های عراق و همتایان آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی و نیز اعطای فرصت‌های مطالعاتی پژوهشی به دانشجویان عراقی در برخی رشته‌های تخصصی علمی تاکید دارد.

دوره 9 ماهه فرصت مطالعاتی برای استادان عراقی

براساس توافق دانشگاه آزاد با وزیر علوم عراق قرار شد 100 نفر از استادان عراقی برای سپری کردن دوره های 6 الی 9 ماهه فرصت مطالعاتی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شوند تا از امکانات این دانشگاه استفاده کنند.

همچنین استادان ایرانی از برخی از دانشگاه‌های عراق که قدمت بالا دارند استفاده خواهند کرد.

برای جذب هیات علمی، گذراندن فرصت مطالعاتی می تواند بسیار مفید باشد و تجربه نشان داده که در مقایسه با افرادی که فرصت مطالعاتی نرفته اند، احتمال جذب افرادی که در دوره دکتری به فرصت رفته اند بسیار بیشتر خواهد بود.

فرصت مطالعاتی این امکان را می دهد که افراد زبان خود را بسیار تقویت کنند و اگر پس از جذب به عنوان هیات علمی، نیاز به شرکت در کنفرانس، همایش و یا گذارندن دوره های کوتاه مدت داشتند، از این فرصت ها به دلیل ضعف در زبان چشم پوشی نکنند.

پذیرش دانشجویان عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به توافق با وزارت علوم عراق از این به بعد برخی از دانشجویان عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش خواهند شد. یکی از بحث های توافق دانشگاه آزاد با وزارت علوم عراق تبادل دانشجو بوده است تا فرصت مطالعاتی برای دانشجویان ایرانی و عراقی فراهم شود.

دانشجویان غیرایرانی داخل کشور نیاز به آزمون ندارند و با توجه به سابقه تحصیلی و معدل تحصیلی دوره قبل پذیرش می‌شوند.

راه‌اندازی پژوهشکده‌های فناوری در دانشگاه‌های عراق

دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات خوبی در آزمایشگاه ها و پژوهشکده های فناوری برخوردار است و برهمین اساس قرار شده تا تعدادی از دانشگاه های عراقی از امکانات این دانشگاه استفاده کنند.

در توافق دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم عراق مقرر شد تا به زودی تعدادی از دانشگاه های عراق تجهیز شوند.

تعدادی از دانشگاه های عراق که از قبل مشخص شده اند تجهیز می شوند.

ایجاد آزمایشگاه نانو در دانشگاه المستنصریه بغداد

دانشگاه المستنصریه بغداد که سابقه 500 ساله داشته با دانشگاه آزاد اسلامی به توافق رسیده است تا در این دانشگاه عراقی پژوهشکده فناوری و نوآوری و همچنین آزمایشگاه نانو تکنولوژی راه اندازی شود.

دانشگاه آزاد اسلامی در بخش نانو رتبه 20 جهان را دارد.

تاسیس واحد برون مرزی دانشگاه آزاد در عراق

مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارند تا در عراق واحد بین المللی راه اندازی کند. هدف این دانشگاه این است تا در کشور های منطقه واحد ایجاد کند.

در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی در لبنان، امارات و چند کشور دیگر واحد برون مرزی راه‌اندازی کرده اند.

600 دانشجو در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی

ارتباط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های عراقی گسترش پیدا می کند و دانشگاه‌های عراقی علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های علوم پزشکی، مهندسی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. همچنین بیش از 600 دانشجوی عراقی در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996604

وب گردی

وب گردی