دکتر ولایتی: تألیف کتاب، نشانه تمدن‌سازی است

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در سپهر علمی کشور، گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت عظیمی که دارد، در حوزه کتاب‌های تألیفی، پیش‌رو و پیشگام باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی‌اکبر ولایتی در همایش رونمایی از 40 اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی که صبح امروز در مجتمع ولی‌عصر(عج) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد، با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری به‌خوبی در پیام تاریخی خویش «گام دوم» انقلاب را تدوین کردند و به‌حق، مردم نیز با مشارکت پرشور در راهپیمایی 22 بهمن، پاسخ ارزشمندی به دشمنان نظام اسلامی دادند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به‌رغم مشکلاتی که مردم در این چند سال گذشته تحمل کرده‌اند، با حمایت و پشتیبانی ملت بزرگ ایران هم‌چنان با عظمت پابرجا مانده است.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به 60 شهید مدافع حرم که از اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند، این شهدا را رویش‌های انقلاب اسلامی دانست.

دکتر ولایتی در ادامه به نقش کتاب و موضوع تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و افزود: نتیجه به‌بار نشستن هر تمدنی ازجمله تمدن اسلامی، تألیف کتاب بود.

وی با بیان این نکته که در مسیر تمدن اسلامی عصر ترجمه و سپس عصر تألیف وجود دارد که در تاریخ بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حوزه‌های علمیه در زمینه تألیف کتاب، مؤثر و مثمرثمر و پربار هستند اما آنچه که بنده از سال 43 تاکنون در دانشگاه مشاهده کرده‌ام این است که در گذشته، وضعیت تألیف کتاب نسبت به مقطع کنونی بهتر بود.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از توجه زیاد به کتب ترجمه‌ای با وجود ظرفیت‌های بسیار در بین دانشمندان کشور گفت: متأسفانه امروزه در کشور نگاه به کتب ترجمه‌ای دارند و به‌واسطه اینکه معیارهای هیئت‌ممیزه دانشگاه‌ها ناقص است، تألیف کتب با کاهش روبه‌رو است.

دکتر ولایتی با اشاره به این نکته که استادان دانشگاه باید تألیف داشته باشند درحالی‌که ارزش تألیف کم شده است، گفت: شرایط بومی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال در حوزه پزشکی محیط بهداشتی ایران با محیط بهداشتی کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و ... تفاوت دارد؛ در علوم انسانی نیز همین‌گونه است.

وی با بیان اینکه در علوم انسانی نیز دانشجویان و دانشگاهیان روی به کتب ترجمه‌ای آورده‌اند، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما از علوم انسانی اسلامی که به‌مراتب از علوم انسانی غربی‌ها جلوتر است، به‌دلیل توجه به کتب غربی بی‌اطلاع هستند.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ضروری خواندن افزایش امتیاز تألیف کتاب نزد هیئت‌ممیزه اظهار کرد: از کتاب‌های موجود است که می‌توان به بزرگی تمدن اسلامی پی برد. به‌تعبیر دیگر نشانه تمدن‌سازی، تألیف کتاب است.

دکتر ولایتی با بیان اینکه نمودار تمدن هر قوم از تآلیفات و آثاری مشخص می‌شود که از آنها پابرجا مانده است، افزود: تمدن، سرزمینی نیست بلکه جهانی است و هر مقطع تاریخی از جایی سربرمی‌آورد.

وی ادامه داد: اگر معیارهای رشد استادان براساس مقالات ISI باشد، در عصر ترجمه تمدن نوین اسلامی، درجا خواهیم زد.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در سپهر علمی کشور، گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت عظیمی که دارد، در حوزه کتاب‌های تألیفی، پیش‌رو و پیشگام باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996873

وب گردی

وب گردی