اقدامات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» در حوزه بومی سازی علوم انسانی

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اقدامات این پژوهشگاه را در حوزه بومی سازی علوم انسانی تشریح کرد.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش های بومی سازی علوم انسانی در کشور اظهار داشت: ایجاد علوم انسانی بومی، نیاز به یک فرآیند طولانی مدت دارد؛ در واقع بایستی مجموعه ای از دانش ها و گرایش های مختلف گرد هم آیند تا بتوانیم نمونه ای از علوم انسانی بومی را ایجاد کنیم.

وی افزود: پژوهشگاه حکمت و دین پژوهشی که مرتبط با پژوهشگاه ما است، در حوزه فلسفه علوم فعالیت دارد. اگر علمی بخواهد تولید شود، جز به واسطه فلسفه علم و نگاه درجه دو به آن، نمی تواند تولید شود.

ایزدهی ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیشتر کتبی را که انتشار داده، در حوزه فلسفه مضاف یا فلسفه علوم انسانی بوده است که دربیشتر در رشته های مبنایی همانند فلسفه، کلام و عرفان نوشته شده است.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در این پژوهشگاه یک سری از واحدهای درسی و گرایش ها به صورت ابتکاری ایجاد شده است؛ دین پژوهشی و معرف شناسی از جمله این واحدهای ابتکاری است.

وی گفت: در این پژوهشگاه کارگروه هایی تحت عنوان کارگروه های علوم انسانی مبتنی بر قرآن وجود دارد که بررسی می کنند اگر بخواهیم علوم انسانی را در تمامی بخش ها فارغ از مبانی ماتریالیستی و اومانیسمی ایجاد کنیم، چه اقدامی باید انجام دهیم.

ایزدهی با اشاره به اقدامات پژوهشکده اسلامی در حوزه علوم انسانی اذعان داشت: در این پژوهشکده 5 گروه ایجاد شده است؛ گروه اقتصاد اسلامی جزء پیشگام ترین گروه ها در ایران است که مجله ای را تحت عنوان «اقتصاد اسلامی» منتشر کرده اند که بر رویکرد اسلامی به اقتصاد تاکید دارد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: گروه دوم در حوزه مسائل حقوقی اعم از حقوق جزایی، کیفری و جنایی نیز اقدامات خوبی انجام داده است که به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر همانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک می کنند. 3 گروه دیگر در این حوزه عبارت اند از سیاست اسلامی، مدیریت اسلامی و اخلاق .

وی بیان کرد: فرآیند بومی سازی علوم انسانی را از حدود 25 سال پیش آغاز کرده ایم؛ راه پیموده شده تا بدین لحظه بسیار خوب بوده است اما تولید علوم انسانی، نیاز به یک کار عمیق و میان رشته دارد. این که بگوییم امروزعلوم انسانی را تولید کرده ایم درست نیست اما گام های اساسی برای آن برداشته شده و راه های وصول به آن مشخص شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997051

وب گردی

وب گردی