فناوری بازیافت لیتیوم از باتری‌ها در مسیری جدید قرار گرفت

به دنبال روند رو به رشد مصرف لیتیوم در باتری های آینده ، بازیافت این فلز سبک در مسیر جدیدی قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روند رو به رشد مصرف لیتیوم در باتری‌ها در آینده، دسترسی به منابع ارزان و قابل اتکای این ماده را، تبدیل به تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی ایالات متحده کرده است.

در همین راستا ایالات متحده در نظر دارد تا با آغاز پروژه ای سه ساله برای بازیافت لیتیوم از باتری های اتوموبیل و تلفن همراه مسیری جدید ایجاد کند و فناوری کاربرد بازیافت از این عنصر کم چگالی را توسعه دهد .

آزمایشگاه ملیArgonne در تعامل با چند آزمایشگاه ملی دیگر و تعدادی از دانشگاه‌ها تلاش می کند تا فاصله ایالات متحده را با چین و سایر کشورهایی که لیتیوم را از منابع ثانویه استحصال می‌کنند، کم کند.

در همین حال دستیار وزیر انرژی این کشور با اشاره به این موضوع گفته است ، وابستگی در تامین برخی فلزات همچون لیتیوم، کبالت و نیکل و یا گرافیت تهدیدی برای امنیت ملی است.چرا که کشورهای تامین کننده این مواد لزوماً دوستان ایالات متحده نیستند.

لیتیوم عمدتاً در چندین کشور آمریکای لاتین، کشورهای آفریقایی ، استرالیا و کبالت در کنگو تولید می‌شود اما با توجه به روابط نا مناسب دو کشورآمریکا و چین، که عمده‌ترین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی است، مزیدی بر علت توجه ویژه آمریکا به این فلز شده است .

این در حالی است که چین وارد کننده لیتیوم است وخود فعالانه به بازیافت این فلز پرداخته است. نزدیک شدن به انتهای عمر کاری اتومبیل‌های الکتریکی و هیبریدی فعلی و تلاش خودروسازان آمریکایی برای توسعه بیشتر خودروهای الکتریکی نیز، از پیشران‌های دیگر توسعه دانش بازیافت باتری‌ها است.

هدف از اجرای فناوری بازیافت لیتیوم در آمریکا ، یافتن راهی برای به‌کارگیری مجدد اجزا باتری، بدون تفکیک و بازیافت تا حد عناصر سازنده، در باتری‌های جدید است. البته دستیابی به فناوری بازیافت در صورتی موثر است که ایالات متحده توان و فناوری ساخت باتری را نیز در دست داشته باشد.

لیتیوم فلزی کاربردی است که در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است و در وجود همه موجودات زنده و جاندار می توان حتی بسیار کم این عنصر را پیدا کرد وکاربردهای گوناگونی دارد ، این فلز به دلیل ظرفیت گرمایی بسیار بالایی که نسبت به دیگر عنصرهای جامد دارد بیشتر در سردکننده‌ها برای جابجایی گرما به کار گرفته می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی نیز با مطالعه و بررسی های لازم تجربیات سایر کشورهای جهان برای رشد و توسعه فناوری های مرتبط با حوزه فعالیت این ستاد در نظر دارد تا با پیشرفت های این کشورها همگام شود .

انتهای پیام/

کد خبر: 996842

وب گردی

وب گردی