دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند توجه به آموزش‌های الکترونیکی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به مرجعیت علمی تا ۴۰ سال آینده نیازمند تحولات اساتید در عرصه آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سیزدهمین دوره ملی و هفتمین دوره بین‌المللی کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه خواجه نصیر در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران در حوزه آموز

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سیزدهمین دوره ملی و هفتمین دوره بین‌المللی کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه خواجه نصیر در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران در حوزه آموزش عالی دستاوردهای زیادی به دست آورده است، در این باره توضیح داد: ما در افق ۴۰ ساله خود باید به جایگاه مرجعیت علمی دست یابیم که دستیابی به این جایگاه به هیچ عنوان دور از انتظار نیست، همچنان که در حال حاضر در بسیاری از رشته‌های علمی رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کردیم. به گونه‌ای که ایران در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در رشته‌هایی نظیر هوافضا، نانو، سوخت هسته‌ای رتبه‌های زیر ۱۰ را در دنیا از آن خود کرده است. همچنان که این موفقیت در حوزه‌های بهداشت نظیر داروسازی، بیوشیمی و در حوزه‌های وزارت علوم نظیر زیست‌فناوری نیز به دست آمده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی در افق ۴۰ سال آینده لازم است که از وضعیت فعلی آموزش عالی و علمی کشور خارج شویم و دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند تا در نهایت بتوانیم از اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر دانش دسترسی پیدا کنیم. در این صورت است که می‌توانیم مرجعیت علمی را کسب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: افق فعلی در دستیابی به مرجعیت علمی یک افق ۱۲ ساله است و برای رسیدن به این جایگاه دانشگاه‌های ما باید آموزش به سبک فعلی را کنار بگذارند و از امکانات و پتانسیل‌های آموزش الکترونیکی استفاده کنند. ضمن اینکه رویکردها باید در انواع آئین‌نامه‌های علمی آموزشی شیوه پذیرش دانشجو، آئین‌نامه‌های دانشجویی، نحوه جذب اساتید و دانشگاه‌ها که اغلب مقاله محور هستند، تغییر یابند، در غیر این صورت به دانشگاه کارآفرین مورد نظر دست نخواهیم یافت.

دکتر زاهدی با تأکید بر اینکه آموزش‌های الکترونیکی بیشتر فناوری نرم است، گفت‌: دانشگاه‌ها باید در این عرصه با جامعه همراه شوند و برای همراهی دانشگاه و جامعه لازم است که فناوری‌های نرم در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرند و در این حالت است که نهادهای خصوصی و عمومی نیز به صورت جدی در این عرصه حضور پیدا می‌کنند و تغییرات قابل توجهی در عرصه‌های فرهنگی حکمرانی، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و توسعه اتفاق خواهد افتاد و به این ترتیب است که ما می‌توانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

انتهای پیام/

ش عالی دستاوردهای زیادی به دست آورده است، در این بارهتوضیح داد: ما در افق ۴۰ ساله خود باید به جایگاه مرجعیت علمی دست یابیم که دستیابی به این جایگاه به هیچ عنوان دور از انتظار نیست، همچنان که در حال حاضر در بسیاری از رشته‌های علمی رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کردیم. به گونه‌ای که ایران در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در رشته‌هایی نظیر هوا فضا، نانو، سوخت هسته‌ای رتبه‌های زیر ۱۰ را در دنیا از آن خود کرده است. همچنان که این موفقیت در حوزه‌های بهداشت نظیر داروسازی، بیوشیمی و در حوزه‌های وزارت علوم نظیر زیست فناوری نیز به دست آمده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی در افق ۴۰ سال آینده لازم است که از وضعیت فعلی آموزش عالی و علمی کشور خارج شویم و دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند تا در نهایت بتوانیم از اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر دانش دسترسی پیدا کنیم. در این صورت است که می‌توانیم مرجعیت علمی را کسب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: افق فعلی در دستیابی به مرجعیت علمی یک افق ۱۲ ساله است و برای رسیدن به این جایگاه دانشگاه‌های ما باید آموزش به سبک فعلی را کنار بگذارند و از امکانات و پتانسیل‌های آموزش الکترونیکی استفاده کنند. ضمن اینکه رویکردها باید در انواع آئین‌نامه‌های علمی آموزشی شیوه پذیرش دانشجو، آئین‌نامه‌های دانشجویی، نحوه جذب اساتید و دانشگاه‌ها که اغلب مقاله محور هستند، تغییر یابند، در غیر این صورت به دانشگاه کارآفرین مورد نظر دست نخواهیم یافت.

دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه آموزش‌های الکترونیکی بیشتر فناوری نرم است، گفت‌: دانشگاه‌ها باید در این عرصه با جامعه همراه شوند و برای همراهی دانشگاه و جامعه لازم است که فناوری‌های نرم در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرند و در این حالت است که نهادهای خصوصی و عمومی نیز به صورت جدی در این عرصه حضور پیدا می‌کنند و تغییرات قابل توجهی در عرصه‌های فرهنگی حکمرانی، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و توسعه اتفاق خواهد افتاد و به این ترتیب است که ما می‌توانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 997058

وب گردی

وب گردی