نقره داغ کردن مردم با ۵ برابر کردن نرخ پارکینگ توسط شهرداری منطقه ۳

در حالی که نرخ قانونی هر ساعت پارک خودرو در پارکینگ‌های شهرداری ۹۰۰ تومان است، شهرداری منطقه ۳ برای هر ساعت پارک خودرو ۵ هزار تومان مطالبه می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، در دوره مدیریت شهری محمد علی افشانی موضوع هوشمندسازی پارکینگ‌های شهری همواره از سوی او مطرح شد و به یکی از داغ‌ترین موضوعات در حوزه ساماندهی پارکینگ تبدیل شد.

افشانی با این ادعا که هوشمندسازی جای پارک با فساد و نرخ‌های ساختگی و غیرقانونی مقابله می‌کند، در هر برنامه‌ای که حاضر می‌شد، بحث هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای را مطرح می‌کرد، گویی که این شهر مشکلی جز هوشمند نبودن فضاهای پارک خودرو ندارد.

حالا پارکینگ‌ها هوشمند شدند و امکان رزرو آنلاین هم فراهم شده و به موازات آن نه تنها با فساد و نرخ‌های ساختگی مقابله نشده است، بلکه فساد آنلاین شده و اخذ مبالغ غیر قانونی نامتعارف بابت پارک خودرو به صورت آنلاین و برخط و به صورت آشکارا انجام می‌شود.

زیر پل کردستان یکی از فضا‌های عمومی است که شهرداری منطقه ۳ تهران با تصرف آن اقدام به کسب درآمد از این محل کرده است، فارغ از اینکه آیا شهرداری حق دارد فضای عمومی را تبدیل به پارکینگ پولی کند.

در حال حاضر فرض بر این است که شهرداری این حق را دارد و سوال این است که چرا علی‌رغم حقی که برای خود قائل شده است، در اخذ هزینه پارک طبق قانون عمل نمی‌کند؟

طبق مصوبه شورای شهر تهران، هزینه هر ساعت پارک خودرو ۹۰۰ تومان است، اما رقمی که بر روی سامانه رزرو جای پارک بابت هر ساعت پارک خودرو اعلام شده، مبلغی بیش از ۵ برابر نرخ مصوب است.

در حالی که شورای شهر تهران این روزها با اعلام عمومی حقوق پایه مدیران شهری محکم‌تر بر طبل شفافیت می‌کوبد، اما اسفراینی نژاد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از پاسخگویی به این وضعیت طفره می‌رود و ترجیح می‌دهد به جای شفاف سازی راه ابهام سازی را در پیش گیرد.

چند هفته قبل پیروز حناچی شهردار تهران گفت: این شهر 3 هزار دستگاه اتوبوس کم دارد.

حال در شرایطی که بسیاری از مردم به خاطر فرار از فشار ناشی از کمبود 3 هزار اتوبوس مجبورند، برای جابجایی از خودروی شخصی استفاده کنند، باید چوب عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی شهرداری را هم بخورند.

حناچی شهردار تهران همواره در همایش‌های شهرداری، ترافیک و آلودگی هوا را از جدی ترین چالش‌های پایتخت اعلام کرده است.

وی چند ماه قبل در یکی از همایش‌های شهرداری تهران با نقل خاطره‌ای از یکی از مدیران شهری کشورهای اروپایی گفت: آن‌ها برای کاهش ترافیک مردم را نقره داغ می‌کنند و به قدری هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی را افزایش می‌دهند تا افراد از خودروی شخصی استفاده نکنند.

پیروی شهرداری تهران از کشورهای دیگر برای کاهش ترافیک تحسین برانگیز است، اما این پیروی زمانی می‌تواند تحسین برانگیز باقی بماند که در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی هم به پای آن‌ها رسیده باشد.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

کد خبر: 997034

وب گردی

وب گردی