مرکز عمرانی املاک و مستغلات دانشگاه آزاد و چگونگی فعالیت آن

مستند‌سازی املاک و مستغلات، احداث و تکمیل ساختمان‌های بهداشتی و درمانی، رسیدگی به وضعیت ساختمانی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد از جمله وظایف مرکز عمرانی املاک و مستغلات این دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین بدنه آموزش عالی در ایران بعد از انقلاب است که از ابتدای تاسیس در دهه 60 تا به امروز با گسترش در سراسر کشور دستاوردهای بسیاری داشته و مرکز عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بستری برای توسعه این دانشگاه فعالیت‌‌‌‌‌های بسیاری در جهت توسعه و ارتقای این دانشگاه داشته است.

معاونت حوزه عمرانی در چارت جدید مرکز عمران دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا مجری احداث زیر ساخت های مورد نیاز توسعه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه بوده است و در طی این مدت به همراه توسعه‌های گسترده آموزشی، پژوهشی و فناورانه که در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است در زیر ساخت‌های مورد نیاز آنها کمک کرده و مجری انجام آنها به واسطه مسئولان واحدهای دانشگاهی بوده است.

زیرساخت‌های گسترده و قابل توجه همچنین ظرفیت‌های عظیم کاربری در حوزه عمرانی دانشگاه آزاد از زمان ریاست جدید دانشگاه، به‌ وجود آمده است که قابلیت بهره‌برداری برای فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان را دارد و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی این ظرفیت‌ها و کاربری آن شاید بزرگ‌ترین امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد، دارای ۲ اداره کل با عناوین اداره کل معاونت امور عمرانی و معاونت املاک و مستغلات است.

وظایف مرکز عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی

ازجمله وظایف مرکز عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌ریزی برای تامین فضاهای کالبدی دانشگاه با برنامه توسعه آموزش عالی و اقدام در مورد تامین اعتبارات عمرانی مورد نیاز، نظارت بر مناقصات و انعقاد قراردادها با شرکت‌های مشاور و پیمانکار برای طرح‌های عمرانی، نظارت برحسن اجرای طرح‌‌های عمرانی دانشگاه، بررسی صورت وضعیت‌ها و موارد مالی طرح‌های عمرانی با همکاری امور مالی، اجرای طرح‌های امانی و مورد نیاز سازمان مرکزی دانشگاه، جمع آوری و تکمیل اطلاعات مورد نیاز املاک و طرح‌‌های عمرانی، مواظبت در تعمیرات اساسی و نگهداری ساختمان‌‌های دانشگاه، تهیه طرح جامع دانشگاه و تامین زمین و امکانات با درنظر گرفتن برنامه توسعه آموزش عالی، پیشنهاد بودجه‌های عمرانی دانشگاه برای تصویب هیات امنا، تهیه نقشه‌های طرح‌های عمرانی دانشگاه، مستند سازی املاک و مستغلات، احداث و تکمیل ساختمان‌های بهداشتی و درمانی است.

سامانه‌ مرکز عمرانی املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی

سامانه‌ای در مرکز عمرانی املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، جهت ثبت اطلاعات و مشخصات املاک واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده که شامل کلیه زمین‌ها و ساختمان‌ها همراه با ثبت جزئیات کاربری هریک از اجزا زمین‌ها و ساختمان‌هاست که دریافت گزارش‌های مربوطه برحسب نیاز‌‌های متفاوت کاربران سامانه به سفارش معاونت عمران دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده است و یکی از ضروریات مدیریت چابک و مؤثر، داشتن اطلاعات مفید و سودمند است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید آماده شود.

دسترسی به اطلاعات به‌ روز و دقیق، پیش‌بینی‌های بودجه‌ای و نظارت بر نحوه عملکرد عمرانی واحدهای دانشگاهی از مزایای سامانه‌های جامع املاک و مدیریت و کنترل پروژه است و در همین راستا، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نحوه بهره‌‌‌برداری و استفاده از املاک، مستغلات و دارایی‌ها براساس اطلاعات این سامانه رتبه‌بندی می‌‌شوند و رتبه آنها در تخصیص بودجه لحاظ خواهد شد.

خوشبختانه در زمین لرزه‌های اخیر به ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی آسیبی وارد نشده که این موضوع بیانگر استحکام و کیفیت این ساختمان‌هاست. طبق دستورالعمل ارزیابی ساختمان‌ها قرار است تیمی از واحد فنی و مهندسی مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود و ساختمان‌های در اولویت مقاوم‌سازی را شناسایی کنند که در صورت لزوم مقاوم و ایمن‌سازی در دستور کار قرار بگیرد.

بدون شک، در دنیا نمونه دیگری از مدل دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و حتی بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا از یک حوزه شهری فراتر نرفته و توسعه نداشته‌اند و این شبکه عظیم، توانمند و گسترده علم، دانش و فناوری که دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط کشور و حتی در بین الملل ایجاد نموده است، دستاوردی بسیار بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

پنج ماموریت جدید حوزه عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد

به گفته اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، پنج ماموریت جدید حوزه عمرانی، املاک و مستغلات این دانشگاه، حوزه‌های سلامت، کشاورزی، فناوری، گردشگری و تبدیل به احسن ظرفیت‌های دانشگاه، از برنامه های آتی این مرکز است و قصد داریم با استفاده از افراد باهوش و کارآفرین راه را برای برون رفت از وضعیت فعلی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه باز کرده تا ضمن توسعه دانشگاه موجب پیشرفت جامعه و ایران اسلامی باشیم.

به منظور سهولت رفت و آمد اهالی محله حصارک و دانشگاهیان سازمان مرکزی و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موضوع توسعه مترو تا واحد علوم و تحقیقات یکی از بندهای تفاهم‌نامه دانشگاه با شهرداری تهران بوده که به صورت مستمر پیگیری شده است. در این طرح، شرکت متروی تهران خط ۷ را از میدان بوستان سعادت آباد تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات توسعه خواهد داد. در مطالعاتی که دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده ۳ ایستگاه در این بخش از خط ۷ مترو دیده شده که البته نیازمند مطالعات نهایی است.

نکته قابل توجه در این طرح عمرانی دانشگاه آزاد این است که، تاکنون منطقه شمال و شمال غرب تهران از نعمت خطوط مترو محروم بوده و توسعه خطوط ۷ و ۶ و ۴ به این مناطق موجب تسهیل زندگی شهری مردم این مناطق می‌شود و رونق کسب و کار و خدمات شهری را افزایش می‌دهد.

گفتنی است، هتل فرهیختگان با 40 هزار مترمربع مساحت و 700 اتاق که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات واقع شده است و ساخت بیمارستان فرهیختگان، از دیگر دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد در حوزه عمرانی محسوب می‌‌شوند، البته طرح‌های عمرانی بسیاری در دانشگاه آزاد در دست بررسی است که در آینده‌‌ای نه چندان دور محقق خواهد شد و بدون شک تا به امروز گام‌های بسیاری در زمینه توسعه عمرانی دانشگاه آزاد در کلیه واحدها و مراکز مرتبط صورت گرفته که منجر به توسعه این دانشگاه در کل کشور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996778

وب گردی

وب گردی