فناوری «ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر» بومی‌سازی شد

برای نخستین بار ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر(پرینتر سه بعدی فلزی - slm) پیوست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال هاست که ریخته گران به صنعت پرزحمت ریخته گری مشغولند وبا فن شکل دادن به فلزات و آلیاژها از طریق ذوب قالب های یک بار مصرف یا دایمی می سازند و در حوزه های مختلف کار می کنند.
اما امروزه با ورود فناوری های جدید چاپ از طریق پرینترهای سه بعدی کار بسیار آسان تر شده و دیگر روش های سنتی از جمله ریخته گری دیگر کم کم رونق خود را از دست می دهند.
با تلاش دانشمندان و فناوران ایرانی فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر و دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی این امکان را در کشور فراهم آورده تا دیگر برای ساخت قالب های فلزی و آلیاژهای مختلف مراحل دشواری را پشت سرنگذاریم و این امر تسهیل شود.
احمد فروز مهر مجری این طرح کلان ملی با اشاره به این موضوع که تکنولوژی ذوب گزینشی پودر به کمک لیزرانجام می شود اظهار کرد: به واسطه تجربه موسسان این شرکت از خارج کشور صفر تا صد طراحی و تولید این فناوری در کشور انجام شد و ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده این دستگاه پیوست.
وی بیان کرد: در ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی، پودر آلیاژ و انرژی لیزر همراهی می کنند تا یک قطعه سه بعدی صنعتی به صورت لایه به لایه ساخته شود.
مدیرعامل شرکت صنایع نورا لایه نگار درادامه گفت: لیزر با ذوب کردن پودر در هر لایه باعث می شود که قطعه سه بعدی با استحکام و خواصی بهتر از شرایط ریخته گری تولید شود.

وی ضمن اشاره به انعقاد قرارداد با معاونت علمی اظهار کرد: با حمایت معاونت علمی ما دو محصول را نهایی کرده ایم که نخستین محصول دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی را به شرکت سمت فعال در حوزه موتورهای توربین فروخته ایم و تحویل و راه اندازی هم شده است.
وی همچنین در خصوص دومین محصول دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی افزود: ما با شرکت مپنا نیز برای تحویل یک پرینتر بزرگتر همراه با همین تکنولوژی و در قالب طرح ملی قرارداد منعقد کرده ایم که تا چند ماه دیگر تحویل این شرکت می شود.
مجری این طرح ملی درباره تولید دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی بیان کرد: این فناوری بسیار پیشرفته ای است و روش جدیدی برای ساخت قطعات صنعتی است که روش های سنتی را حذف کرده است.

انحصار فناوری اروپایی و آمریکایی حالا در دست فناوران ایرانی
وی درادامه افزود : این فناوری تا پیش از این در انحصار چند کشور اروپایی و آمریکا بوده و کاملا تحریمی است و نه خود دستگاه و نه فناوری آن تاکنون در کشور وجود نداشته است.
وی با تاکید بر این موضوع که تجاری سازی و مشتری مداری و تولید مطابق با نیازمندی های مصرف کنندگان از جمله اولویت های این شرکت است گفت: صفر تا صد ساخت این دستگاه از جمله سیستم لیزر اپتیک، محیط خنثی که فرآیند ساخت درآن انجام می شود، سیستم کنترل نرم افزار و کنترل محیط و مواردی از این دست همه در کشور طراحی و تحت نظارت بوده است.

همراه با ورود فناوری نوپا ،ایجاد اشتغالزایی در کشور
مجری این طرح کلان ملی به بحث اشتغالزایی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و برای اجرایی کردن این طرح کلان ملی به صورت مستقیم 20 نفر اشتغالزایی و به صورت غیر مستقیم در حدود 40 یا 50 نفر اشتغالزایی داشته ایم و با ورود این فناوری توانسته ایم کشور را از این دانش نوپا بهره مند کنیم.
فروزمهر با تاکید بر این که این فناوری در سال 2004 به بعد به تجاری سازی رسیده و کاملا جدید است بیان کرد: ما توانسته ایم با فاصله ای کم خود را به دنیا برسانیم و کشور را به بهره مندی از این فناوری تاثیرگذار برسانیم.
وی ضمن اشاره به حمایت معاونت علمی برای توسعه فناوری های جدید در کشور خاطر نشان کرد: خواص قطعاتی که با این دستگاه تولید می شود کاملا مشابه و حتی در مواردی بهتر از روش های سنتی از جمله ریخته گری و فورج است به طوری که برای خواص مکانیکی و استحکام این قطعات از مراجع ذیصلاح تاییده داریم.

فناوری همه کاره کاربردی در همه صنایع
فروز مهر بیان کرد: فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزربرای ساخت قطعات صنعتی با تیراژ محدود و با هندسی پیچیده کاملا برای مصرف کنندگان به صرفه است و در حوزه های انرژی در ساخت تجهیزات و توربین های گازی، در حوزه پزشکی ساخت پروتز و ایمپلنت های منطبق با آناتومی هر بیمار، در هوافضا و صنایع نظامی و کلیه صنایع ،پژوهشگاه ها و دانشگاه ها کاربرد دارد.

صادرات فناوری ذوب گزینشی پودر به کمک لیزر مطابق با استانداردهای بین المللی
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص برنامه این شرکت برای صادرات این محصول گفت: با توجه به تفاوت نرخ ارز این محصول نسبت به نمونه خارجی خود با تقریبا یک چهارم قیمت تولید می شود اما ما باید تولیدات خود را بر اساس استانداردهای بین المللی و شرایط فروش به مشتری مطابق با نیازهای آنها برسانیم و بعد برنامه ریزی های لازم را برای صادرات این فناوری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 996710

وب گردی

وب گردی