از تولید قطعات داخلی خودرو تا کوله‌پشتی نجات از ارتفاع

نمایشگاه چهل چراغ انقلاب اسلامی با محوریت محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج استان تهران به مدت 4 روز از تاریخ 27 تا 30 بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برپا شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری فعالیت خود را در دهه 60 آغاز کرد و در دهه 70 گسترش یافت که امروز یکی از واحدهای مطرح دانشگاهی دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود.

این واحد دانشگاهی، دارای مرکز تحقیقات پژوهشی و فرهنگی، مرکز رشد، مرکز آموزش نیروی انسانی، کارگاه‌‌ها و آزمایشگاه‌‌های مجهزی است که تا به امروز میزبان بسیاری از همایش‌ها و نمایشگاه‌‌های پژوهشی و دستاوردهای علمی بوده است، در همین راستا و در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه چهل چراغ انقلاب شکوهمند اسلامی با محوریت محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج استان تهران به مدت چهار روز از تاریخ 27 تا 30 بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برپا شد که با یک بررسی میدانی به سراغ دستاوردهای نمایشگاه چهل چراغ انقلاب که به همت معاونت علمی سپاه سیدالشهدا استان تهران برگزار شد رفتیم، مشروح آن به شرح زیر است:

تولید قطعات داخلی خودرو

یکی از دستاوردهای این نمایشگاه تولید قطعات داخلی خودرو بود و به گفته مهدی سعیدی مخترع این قطعات، تولیدات وی که منجر به حذف یکسری قطعات دیگر خودرو خواهد شد با عدم حمایت صنعت خودرو سازی به دلیل وجود لابی صنعت خودرو، مانع از ارائه و تجاری‌‌سازی این محصولات شد، از جمله محصولاتی که وی اختراع کرده فرمان ضد سرقت، رینگ یخ شکن، صندلی چند منظوره و باربند چند منظوره بوده است.

وی در راستای این اختراعات، از سازمان بسیج و بنیاد ملی نخبگان حمایت‌‌هایی دریافت کرده و مبلغ 40 میلیون تومان هزینه شخصی برای به ثمر رساندن این اختراعات داشته است. به گفته وی متاسفانه، یکی از مشکلات پیش رو برای تجاری سازی این محصولات، ایجاد شرکت دانش بنیان در زمانی است که درخواست حمایت از بنیاد نخبگان دارند،‌ تا زمانی که مخترعان، شرکت دانش بنیان تاسیس نکنند، مورد حمایت این بنیاد قرار نمی‌‌‌گیرند.

سعیدی از جمله مخترعانی است که اختراعات بسیاری را در زمینه‌‌های مختلف به ثبت رسانده و برای تجاری سازی محصولات خود از کشورهای مختلفی چون آمریکا پیشنهاد همکاری داشته است؛ اما به دلیل حس وطن دوستی و ارائه دستاوردهای خود در کشورش هیچ یک از این پیشنهادها را نپذیرفته تا بتواند به تولید داخلی ایران کمک کند.بدون شک، حضور چنین نخبگانی در کشور باید مورد حمایت مسئولان امر قرار گیرد.

کوله پشتی نجات از ارتفاع با کنترل سرعت فرود خودکار

کوله پشتی نجات از ارتفاع با کنترل سرعت فرود خودکار از دیگر دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه بود که با این اختراع، افراد در مواقع خطری مانند آتش سازی در مدت زمان یک دقیقه می‌‌توانند از پنجره یا یکی از خروجی‌ها خارج شوند، این طناب نجات تا ارتفاع 90 متر را پاسخگو بوده و توانایی حمل وزن 130 کیلو گرم را دارد و مرجع نهایی تایید کننده این محصول دانشگاه امیر کبیر بوده و تا قبل از تولید اختراع این محصول، تنها در اختیار رژیم اشغالگر قدس بوده است.

نمونه مشابه این محصول که در دنیاست، حالت یکبار مصرف دارد؛ اما در ایران با نوآوری، این محصول تبدیل به یک محصول دائمی شده است، این یک تولید داخلی مهم محسوب می‌شود که مانع خروج ارز از کشور شده و کارآیی بسیاری دارد. تا امروز ارگان‌های دولتی چون ستاد بحران کشور از این طرح استقبال کردند و قطعا با حمایت مسئولان به مرحله تجاری سازی خواهد رسید.

پهباد تلفیقی بال ثابت و مولتی روتول

در کشور نیاز به محصولی داشتیم که بدون باند فرود بتواند به پرواز درآید،‌همچنین یک مولتی روتول هم برای بردن مدت زمان پرواز نیاز داشتیم که این محصولات را با عنوان چکاوک به ثبت رساندیم که این پرنده با تکیه به موتورهای عمودی خودش از زمین بلند شده و بعد از رسیدن به نقطه معین مسیر خودش را باسرعت بالاتری انجام دهد. سرعت این پرنده ترکیبی به 100 کیلومتر هم می‌رسد و کارکرد این پرنده در امور نظامی و بروز حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله برای شناسایی محدوده مورد نظر بوده که این محصول توسط شرکت دانش بنیان شهید احسان الله قاسمیه به ثبت رسیده است.

دستگاه ازن ژنراتور برای ضدعفونی کردن محیط مرغداری ها

دستگاه ازن ژنراتور که برای ضدعفونی کردن محیط مرغداری‌‌ها استفاده می‌شود، در حال حاضر از محتویاتی مانند پرمنگنات برای ضد عفونی کردن محیط بسیاری از مرغداری‌‌ها استفاده می‌کنیم که متاسفانه سرطان زاست و مضرات بسیاری دارد. این دستگاه در سال 87 اختراع شده و به مرحله تجاری سازی و صادرات هم رسیده است، در نهایت تولید این محصول با حمایت معاونت علمی سپاه سید الشهدا به نتیجه مطلوب دست یافت که امروز برای ضد عفونی‌‌سازی فضای مرغداری‌ها کاربرد بسیاری دارد که قطعا یک دستاورد بزرگ داخلی محسوب می‌شود.

ربات‌های زیر دریایی شناسایی

ارائه ربات‌های زیر دریایی جهت شناسایی زیر دریا که برای امور نظامی و بحث نفت و گاز کاربرد دارد، از دیگر دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه است که این محصول در مرکز رشد سپاه سیدالشهدا به تولید رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996961

وب گردی

وب گردی