شبکه های برون مرزی  ؛ صدای بی صدایان

شبکه های برون مرزی سازمان صدا و سیما یکی از مهمترین محورهای عملیاتی جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با مستکبرین جهانی هستند.

به گزارش ایسکانیوز سال پیش زمانی که شعله انقلاب اسلامی مردم در ایران افروخته شد، نورامید در دل دورترین مظلومین این کره خاکی هم تابیدن گرفت و مردمان بسیاری در جای جای جهان که کوچکترین اشتراک فرهنگی، قومی و مذهبی با ایرانیان نداشتند به دلیل اشتراک فطرت خداجویشان با آن چه در سرزمین ما می گذشت احساس یگانگی کرده و از پیروزی ملتی ستم کشیده بر ظالمین حاکم بر آن و وقد بر افراشتن مظلومین در گوشه ای از عالم بر مستکبرین خوشحال شدند.

انقلاب اسلامی با علم به این موضوع و بر اساس باورهای آرمانی خود همواره یکی از شعارهای اصلی خود را دفاع از مستضعفین در همه جای جهان قرار داد. اهمیت این موضوع تا بدان حد بالا بود که نه تنها بارها در سخنان رهبرکبیر انقلاب اسلامی انعکاس یافت بلکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از وظایف دولت از آن نامبرده شده است. در بند شانزدهم اصل سوم قانون اساسی می خوانیم: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان به کار برد»

بر اساس همین معیارها و آرمان ها بود که جمهوری اسلامی کوشید به انحای مختلف از مظلومین عالم دفاع کند که در این بین، نمی توان و نباید تلاش های نظام بر حمایت رسانه ای از مستضعفین جهان را نادیده گرفت

.اهمیت این حمایت های رسانه ای را وقتی بهتر درک می کنیم که نگاهی به وضعیت رسانه های جریان اصلی در دنیا داشته باشیم. رسانه های بزرگ و قدرتمند جهانی هر چند در تاکتیک ها یا حتی راهبردهای غیراصلی با یکدیگر اختلافات بعضا اساسی و جدی دارند اما در چند زمینه نمی توان اشتراک آنهارا نادیده گرفت؛ حمایت از ایدئولوژی غالب جهان امروز یعنی سرمایه داری، پذیرش موجودیت رژیمی جعلی به نام اسرائیل و تخریب هر کشوری که بخواهد خارج از قواعد مرسوم دهکده جهانی به زندگی خود ادامه دهد.

این ماجرا از آن حیث دارای اهمیت است که رسانه های در معنای عام کلمه، از شبکه های تلویزیونی و وب سایت ها گرفته تا سینما و شبکه های اجتماعی و..... همگی قدرت خیره کننده ای برای کنترل باور و اذهان انسان ها پیداکرده اند و این مجموعه های در ظاهر جدا اما در باطن بهم پیوسته موفق شده‌اند به حتی خیلی از قربانیان نظم ظالمانه جهان امروز بقبولانند آن چه امروز در جهان رخ می دهد امری طبیعی است و اگر میلیاردها نفر در فقر دست و پا می زنند به دلیل اشتباهات یا تنبلی خود آنان است نه مناسبات ظالمانه استعماری!

در چنین شرایطی نظامی که بر آمده از انقلاب استکبار ستیز اسلامی است و درقانون اساسی اش موظف به حمایت از مظلومان جهان شده است وظیفه دارد برای عدالت رسانه ای در جهان هم تلاش کند و به سهم خود صدایی برای میلیاردها بی صدای امروز جهان باشد. شبکه های برون مرزی سازمان صدا و سیما یکی از مهمترین محورهای عملیاتی جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با مستکبرین جهانی هستند. هر چند بخش مهمی از فلسفه وجودی شبکه های برون مرزی صدا و سیما، دفاع از کیان جمهوری اسلامی در عرصه رسانه ای است اما این شبکه ها تا کنون تلاش داشته اند به اندازه بضاعتشان سهمی در تریبون دهی به مظلومان و محرومان ایفا کنند. راه اندازی شبکه هایی مانند هیسپان یا هوسا نشان از این امر دارد که جمهوری اسلامی می کوشد علاوه بر شناساندن خود به مردمان سایر نقاط دنیا تا حد امکانش بخشی از توان رسانه ایش را در اختیار آنان قرار دهد.

حال که چنین شبکه هایی توسط صدا و سیما راه اندازی شده اند باید تمام توان صرف شود تا آثار آنها در عین اشتمال بر باورهای جمهوری اسلامی، مطابق با فرهنگ جوامع هدف بوده و البته در کیفیت بالای هنری عرضه شود تا بتواند در کنار رقبای قدرتمند جهانی و منطقه ای قد علم کرده و حرف خود را به خوبی بیان کند.در میان مسئولین ما باید این باور به وجود آید که اهمیت رسانه های برون مرزی نظام در پیشبرد حوزه نفوذ انقلاب اسلامی کم از اهمیت رسانه های داخلی نیست و توجه مناسب به شبکه های برون مرزی و تلاش برای قدرتمندترکردن آنها همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد بخشی از وظایف دولتمردان جمهوری اسلامی بر طبق قانون اساسی است. این روزها هر چند حال وروز رسانه ها چندان تعریفی ندارد اما امیدواریم این موضوع باعث بدحال شدن نهال های خارجی جمهوری اسلامی در عرصه رسانه نشود و روز به روز شاهد تنومند شدن بیش از پیش آنها باشیم.

نویسنده : علی بیهقی

کد خبر: 996905

وب گردی

وب گردی