با توسعه دلفیناریوم‌ها موافق نیستیم

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توسعه دلفیناریوم‌ها موافق نیستیم چون بهره‌کشی از حیوانات برای مقاصد تفریحی را مجاز نمی‌دانیم.

به گزارش ایسکانیوز، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اخباری مبنی بر توسعه دلفیناریوم‌ها و استفاده از حیوانات دیگر در آن‌ها گفت: پیش از این نیز موضوع بهره‌کشی از حیوانات در سیرک‌هانیز مطرح بود که سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد. ما معتقدیم می‌توان مراکز تفریحی را بدون آزار حیوانات و مقید سازی آنها احداث کرد. بنابراین با توسعه دولفیناریوم ها موافق نیستم و این موضوع را حتما بررسی و دستور العملی برای جلوگیری از توسعه این مراکز ابلاغ خواهیم کرد.

حمید ظهرابی تصریح کرد: اگرچه در دلفیناریوم‌ها، معمولا از حیواناتی استفاده می‌شود که در اسارت متولد شده‌اند و مستقیما از طبیعت جدا نشده‌اند امادر هر صورت حیوان برای انجام کارهایی که به صورت طبیعی انجام نمی‌دهد، با اعمال فشارهایی تحت آموزش قرار می‌گیرد.

وی افزود: اقداماتی که برای مقیدسازی و آموزش حیوانات در این مراکز صورت می‌گیرد، مجاز نیست و طبق فتاوای متعدد مراجع عظام تقلید، این‌گونهبهره‌کشی از حیوانات جایز نیست و در مواردی نیز حرام اعلام شده است.

اگرچه در دلفیناریوم‌ها، معمولا از حیواناتی استفاده می‌شود که در اسارت متولد شده‌اند و مستقیما از طبیعت جدا نشده‌اند امادر هر صورت حیوان برای انجام کارهایی که به صورت طبیعی انجام نمی‌دهد، با اعمال فشارهایی تحت آموزش قرار می‌گیرد

ظهرابی با اشاره به موج مخالفت با احداث دلفیناریوم‌ها در کشورهای مختلف گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ تعداد ۱۳دلفیناریوم در ۱۰ کشور جهان به کلی تعطیل شده‌اند که مهمترین دلیل تعطیلی آنها، شرایط ناخوشایند زندگی پستانداران دریایی از جمله نهنگ‌ها و دلفین‌هادر این مراکز و مرگ زودهنگام آنها بوده است.

وی گفت: پستانداران دریایی نظیر گونه‌های مختلف دلفین‌ها، اورکا (نهنگ قاتل) و فوک‌ها معمولا از ضریب هوشی نسبتا بالایی برخوردارند و همین ضریب هوشی بالا باعث می‌شود تا بیشتر از سایر حیوانات، رنج اسارت را درک کنند. همین موضوع توسط جانورشناسان باغ‌وحش مرکزی هند مطالعه شده و دلیل اصلی تعطیلی دلفیناریوم‌ها در این کشور است.

وی گفت طول عمر دولفین ها در دلفیناریوم های کشور نیز به طور متوسط بسیار پایین تر از متوسط جهانی است که نشان دهنده نامناسب بودن شرایط نگهداری این گونه و نا مناسب بودن اقلیم کشور برای نگهداری این حیوان باهوش است.

ظهرابی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سیاست پیشین خود در مورد مخالف با بهره‌گیری از حیوانات برای تفریح، موافق توسعهدلفیناریوم‌ها نیست و از سرمایه‌گذاران این مراکز دعوت می‌کند تا در مراکز تفریحی دیگری بدون بهره‌گیری از حیوانات سرمایه‌گذاری کنند.

اخیرا موضوع احداث دلفیناریوم در شهراهواز در رسانه‌ها مطرح شده و آن‌طور که گفته شده، مسئولان این مرکز تفریحی علاوه بر دلفین، درصدد به اختیار گرفتن گونه‌هایی همچون شیر دریایی، فوک و پنگوئن در این دلفیناریوم هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996726

وب گردی

وب گردی