دانشگاه ها نباید به آموزش و پژوهش محدود شوند/لزوم آموزش دانش زندگی به دانشجویان

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه نباید به حوزه آموزش و پژوهش محدود باشند بلکه در کنار آموزش دانش باید زندگی کردن هم به دانشجویان آموزش داده شود.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری در همایش ملی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی، گفت: دانشگاه نباید به حوزه آموزش و پژوهش محدود شود، بلکه در کنار آموزش دانش باید زندگی کردن هم آموزش داده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به رقم همه کاستی‌هایی که وجود دارد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی آثار خوبی در این زمینه تولید کرده است که وجه اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی را مورد توجه قرار داده است.

غفاری افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خانواده‌ها تمایل دارند فرزندانشان تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و در نظرسنجی‌ای که انجام شده، ۶۷ درصد سرپرستان خانواده‌ها تمایل داشته‌اند که فرزندان‌شان تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

وی تأکید کرد: با وجود این آمار باید برنامه‌ای داشته باشیم که بتوانیم انسان‌های فرهیخته‌ای روانه جامعه کنیم. طبعاً وقتی با موضوعی مثل تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی روبرو هستیم باید نگاه آینده‌نگارانه داشته باشیم و سیاست‌های جاری را بررسی کنیم.

در ادامه این همایش وحید احمدی گفت: از گذشته عالمان به دنبال اثرگذاری در جامعه بوده‌اند. بنابراین تعامل بین نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی حرف جدیدی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه در حوزه اثرگذاری دانشگاه‌ها در فضای اجتماعی دچار خلأهای جدی هستیم، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر آنکه فهم و زبان مشترک میان دانشگاه‌ها و فضای اجتماعی ایجاد نشده است، باید تأکید شود که ایجاد تعامل میان این دو نهاد دستوری و ارشادی نیست.

وی با بیان اینکه جامعه نمی‌تواند بپذیرد که دانشگاه‌ها به صورت مستقل عمل کنند، خاطر نشان کرد: دنیای جدید امروزه روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی را داشته‌اند، به گونه‌ای که شاهد ظهور نسل‌های جدید دانشگاه‌ها در کشورها هستیم.

احمدی با بیان اینکه با چنین نیتی اقدام به برگزاری این همایش کردیم، اضافه کرد: با طرح مسائل در این همایش در صدد هستیم تا سطح اندیشه‌ها را در این حوزه ارتقا دهیم و راهکارهایی درخصوص ایجاد تعامل میان دانشگاه‌ها بر فضای اجتماعی ارائه دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اینکه در دنیا ظهور دانشگاه‌های نسل‌های جدید به‌ویژه دانشگاه‌هایی با اثرگذاری‌های اجتماعی مطرح است، ادامه داد: دانشگاه به‌عنوان یک جامعه نخبگانی و مجموعه‌ای که طلایه‌دار علم، فرهنگ و نوآوری است، می‌تواند از طرق مختلف در جامعه مؤثر باشد که ارتباط با فضای اجتماعی یکی از این مسیرها است.

به گفته وی فضای اجتماعی بر فضای مجازی مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد تا بتواند با فضای جامعه تعامل داشته باشد. ضمن آنکه موزه‌های علم و فناوری، نمایشگاه‌های علمی، پارک‌های علم و فناوری در فضای مجازی می‌توانند دامنه ارتباطات دانشگاه‌ها با فضای اجتماعی را گسترده‌تر کنند.

احمدی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های علمی بالایی وجود دارد، یادآور شد: کشور توانسته است در تولید مقالات رتبه اول را کسب کند، ولی در آنجایی که باید شاهد اثرگذاری دانشگاه‌ها و حضور دستاوردهای آنها در کشور باشیم، دچار خلأهای جدی هستیم و تاکنون استادان و دانشمندان نتوانسته‌اند جای خود را در جامعه بیابند.

وی با بیان اینکه نظام حاکم بر دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که استادان نقش خود را در منطقه و کشور بیابند، اظهار کرد: در دنیا الگوهای موفقی به‌ویژه در کشورهای اروپایی وجود دارد که بر اساس آن با ایجاد شبکه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه‌ها با لایه‌های مختلف جامعه در ارتباط هستند. چرا که این دانشگاه‌ها دریافته‌اند که وظایف اصلی آنها تنها تربیت دانشجو و گرفتن پروژه‌های تحقیقاتی نیست و چنین رویکردی موفقیت، پایداری، توسعه و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی و مدیریتی را به دنبال دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد تعاملات میان دانشگاه‌ها و فضای اجتماعی، تأکید کرد: ایجاد نظام ارتباطی میان این دو نهاد یک نظام دستوری، ارشادی و ضربتی نمی‌تواند باشد، بلکه یک نظام تحولی نیاز به گفتمان دارد.

احمدی با بیان اینکه زبان مشترک و سهم مشترک میان جامعه و دانشگاه‌ها ایجاد نشده است، ادامه داد: ما نیازمند حضور فعال و مشارکت همه آحاد جامعه در مسائل علمی و فناوری هستیم و اگر بخواهیم چنین تعاملی صورت بگیرد، باید ارتباطات در نظام درستی شکل گیرد.

اکرم قدیمی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر علمی همایش ملی نظام تعامل دانشگاهی و فضای اجتماعی گفت: مشارکت دانشگاه‌ها در ترویج فضیلت‌های شهروندی، صلح، رفاه و توسعه در پرتو آزاداندیشی و نقادی و نظارت عمومی از جمله ارزش‌هایی است که در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه به رشد و تعالی معنوی و مادی جامعه منجر می‌شود.

وی دانشگاه‌ها را به عنوان یکی از مهمترین نهادهای یک کشور دانست که علاوه بر وظیفه تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلفی چون قانونی، زیست‌محیطی، اخلاقی و نوع دوستی مسوولیت‌هایی را بر عهده دارند.

قدیمی انطباق آموزش‌های دانشگاهی با منافع و انتظارات جامعه را از دیگر مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: مشارکت دانشگاه‌ها در ترویج فضیلت‌های شهروندی، صلح، رفاه و توسعه در پرتو آزاداندیشی و نقادی و نظارت عمومی از جمله ارزش‌هایی است که در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه به رشد و تعالی معنوی و مادی جامعه منجر می‌شود.

وی تأکید کرد: امروزه کشور به ساختارهایی نیاز دارد که دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند و اولین گام در این مسیر پذیرش مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها است.

قدیمی با اشاره به برگزاری این همایش ملی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با ایجاد دبیرخانه دائمی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی امیدوار است با برگزاری سالانه این همایش، این امر به فرجامی نیک برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996937

وب گردی

وب گردی