مهندسی عمران و چالش های فراوان بازار کار و اشتغال فارغ التحصیلان

رشته مهندسی عمران یکی از شاخه‌های مهندسی است که علاقه مندان زیادی دارد در این می خواهیم به این رشته و چالش های پیش روی فارغ التحصیلان آن بپردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشته مهندسی عمران یکی از شاخه‌های مهندسی است، که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه‌های مصنوعی شامل جاده ها، پل ها، کانال سازی می‌پردازد.

مهندسی محیط زیست، مهندس ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، مهندسی حمل و نقل، مهندسی قانونی، مهندسی هیدرولیک، مدیریت سواحل، نقشه برداری از جمله شاخه‌های علمی هستند که به بهبود پروژه های مهندسی عمران کمک می کنند.

آمار مهندسان عمران کشور

در ایران آمار دقیقی از میزان اشتغال مهندسان عمران در دسترس نمی باشد ولی طبق مصاحبه های انجام شده با شاغلین این حوزه و اخبار و تحلیل های موجود بازار کار مهندسین عمران به نسبت سایر مشاغل شرایط بهتری دارد و به تناسب میزان بودجه عمرانی دولت تغییر می کند.

مهندسی عمران جز چالش برانگیزترین مشاغلی است که نیازمند به مهارت، انگیزه قوی و عزم و اراده بالایی است. همچنین واجد شرایط ترین افراد کسانی هستند که متخصص در ریاضیات، علوم و هندسه هستند.

بازار کار و اشتغال فارغ التحصیلان رشته عمران

برخی از فارغ التحصیلان این رشته به صورت فردی مشغول به کار می شوند، همچنین تعداد بسیار کمی وجود دارند که مهارت هایشان توسط ارگان ها و نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد که این افراد توسط دولت یک کشور استخدام می شوند. کار مهندسی عمران با توجه به راندمان شخصی متفاوت است و از آنجا که یک صنعت مستقل است، امکان یافتن شغل هایی با مشخصات مختلف وجود دارد.

مهندسین عمران با توجه به تجربه و مهارت های خود استخدام می شوند. تفکیک متداول مهندسی عمران ، سخت افزار کامپیوتر، اتوماسیون و در زمینه خدمات می باشد که در فضای کارگاهی برای تکمیل یک پروژه به متخصصان فنی و مکانیکی کار نیاز است. حوزه کاری افراد ممکن است باتوجه به شرکتی که در آن در حال انجام کارهستند تغییر کند.

فرد با توجه به تحصیلاتش در رشته مهندسی عمران برای کار در زمینه نرم افزار، ساخت ، طراحی و خدمات انتخاب می شودو افراد متناسب با ویژگی های شخصی خود، بعنوان یک مهندس عمران، فرصت های شغلی فوق العاده ای خواهند داشت. برخی از شغل های متداول تحت مهندسی عمران به شرح زیر است:

مهندسی عمران اولین و احتمالا قدیمی ترین نوع از مشاغل می باشد. فرد مشغول به کار بعنوان یک مهندس عمران مسئول برنامه ریزی، طراحی آبراهه ها، سد ها، پل ها و جاده ها خواهد بود همچنین مهندسین عمرانی وجود دارند که مسئول ساخت و ساز فرودگاه، سیستم فاضلاب و ساختمان ها هستند.یک مهندس عمران می تواند در کارگاه یا دفتر کار مشغول به کار شود. به غیر از مسئولیت های اشاره شده، یک مهندس عمران مسئول پیگیری بودجه، انجام کار میدانی، نظارت بر پروژه، رسیدگی به مشکلات مربوط به محیط زیست، مدت زمان پروژه و قوانین دولتی است.

گاهی اوقات یک مهندس عمران بعنوان عضوی مهم از یک تیم اضطراری به خصوص در طی وقوع زلزله، طوفان و انواع مشابه ازبلایای طبیعی و همچنین بعنوان یک مدرس برای آموزش مهندسین آینده و دولت در نظر گرفته میشود. بطور خلاصه یک مهندس عمران بخش مهمی از زیر ساخت های هر دولت است.نظارت قسمت دیگری از مشاغل مهندسی عمران است.

فرد مشغول به کار در این بخش عمدتا توسط یک شهر، و یا یک دولت ملی استخدام میشود. ناظران، مسئول ایمنی ساختمان ها و پل ها از طریق رفت و آمد در کارگاه و مکان مورد نظر هستند. همچنین یک ناظر، مسئول بررسی ایمنی سیستم فاضلاب، پل ها و بزرگراه ها است. ناظران، مقامات دولتی هستند که وظیفه بررسی کیفیت ساخت و ساز انجام شده توسط سازمان ها و شرکت های دولتی دارند.

مسئولیت نظارت، به منظور حفاظت از جان شهروندان یک ملت است. این افراد مسئول حفظ آثار هستند که آیا اثر ساخته شده تابع قواعد و مقرراتی که دولت ها برای شروع یک پروژه تنظیم کرده اند میباشد؟ طراحان بخش مهمی از حرفه مهندسی عمران می باشند. فردی که بعنوان یک طراح مشغول به کار است، مسئول ایجاد دیدی اجرایی بوده که این به مهندسین عمران و دیگر اعضای در حین کار کمک خواهد کرد.

طرح کامل و برنامه کاری به کارگران و مهندسان کمک میکند تا بر روی پروژه ای که در حال انجام دادن میباشند یک ایده روشن و واضح بدهد.همچنین مهندسین مشغول به کار در محل، ایده ای از طرح و معیارهایی از ساختمان خواهند داشت. طراحان همچنین متقاضی شغل هایی می باشند که خواستار ساخت خطوط لوله، بزرگ راه ها، نقشه های سیستم آب و فاضلاب و کانل های زیر آبی است.

متخصصان فنی قسمت دیگری از مشاغل مهندسی عمران است. فرد مشغول به کار تحت این عنوان درگیر تحقیقات و تجزیه و تحلیل است که این افراد مسئول ارائه راه حل هایی مربوط به مسائل پیش آمده در طول کار ساخت و ساز هستند.نقشه برداران بخش مهم دیگری از کارس مهندسی عمران هستند.

این افراد مسئول تهیه توضیحات و ترسیم زمین و تعیین میزان دوام واقعی منطقه ای که ساخت و ساز در آن قرار است شروع شود، میباشند. نقشه برداران به تجهیزات تخصصی و تکنیک های مورد نیاز برای اندازه گیری زمین نیاز دارند. اکثر اوقات به یک نقشه بردار برای جمع آوری داده ها و تخمین مرزهای دقیق برای کل پروژه نیاز است. به طور کلی مشاغل مهندسی عمران به یک گروه از افراد نیاز دارد که وظیفه شخصی خود را انجام داده تا یک پروژه جدید شکل بگیرد. تقسیم کار تحت نقش های مختلف، کیفیت و ارائه بهترین خدمات را تضمین میکند.

در این زمینه، سید علی رضایی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش ژئوتکنیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: من با توجه به علاقه ای که به رشته عمران داشتم آن را انتخاب کردم و اگر دوباره به گذشته برگردم نیز بین تمامی رشته های مهندسی، عمران را انتخاب خواهم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار کار تمامی رشته های مهندسی در شرایط بدی قرار دارد و نسبت به رشته های پزشکی و پیراپزشکی از درآمد بسیار پایین تری برخوردار است.

رضایی تصریح کرد: شغل اصلی و فعلی بنده یک کار اداری است که با رشته تحصیلی من کاملا غیرمرتبط بوده و گاهی اوقات نیز در زمینه نظارت در پروژه های نظام مهندسی نیز فعالیت می کنم.

وی افزود: بنده به عنوان یک مهندس عمران به هیچ وجه از درآمد خود راضی نیستم و درآمد من تقریبا نصف میزانی است که به طور عادی برای یک مهندس عمران باید در نظر گرفته شود.

رضایی در ادامه گفت: چالش دیگری که رشته مهندسی عمران با آن روبه رو است کاربردی نبودن واحدهای درسی گذرانده شده در دوره کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد است در واقع می توان گفت زمانی که یک دانشجوی رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل می شود، دانش مهارتی او تفاوت زیادی با یک دیپلمه رشته ریاضی ندارد و مباحثی که به آن ها در دانشگاه آموزش داده می شود هیچ کاربردی در بازار کار و شغل های مربوط به این رشته ندارد.

وی بیان کرد: درحال حاضر با وجود شرایط بد اقتصادی تمامی شغل ها با مشکل روبه رو شده اما این مشکل برای مهندسان عمران دوچندان شده است زیرا ساخت و ساز و خرید و فروش و در مجموع تمامی حوزه هایی که مربوط به رشته عمران است در رکود قرار دارد از طرفی نیز اداره های دولتی دیگر بودجه کافی برای ارائه پروژه های عمرانی ندارند.

رضایی افزود: وضعیت نامساعد بازار کار رشته عمران ربطی به دانشگاه محل تحصیل افراد ندارد زیرا فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر دولتی شاید دانش و اطلاعات بهتری نسبت به سایر داشته باشند اما از لحاظ مهارت و جایگاه شغلی و بازارکار شرایط یکسانی دارند.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به شرایط شغلی و درآمد رشته مهندسی، اگر به دوران دبیرستان برگردم حتما رشته تجربی را انتخاب می کنم تا بتوانم در دانشگاه در رشته های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل کنم و با این روند قطعا شرایط شغلی و درآمدی متفاوتی را تجربه می کردم و به دنبال آن رضایت بیشتری داشتم.

انتهای پیام/

کد خبر: 996785

وب گردی

وب گردی