«درهای باز»؛ راهبرد اصلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارتباط با صنعت

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برنامه‎های این دانشگاه برای توسعه ارتباط با صنعت، گفت: راهبرد «درهای باز دانشگاه» را در نظرگرفته‌ایم و برای اجرای کامل آن باید انعطاف لازم را داشته باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر احمد معتمدی در نشست هم اندیشی صاحب‌نظران ارتباط دانشگاه با صنعت با اشاره به اقدامات این دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت، اظهار داشت: با ایجاد برج فناوری در کنار دانشگاه، به جوانان کارآفرین فرصت داده شد تا با وصل شدن به بدنه دانشگاه بتوانند با صنعت نیز ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه این روش، الگوی موفقی برای ارتباط دانشگاه با صنعت به شمار می‌رود، گفت: این مسیری است که بسیاری از دانشگاه های قدیمی و بزرگ طی می‌کنند.

معتمدی ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک را از دیگر اقدامات این دانشگاه در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: نمونه آن مرکز تحقیقاتی مشترک با برخی از بانک‌ها است؛ چرا که نظام بانکداری کشور به این نتیجه رسیده وقتی بانکداری و اقتصاد دیجیتال به کشور وارد شود، غافلگیر نمی‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به درخواست‌های اعضای هیات علمی دانشگاه برای ارجاع پروژه‌های پژوهشی از سوی صنعت به دانشگاه، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بخش صنعت، پروژه پژوهشی ندارد و ما باید ساختار دانشگاه را به گونه‌ای تغییر دهیم که صنعت، نیازمندی‌های خود را به ما ارائه دهد و ما برای آنها پروژه تحقیقاتی تعریف کنیم.

معتمدی با اشاره به تجربه این دانشگاه در زمینه همکاری با وزارت نفت، یادآور شد: در این همکاری مطالعات ازدیاد برداشت میدان نفتی «دارخوین» به این دانشگاه واگذار شد. این میدان نفتی دارای چاه‌های نفت زیادی است و در دنیا چنین پروژه هایی به دانشگاه‌ها واگذار نمی‌شود و بیشتر در قالب پروژه‎های مشاوره‌ای اجرایی می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ما برای اجرای مناسب این طرح اقدام به تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت های بخش خصوصی، شرکت‌های خارجی و دستگاه‌های اجرایی کردیم.

وی همچنین به همکاری با شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: طی قراردادی که میان ما و این شرکت منعقد شد، با همکاری دانشگاه ماستریخت هلند برای 50 نفر از مدیران این شرکت دوره MBA در مخابرات برگزار کردیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزاری دوره مشترک با اتاق بازرگانی را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه برای ارتباط دانشگاه و صنعت نام برد و افزود: در این راستا در نظر داریم تا پردیس مدیریت و مهندسی صنایع را تبدیل به Business schools کنیم.

معتمدی همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه زنجیره تامین را از دیگر اقدامات این دانشگاه ذکر کرد و ادامه داد: «درهای باز دانشگاه» از جمله راهبردهای این دانشگاه به شمار می‌رود و برای اجرای کامل آن نیاز داریم تا در جهت رفع نیازمندی‌های جامعه انعطاف لازم را داشته باشیم.

دانشگاه ها مدل همکاری با سازمان فضایی را ارائه دهند

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه کشور با حوزه فضا به عنوان یک اقتصاد جذاب مواجه است، از آمادگی این سازمان برای مشارکت و همکاری با سایر دستگاه ها خبر داد.

دکتر مرتضی براری در نشست هم اندیشی صاحب نظران ارتباط دانشگاه با صنعت با بیان اینکه در حوزه فضا 2 اتفاق در حال وقوع است، افزود: مواجه شدن با "اقتصاد نوین فضایی" یکی از این اتفاقات است. ما با بررسی تجربیاتی مانند کشور بریتانیا متوجه می‌شویم، در سال 2017 سهم اقتصاد فضا این کشور 14.7 میلیارد پوند بوده است.

وی ادامه داد: اخیرا نیز لایحه‌ای در دولت به تصویب رسید که بر اساس آن تا سال 2030 سهم اقتصاد فضایی این کشور به 40 میلیارد پوند خواهد رسید. این امر نشان می‌دهد که صنعت فضایی یک اقتصاد جذاب است.

براری اتفاق دوم را تحت تاثیر قرار گرفتن فضا با نوآوری و کارآفرینی دانست و ادامه د‌اد: تجربیات جهانی نشان داده است که 20 درصد اقتصاد فضا مربوط به کار تیمی و 80 درصد آن مربوط به بخش خدمات می‌شود و این امر نشان می‌دهد در بخش بالادستی نیاز به سرمایه گذاری است ولی بیشترین میزان اشتغال مربوط به بخش پایین دستی است.

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه به همین دلیل استارتاپ‌ها به شدت در این حوزه در حال شکل گیری است، ادامه داد: تجربیات جهانی حکایت از حرکت استارتاپ ها به سمت توسعه ماهواره‌های کوچک مکعبی است و هدف ما این است که فضا را برای ورود افراد خلاق به اقتصاد فضا آماده کنیم.

براری از آمادگی این سازمان برای مشارکت با دانشگاه ها خبر داد و گفت: در این زمینه دانشگاه می تواند مدل مشارکتی را به ما ارائه دهند.

وی از وجود 4 میلیون نیروی انسانی تحصیلکرده و نقدینگی را دو مولفه قدرت ساز و توانمند ساز کشور یاد کرد و افزود: برخی وجود نیروی انسانی تحصیلکرده را تهدید می دانند در حالی که بسیاری از کشورها وجود این مولفه را فرصت می بینند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دنبال ارتقا سطح زندگی مردم است

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه به دنبال ارتباط با صنایع مختلف است تا براین اساس نیازهای کشور را رفع و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد.

دکتر حسین حسینی تودشکی در نشست صاحب نظران ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: هدف از برگزاری این جلسه گفتگو با صنایع مختلف برای توسعه فعالیت ها ی این بخش است.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر روکیرد و برنامه های خود را به سمت ایجاد دانشگاه نسل سوم و چهارم تعریف کرده که در این راستا به دنبال توسعه فناوری، ارتباط موثر با صنایع، پاسخگویی به رفع نیازهای صنعت است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: برای دستیابی به دانشگاه نسل سوم و چهارم برخی رویه های پژوهشی و آموزشی در دانشگاه نیز مورد بازنگری قرار گرفته است.

حسینی تودشکی گفت: اولویت دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفع نیازهای کشور و ارتقا سطح و کیفیت زندگی مردم است.

وی عنوان کرد: در این راستا اقدام به برگزاری جلساتی با مدیران صنایع مختلف کردیم تا براین اساس صنعت نیازهای خود را به دانشگاه اعلام کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در این جلسات به دنبال اجرای پروژه های مشترک، نوآوری و تجاری سازی هستیم.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوآورترین دانشگاه کشور

دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره در رتبه بندی های بین المللی جز سه دانشگاه برتر کشور بوده است اما بر اساس شاخص های نوآوری ، نوآورترین دانشگاه کشور محسوب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد: بر اساس آمار کانون ثبت پتنت ایران، در سال‌های 1394و 1395 یک سوم ثبت پتنت های بین المللی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است

دکتر مهدی مجیدپور با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی 55 دانشگاه برتر نوآوری در 5 قاره جهان گفت: این مطالعه نشان می دهد که چرخه ایده تا محصول و خدمات به صورتی است که در بخش های ابتدایی طرح، دولت ها و بخش های دولتی و عمومی فاینانس را بر عهده دارند و هر چه طرح پیشرفت می کند نقش بخش های خصوصی برجسته تر می شود.

وی با اشاره به اقدام این دانشگاه در زمینه ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک با برخی نهادها افزود: مرکز تحقیق و توسعه بانک آینده و ملت در این دانشگاه از جمله این اقدامات است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این روند در سال 1396 ادامه داشت است و 31 درصد ثبت پتنت ها مربوط به این دانشگاه بوده است، یادآور شد: از سوی معاونت علمی دانشگاه‌های کشور به سطوح "الف"، "ب" و "ج" سطح بندی شدند که این دانشگاه تنها دانشگاه کشور بوده که در سطح "الف" قرار گرفت و بعد از آن دانشگاه فردوسی مشهد؛ مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی قرار گرفته است.

مجیدپور به وضیعت نوآوری این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه استنفورد دانشگاهی است که در شاخص نوآوری مطرح است به گونه ای که تعداد درخواست ثبت پتنت های سالانه آن 99 مورد است که نرخ موفقیت پذیرش این درخواست ها 50 درصد است و میزان بودجه این دانشگاه 6 میلیارد دلار است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه "کارلسروهه" آلمان را در رده صدم این رتبه بندی دانست و ادامه داد: تعداد درخواست ثبت پتنت این دانشگاه 32 مورد در سال است و نرخ موفقت آنها 58 درصد است. اعتبارات سالانه این دانشگاه بالغ بر یک میلیارد دلار گزارش شده است.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعداد درخواست ثبت پتنت این دانشگاه را 28 مورد ذکر کرد که از این تعداد 6 مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته است در حالی که میزان اعتبارات ما 15 میلیون دلار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996725

وب گردی

وب گردی