ایران تنها کشوری بود که زمان ظهور داعش به ما کمک کرد

رئیس سازمان الحشد الشعبی و شورای امنیت ملی عراق ضمن انتقاد از مواضع آمریکا درباره ایران گفت ایران تنها کشوری بود که زمان ظهور گروه تروریستی داعش به عراق کمک کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و شورای امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» از رویکرد آمریکا به ویژه اظهارات اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ انتقاد کرد.

این مقام عراقی ضمن رد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گروه تروریستی داعش کاملا نابود شده است گفت که چنین چیزی ممکن نیست و درباره ایجاد گروهی جدید با تفکرات مشابه ابراز نگرانی کرد و افزود: «نمی‌توان چنین چیزی را پیروزی توصیف کرد. ما در اقدامات خود علیه داعش در پی تجربه متوجه شده‌ایم که فقط قادر به تاراندن تروریست‌ها هستیم نه اینکه در نهایت بر آنها پیروز شویم.»

وی در تشریح این وضعیت گفت: «مثلا ما در بخشی از مرز عراق و سوریه در بیابان انبار علیه داعشی‌ها پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. ۲۰ هزار نفر از این منطقه گریختند من معتقدم که عده زیادی از این افراد داعشی بودند که به راحتی به نقطه‌ای دیگر نقل مکان کردند. همینطور در دیگر عملیات‌ها به عنوان نمونه در موصل در نهایت، تعداد کمی از دشمنان کشته شدند و بقایای آنان باید به منطقه‌ای دیگر فرار کرده باشند.»

الفیاض درباره سوریه هم گفت: «شهر ادلب پر از داعشی است و این افراد بر تمامی منطقه مسلط شده‌اند. آنها در دیگر شهرهای سوریه و در مناطق کوچک که بر روی آنها کنترلی نیست هم وجود دارند. در شهر ادلب هم‌اکنون داعشی‌های خارجی مستقر هستند. افراد باقیمانده آنهایی هستند که از آلمان، فرانسه و یا انگلیس به سوریه آمده‌اند.»

بعد از اشغال مناطق وسیعی از خاک سوریه و عراق به دست گروه تروریستی داعش طی سال‌های گذشته، دو کشور همکاری برای مقابله با تهدیدهای این گروه تروریستی را آغاز کردند.

ارتش عراق با موافقت دولت سوریه بارها وارد خاک این کشور شد و با گروه‌های تروریستی و عناصر داعش درگیر شد. گذشته از این، از ابتدای فروردین ماه، جنگنده‌های عراق مرتب مواضع عناصر باقیمانده داعش را در استان دیرالزور سوریه بمباران می‌کنند.

رئیس سازمان الحشد الشعبی و شورای امنیت ملی عراق در ادامه گفت: «ما از این می‌ترسیم که اعضای داعش تبدیل به نسل جدیدی از القاعده‌ تبدیل شوند. اطلاعات ما حاکی از این است که تحرکات زیر زمینی در این راستا در جریان است و شاخص‌هایی در این زمینه وجود دارد که خطری جدید برای همه جهان و از جمله آلمان خواهد بود.»

خبرنگار نشریه اشپیگل از فیاض درباره اظهارات پنس در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره ایران هم پرسید و او گفت: « صادقانه بگویم، نمی‌دانم درمورد چه صحبت می‌کنیم. عراق و ایران در طول تاریخ و با وجود شهرهای مذهبی که در عراق است، به شدت با هم ارتباط دارند. به عنوان کشورهای همسایه ما باید در جهت رابطه دوستانه تلاش کنیم. ایران تنها کشوری بود که زمان ظهور داعش، به ما کمک کرد. من تصور می‌کنم که تمامی روایت آمریکایی‌ها اشتباه است. در منطقه ما هم افراد کمی آن را باور می کنند. احساس من این است که اروپایی‌ها هم از آمریکا پیروی نخواهند کرد.»

در پایان این گفت‌وگو، اشپیگل از میزان توانمندی امروزی عراق در زمینه مقابله با تهدید‌های امنیتی پرسید و الفیاض با تائید بهبود وضعیت عراق در این زمینه گفت که هنوز همه چیز عالی نیست اما پلیس و نظم نظامی پیشرفت‌هایی به دست آمده است و افزود: «من می‌خواهم خبر بدی به همه تکفیری‌ها بدهم. آنها در هیچ جامعه‌ای پذیرفته نخواهند شد و ما هم بار دیگر درگیر جنگ قومیتی نخواهیم شد. چنین چیزی برای همیشه پایان یافته است.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 996669

وب گردی

وب گردی