اروپا علیه توسعه و آزمایش‌های موشکی ایران عامل بازدارنده ایجاد کند

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی ضد ایرانی از اروپایی‌ها خواست تا در برابر اقدامات موشکی ایران مانع و عامل بازدارنده ایجاد کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «برایان هوک» مقام ارشد دولت آمریکا و مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه این کشور در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد» موضع‌گیری‌های ضد ایرانی خود را تکرار کرد.

وی در تشریح راهبرد دولت آمریکا درباره ایران گفت: «راهبرد ما بر سه مبنا قرار دارد: دیپلماسی، بازدارندگی و اینکه ما در کنار مردم ایران هستیم.» هوک گفت که دیپلماسی کشورش در راستای بهبود روابط و جلوگیری از تهدید ها در برابر صلح و امنیت است و مدعی شد که اعمال فشار حداکثری به ایران در این جهت صورت می‌گیرد که ایران را پای میز مذاکره بکشاند و همزمان مانع از دستیابی ایران به درآمدهایی شود که آنها برای سیاست خارجی خشونت‌بار خود هزینه می‌کنند.

هوک که به تازگی با «مسیح علینژاد» خبرنگار ضد انقلاب هم دیدار کرده است گفت که ایرانی‌ها فقط آمریکا را مقصر وضعیت اقتصادی کشورشان نمی‌دانند بلکه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور را در شرایط موجود موثر می‌دانند.... وی به وجود پنج رسانه فارسی زبان اشاره کرد که آمریکایی‌ها به وسیله آنها مستقیم با مردم ایران صحبت می‌کنند.

وی افزود: «مایک پامپئو و من با جامعه ایرانی‌های خارج از ایران ارتباط داریم چون می‌خواهیم که از آرزوها و رویاهای آنان بشنویم.» هوک در پاسخ خبرنگار بیلد مبنی بر اینکه وی چگونه سخنان اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران را ارزیابی می‌کند هم گفت که در چهل سال گذشته ایران به اندازه کافی روشن کرده است که خواستار نابودی اسرائیل و آمریکاست و این موضع‌گیری را رهبری و وزیر خارجه ایران هم داشته‌اند. وی تعبیر محو کردن اسرائیل از روی نقشه را هم با هولوکاست برابر دانست اما در نهایت مدعی شد که مردم ایران چنین دیدگاهی ندارند.

هوک درباره درخواست آمریکا از اروپایی‌ها مبنی بر خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) هم گفت: «آمریکا ماه می از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و شش ماه بعد هم تحریم‌های نفتی و بانکی را بار دیگر اعمال کرد این تحریم‌ها قوی‌ترین ابزاری هستند که ما در اختیار داریم تا رژیم را به منظور تغییر رفتار در زمینه توسعه موشکی و حمایت مالی تروریسم، تجاوزهای منطقه‌ای، حملات سایبری و نقض حقوق‌بشر تحت فشار بگذاریم....»

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه مدعی شد که یکی از پیام‌های نشست اخیر ورشو این است که وقتی جهان عرب و رژیم صهیونیستی به همراه هم درباره موضوعی هشدار می‌دهند، جهان باید بیشتر به آن توجه نشان دهد.

وی کنفرانس ورشو را از جنبه‌های زیادی، دیداری تاریخی خواند و مدعی شد که در ورشو مبنای مقابله با تجاوز ایران ایجاد شده است.

خبرنگار بیلد در بخش دیگری از این گفت‌وگو از وی پرسید: «آیا شما از اینکه آلمان در سطح وزیر در این کنفرانس شرکت‌ نکرده است، ناراضی هستید؟» هوک با طفره رفتن از پاسخ صریح در این زمینه گفت که همه اعضای اتحادیه اروپا و از غرب آسیا نمایندگانی و نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی و ... در این نشست حضور داشتند و نشست خوبی با نتیجه‌ای عالی برگزار شد...

هوک در انتها گفت: «مهمترین کاری که اروپایی‌ها می‌تواند انجام دهد این است که عاملی بازدارنده علیه توسعه موشکی و آزمایش های موشکی ایران ایجاد کنند. ما می‌توانیم درباره جنبه‌های توافق بحث کنیم اما آنچه مسلم است این است که ایران توافق را به عنوان مجوزی برای توسعه برنامه موشکی خود تفسیر می‌کند. ایرانی‌ها بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارند و خطر یک جنگ بالاست. حمله به فرودگاه در ریاض بسیار نزدیک بود. حتی شهروندان آلمانی نیز امکان دارد با یک موشک ایرانی در آنجا کشته شوند! بنابراین ما مجبور هستیم که مانع از گسترش انتشار موشک به متحدان این کشور شویم. فراموش نکنید که ایران متحدانی دارد. مثلا بحرین یا یمن و سلاح در اختیار آنها قرار می‌دهد تا کریدور قدرت خود را ایجاد کند.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997053

وب گردی

وب گردی