عدم نیاز به گاز ترکمنستان و تأمین گاز همسایگان

یکی از مهمترین منافع ملی افزایش تولید در پارس جنوبی، برداشت بیشتر از مخزن مشترک با قطر است که این مهم در سال جاری محقق شد به طوری‌که میزان برداشت تا دی ماه 1397 به حدود یک‌هزار و 382 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در حال حاضر گاز طبیعی جایگاه نخست و مهم‌‎ترین عرضه‌کننده انرژی در کشور است. گاز طبیعی امروز سهم 70 درصدی در سبد انرژی کشور را داراست که عمده این سهم مربوط به پارس جنوبی است که در سالیان اخیر متحول شده و نیروی محرکه صنعت کشور در تمام بخش ها شده است. نگاه به پارس جنوبی قوت قلبی است برای تأمین انرژی تمام بخش های کشور در راستای توسعه و پیشرفت.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز غنی ایران از پارس جنوبی 600 میلیون متر مکعب در روز بوده که با احتساب بهره برداری از چهار فاز جدید این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می کند.
علاوه بر این هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین یا متان ایران در حوزه پارس جنوبی حدود 570 میلیون مترمکعب بوده که با بهره برداری از فازهای چهارگانه این ظرفیت به حدود 670 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد، ضمن آنکه ظرفیت تولید میعانات گازی از 810 هزار بشکه فعلی به 960 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
یکی از مهمترین محصولات محوری و کلیدی فازهای جدید پارس جنوبی اتان بوده که به عنوان خوراک مجتمع های اولفینی و در نهایت تولید محصولات مختلف پلیمری شامل انواع پلی اتیلن سبک، سنگین، سبک خطی، پروپیلن و ... مورد استفاده قرار می گیرد که با بهره برداری از فازهای جدید این ظرفیت از 6 به حدود هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.
از سوی دیگر ظرفیت تولید گازمایع پارس جنوبی شامل پروپان و بوتان هم از هفت میلیون و 500 هزار تن فعلی به حدود 9 میلیون و 600 هزار تن در سال افزایش می یابد و ظرفیت تولید روزانه گوگرد به عنوان یک محصول زیست محیطی هم از سه هزار و 750 تن در روز به چهار هزار و 550 تن افزایش می یابد.
در این گزارش به صورت مختصر به اهمیت افزایش تولید گاز شیرین در پارس جنوبی با ذکر چند مورد می پردازیم که نشان دهنده عظمت و ارزش تولید گاز در این مجتمع پالایشگاهی است.

افزایش برداشت از مخزن مشترک
یکی از مهمترین منافع ملی افزایش تولید در پارس جنوبی، برداشت بیشتر از مخزن مشترک با قطر است که این مهم در سال جاری محقق شده است. همزمان با افزایش برداشت روزانه گاز در طول پنج سال گذشته تاکنون هم میزان برداشت تجمعی گاز از پارس جنوبی بیشتر شده به طوری که میزان برداشت تجمعی تولید گاز تا سال 1392 حدود 596 میلیارد مترمکعب بوده که این میزان برداشت تا دی ماه 1397 به حدود یک‌هزار و 382 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
از سوی دیگر برای سال جاری برنامه تولید نزدیک به 200 میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی پیش بینی شده که در طول 9 ماهه نخست امسال تولید بالغ بر 140 میلیارد مترمکعب محقق شده است و با آمادگی فازهای موجود و راه اندازی فازهای جدید امکان تحقق برنامه تولید گاز از پارس جنوبی برای سال 97 وجود دارد.

عدم نیاز به گاز ترکمنستان و تأمین گاز همسایگان
افزایش تولید گاز در پارس جنوبی برای زمستان امسال باعث شد، در عین توقف واردات گاز از ترکمنستان، محدودیت و مشکلی در تأمین گاز مشترکان وجود نداشته باشد.
برای زمستان امسال با توجه به وضعیت افزایش تولید گاز از یک سو و ساخت خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران نه تنها نیازی به واردات گاز ندارد که امکان تامین حداکثری نیاز گازی کشورهای عراق و ترکیه هم فراهم شده است.
صادرات گاز ایران تاکنون به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان انجام شده است. قرارداد با این کشورها گاه در قالب قراردادهای درازمدت، گاه در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت سوآپ و گاه در قالب تهاتر برق و گاز امضا شده است و در حال حاضر با روند تولید در پارس جنوبی شرایط مناسبی برای صادرات گاز به این کشورها فراهم است.

حفظ محیط زیست و صادرات فرآورده های نفتی
با توسعه میدان‌های گازی کشور و افزایش تولید گاز طبیعی، گازرسانی به نیروگاه‌های کشور به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت که این موضوع افزون بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های مایع و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، در بهبود حفظ محیط زیست نیز نقش موثری به دنبال داشت.
گازرسانی به نیروگاه‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تولید در پارس جنوبی رشد فزاینده‌ای یافته است، به گونه‌ای که با مصرف ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بخش نیروگاهی در سال ۹۶، سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در سال یاد شده به کمتر از ۱۰ درصد رسید.
عرضه گاز طبیعی به صنایع کشور و در نتیجه نیاز کمتر آنها به سوخت‌های مایع از جمله گازوئیل از دیگر برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر کمترین میزان محدودیت برای صنایع در مصرف گاز طبیعی ایجاد شده و در سال ۹۶، بیش از ۳۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به صنایع عمده کشور تحویل داده شده است.
از سوی دیگر با افزایش تولید گاز امکان عرضه بیشتر این حامل انرژی پاک به صنایع، نیروگاه ها و پتروشیمی ها به عنوان سوخت و خوراک وجود دارد، به طوری که با جایگزین شدن گاز و انواع سوخت مایع به ویژه گازوئیل و نفت کوره ظرفیت مازادی برای صادرات انواع فرآورده نفتی ایجاد خواهد شد.
به عبارت دیگر، ایران می تواند بخشی از درآمدهای ارزی مورد نیاز خود را از محل صادرات فرآورده‌های نفتی و حتی محصولات پتروشیمی جبران کند.
با افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت صنایع و نیروگاه‌های ایران، هم اکنون ظرفیت مازادی برای صادرات روزانه 15 تا 20 میلیون لیتر گازوئیل وجود دارد که با احتساب قیمت هر تن گازوئیل در بازار خلیج فارس حدود 780 تا 790 دلار عملا قیمت یک لیتر گازوئیل صادراتی ایران حدود 60 تا 65 سنت تخمین زده می‌شود.
در این صورت ایران با صادرات دست کم روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل می تواند، درآمد روزانه 6 تا 6.5 میلیون دلاری کسب کند.

ایجاد رفاه اجتماعی
در کنار موارد ذکر شده موضوع اصلی گازرسانی به تمام نقاط کشور با توجه به ایجاد ظرفیت مناسب در پارس جنوبی است که تاکنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۷۷ درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال به ۳ هزار روستا و در سال آینده نیز به ۳ هزار روستای دیگر گازرسانی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 996890

وب گردی

وب گردی