طرح پایش ، چالش‌های جامعه را از طریق راه‌حل‌های علمی  و پژوهشی رفع می‌کند

در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سیستان و بلوچستان در حوزه‌های دریا، منابع، معادن و کشاورزی، علوم انسانی و همچنین گردشگری و صنایع دستی هدفمند می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به طرح پایش دانشگاه آزاد‌ اسلامی، هر منطقه یا استان کشور به یک قطب علمی و پژوهشی تبدیل شده که در این زمینه استان سیستان و بلوچستان قرار است در چند حوزه به صورت ویژه تمرکز کند و پایان نامه ها و طرح های پژوهشی خود در این بخش‌ها را هدفمند نماید. این حوزه‌ها شامل حوزه دریا، منابع، معادن و کشاورزی، علوم انسانی و همچنین گردشگری و صنایع دستی می شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در راستای این ماموریت ویژه، کار تهیه نظام موضوعات را تا حدی پیش برده و در آینده ای نزدیک این برنامه ها را در سامانه پایش ثبت خواهد کرد تا دانشجویان بتوانند طرح های پژوهشی و پایان نامه های خود را از طریق این سامانه و موضوعات ارائه شده، انتخاب نمایند.

دکتر سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان با توجه به قطب‌بندی‌های اعلام شده قرار است بر چند حوزه به طور تخصصی و هدفمند تمرکز کند.

وی ادامه داد: یکی از بخش های موردنظر، حوزه دریا و همچنین ظرفیت ها و چالش های مربوط به آن است که در واقع می توان گفت این بخش نسبت به سایر بخش ها اهمیت بیشتری دارد. حوزه دیگر، منابع، معادن و کشاورزی است که با توجه به شرایط و ظرفیت‌های استان جایگاه های ویژه‌ای برای ما خواهد داشت.

میر تصریح کرد: علوم انسانی، حوزه دیگری است که حدود 60 درصد از دانشجویان و استادان واحد ما را تشکیل می دهند. همچنین با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه، دارای اهمیت ویژه ای خواهد بود که در این زمینه استان سیستان و بلوچستان می تواند نقش موثر و تعیین کننده ای را ایفا کند، همچنین با توجه به این که معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به تازگی تاسیس شده قطعا یکی از بخش های مسئله محور بسیاری از واحدها علوم انسانی خواهد بود.

وی افزود: آخرین حوزه ای که ماموریت آن بر استان سیستان و بلوچستان محول شده، موضوع گردشگری و صنایع دستی است که ما در همه این حوزه ها اقداماتی را انجام داده‌ایم و کار تهیه نظام موضوعات را تا حدی پیش برده‌ایم.

میر در ادامه گفت: با این حال، در مسیر اجرای برنامه‌ها و سیاست های طرح پایش قطعا موانع و مشکلاتی هم پیش رو خواهیم داشت که باید مدنظر قرار دهیم و آن ها را رفع نماییم.

وی بیان کرد: برنامه دیگری که در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه داریم، جذب دانشجوی خارجی و همچنین مبادلات علمی و فرهنگی با دانشگاه های خارجی است که در همین زمینه در روزهای آتی با مسئولان کشور عمان جلساتی خواهیم داشت و این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

میر خاطرنشان کرد: در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اهمیت حوزه های ذکر شده، قطعا تغییراتی در نظام آموزشی و پژوهشی و همچنین پذیرش دانشجو و ایجاد رشته‌های جدید پس از کامل شدن نظام موضوعات از اولویت های اصلی در مراحل بعد خواهد بود.

وی افزود: در واقع طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حل چالش های جامعه و مردم از طریق روش های علمی و دانشگاهی ایجاد شد و در تلاشیم تا بتوانیم با استفاده از طرح‌های پژوهشی و کاربردی و پایان نامه‌های هدفمند چالش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را رفع نماییم.

میر در ادامه اظهار کرد: در واقع طرح آمایش که بر فعالیت‌های میان‌رشته‌ای تمرکز دارد می تواند مکمل طرح پایش باشد که بر ضرورت پژوهش‌محوری و مسئله‌محوری اشاره می کند که این دو می توانند در کنار هم بسیار راهگشا باشند.

رئیس دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: در مجموع طرح بسیار مثبت و خوبی است که راهبردها و سیاست ها را مشخص می کند و بر اساس قابلیت ها و پتانسیل هر منطقه برنامه های هدفمند صورت می گیرد و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین روند این طرح بر پایه حل مسئله است که باید نقاط ضعف را در مسیر اجرایی شدن طرح شناسایی و بتوانیم آن ها را رفع نماییم.

انتهای پیام/

کد خبر: 996733

وب گردی

وب گردی