فین‌تک چیست و چه کاربردی دارد؟

با توسعه فضای استارت‌آپی در دنیا بر سر زبان‌ها افتاد؛ ولی به طور کلی مختص استارت‌آپ‌ها نیست و شرکت‌های بزرگی نیز در ایران و جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کلمه Fintech ترکیبی از دو کلمه «مالی» (Financial) و «تکنولوژی» (Technology) است؛ یعنی کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات مالی و البته یک پله بالاتر، به دنبال دادن قدرت به مردم به عنوان کاربران خدمات مالی است. «فین‌تک» که بعضا افراد آن را «فینتک» یا «فین تک» هم می‌نویسند، با توسعه فضای استارت‌آپی در دنیا بر سر زبان‌ها افتاد ولی به طور کلی مختص استارت‌آپ‌ها نیست و شرکت‌های بزرگی نیز در ایران و جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به عبارتی دیگر در فرهنگ‌نامه آکسفورد این اصطلاح را این گونه تعریف می‌کند: «برنامه‌های کامپیوتری و دیگر تکنولوژی‌هایی که برای حمایت یا فعال‌سازی خدمات بانکی و مالی استفاده می‌شوند». به عبارت ساده‌تر این اصطلاح نسبتا جدید به معنای استفاده از تکنولوژی‌ برای کارآمدتر کردن خدمات مالی به کار می‌رود.

برای معادل فارسی این اصطلاح از عبارت‌های «فناوری مالی» یا «نوآوری در خدمات مالی» نیز استفاده می‌شود. این عبارت‌ها به کسب‌و‌کارها و کمپانی‌هایی اشاره دارند که هدف آن‌ها استفاده‌ نوآورانه از تکنولوژی برای کارآمدتر کردن خدمات مالی است. کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به تازگی به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و کسب و کارهای جدید و خلاقانه‌ای در حوزه فناوری‌های مالی شروع به کار کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فین‌تک می تواند آینده صنعت بانکداری را تغییر دهد.

نوآوری در خدمات مالی شامل انواع خدمات مالی از جمله خدمات پرداخت قبوض و انتقال پول، سرمایه‌گذاری، خدمات وام و بیمه می‌شود. همان‌طور که می‌بینید این خدمات به خودی خود خدمات جدیدی نیستند و همواره چنین خدماتی به شیوه‌های گوناگون ارائه می‌شدند؛ فین‌تک درواقع به‌کار بردن تکنولوژی‌های روز و استفاده زیرساخت‌های دیجیتالی برای جایگزین کردن فرآیندهای جدید و کارآمدتر برای ارائه این دست از خدمات است.

در حال حاضر استارت‌آپ‌های مختلفی در حوزه فین‌تک در ایران شروع به کار کرده‌اند؛ اما این حوزه تنها محدود به استارت‌آپ‌ها نیست و ممکن است بنگاه‌های سنتی‌تر مانند بانک‌ها نیز در خدمات خود نوآوری‌هایی ارائه کنند. البته ‌نباید فین‌تک را با خدمات الکترونیک بانک‌ها اشتباه گرفت. فراموش نکنید که فین‌تک‌، کاربرد فناوری در حوزه‌های مالی همراه با نوآوری است و صرف استفاده از فناوری فعالیت در این حوزه محسوب نمی‌شود. فراگیر شدن اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتال زمینه را برای ارائه خدمات نوآورانه مالی فراهم‌تر کرده است اما با این حال فناوری مالی لزوما محدود به فناوری اطلاعات و فضای آنلاین نیست و ممکن است به شیوه‌های خلاقانه دیگری نیز پیاده‌سازی شود. مثلا تولید اسکناس پلیمری که قابلیت شست‌وشو دارد یک فعالیت در حوزه فناوری مالی محسوب می‌شود.

زمینه‌های فعالیت فین‌تک

به طور کلی فین‌تک می‌تواند هم مستقیما با کاربران نهایی در ارتباط باشد و هم می‌تواند به کسب و کارها خدمات ارائه کند. کسب و کارهایی که می‌خواهند هزینه‌های مالی خود را پایین نگه دارند و سرعت عمل خود را افزایش دهند به سراغ فین‌تک می‌روند. همچنن کاربران با بهره‌گیری از خدمات فین‌تک می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند. خدمات فین‌تک بسیار گسترده است و حتی زمانی که شما برای یافتن خانه‌ای با بهترین قیمت در اینترنت سرچ می‌کنید به نوعی از خدمات فین‌تک بهره می برید.

مزایای فین تک چیست ؟

سرعت و راحتی؛ دسترسی به منابع مالی و استفاده از انواع خدمات مالی با کمک فین تک بسیار سریع‌تر و راحت‌تر شده است.

قدرت انتخاب بیشتر؛ با وجود فین‌تک در بستر اینترنت، مشتریان به خدمات و محصولات بیشتری فارغ از موقعیتشان دسترسی دارند.

کاهش هزینه‌ها؛ خدمات‌ دهندگان فین تک نیازی به ایجاد شعبه در شهرها و مناطق مختلف ندارند و از طرف دیگر مشتریان هم نیازی به صرف هزینه‌هایی مثل رفت و آمد ندارند؛ در کل هزینه خدمات کاهش می‌یابد.

افزایش خدمات و محصولات شخصی سازی شده؛ فناوری اطلاعات در فین‌تک کمک می‌کند که ارائه کنندگان خدمات اطلاعات بیشتری از مشتریان به دست آورند و از این اطلاعات برای ارائه محصولات بهتر و شخصی سازی شده استفاده کنند.

خلع قانونی؛ شرکت‌های فین‌تک در بسیاری حوزه‌ها خدمات جدیدی ارائه می‌دهند و ممکن است مدل‌های تجاری متفاوتی داشته باشند. این سرعت پیشرفت و تغییرات باعث می‌شود در برخی حوزه‌ها خلع قانونی به وجود آید یا افراد ندانند چه قوانینی وجود دارد و چه حقوقی دارند.

خطرات مربوط به فناوری؛ به دلیل این که بخش اعظم فین‌تک آنلاین است، امکان وجود خطرات امنیتی همچنان وجود دارد. داده‌های خصوصی امکان دارد به سرقت بروند یا حتی سرمایه‌های افراد هک شود.

محرومیت بخشی از جامعه؛ هم‌زمان با این که قدرت انتخاب و دسترسی به خدمات مالی به کمک فین‌تک افزایش می‌یابد؛ اما افرادی مثل سالخوردگان که نمی‌توانند از تجهیزات رایانه‌ای استفاده کنند یا افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند از این خدمات محروم می‌شوند.

چرا فین‌تک مهم است؟

در سال‌های اخیر فراگیری و دسترس‌پذیری تکنولوژی‌های جدید رفتار کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و آن‌ها ترجیح می‌دهند تمام کارهای خود را به کمک گوشی هوشمند و با چند حرکت ساده انجام دهند. به لطف به وجود آمدن چنین شرایطی، شانس موفقیت خدماتی که روی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شوند بسیار زیاد است.

خدمات بانکی با تکیه بر تکنولوژی‌ها می‌تواند بسیار بهره‌ورتر باشد. تصور کنید یک عملیات بانکی را که در صورت مراجعه به شعبه یکی از بانک‌ها دست کم یک ساعت از زمان شما را می‌گیرد، بتوانید به راحتی با گوشی هوشمند خود و در مدت زمانی که انتظار آمدن اتوبوس را می‌کشید انجام دهید. این سرعت بالا در ارائه خدمات نه تنها برای کاربران که برای ارائه دهندگان خدمات نیز بسیار با اهمیت است. صنعت خدمات مالی پتانسیل بسیار زیادی برای بهر‌ه‌گیری از هوش‌مصنوعی و بیگ‌دیتا دارد. شرکت‌های فین‌‌تک از این پتانسیل‌ها بهره می‌برند و با جمع‌آوری اطلاعات حجیم و تحلیل و پردازش آن‌ها بهره‌وری خدمات مالی را افزایش می‌دهند. این شرکت‌ها با خدمات خود سعی می‌کنند تا تجربه کاربر از خدمات مالی را تغییر دهند.

مشکلات فین‌تک در کل دنیا چیست؟

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، صنایع فین‌تک المان‌های مهمی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. سلامتی یکی از چیزهایی است که توسط فین‌تک در معرض خطر است و هر روز هم وضع بدتر می‌شود. با رشد هر استارتاپی در حوزه‌ تکنولوژی مالی خدمات جدیدی فراهم می‌شود که همه در خانه انجام می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که کم‌تر به بیرون برویم و فعالیت (هر چند کمی) داشته باشیم. می‌توانیم در خانه‌ خود تمام کارها را به سرانجام برسانیم، بدون آن‌که از جای‌مان تکان بخوریم. چنین موضوعی در قدم اول چاقی را به وجود می‌آورد و بعد از آن هم انسان به بیماری‌های بسیاری دچار می‌شود.

مشکل بعدی از بین رفتن حریم خصوصی است

موضوعی طبیعی است که برای پیدا کردن نیاز کاربران باید رفتارهای وی را تحت نظر گرفت و براساس آن‌ها کارهایی را انجام داد. با توجه به این‌که کاربران عصر حاضر بسیاری از اعمال را در دنیای مجازی انجام می‌دهند، در نتیجه دسترسی به اطلاعات‌شان راحت‌تر شده. با رشد فین‌تک، سیستم‌های جاسوسی متعددی به وجود می‌آیند تا رفتار یوزر را به دقت بررسی کنند و بعد از دیتاهای موجود ایده‌های جدیدی برای راه‌اندازی شرکت‌ها به وجود بیایند.

موضوع بعدی از دست دادن کار است

هوش مصنوعی در فین‌تک هم حضور دارد و خیلی زود خدمات مالی جدیدی را به ارمغان می‌آورد. این یعنی شما کار خود را از دست خواهید داد! وقتی کار شما را ربات‌ها یا نرم‌افزارها انجام می‌دهند، دیگر لازم نیست در بانک باشید و اعمال مختلفی را انجام دهید. ماشین‌ها به جای‌تان کاربران را شناسایی می‌کنند و خدمات بسیاری را برای‌شان انجام می‌دهند. چراکه هم آن‌ها دارای حافظه و هوش بیش‌تری هستند، نیاز به مرخصی و روزهای تعطیل ندارند و همین‌طور کارها را خیلی دقیق‌تر از آدم‌ها انجام می‌دهند.

پس اگر کاربران بخواهند فرآیندهای مالی را تماما با تکنولوژی انجام دهند، حتما اخراج می‌شوید! البته این مورد در آینده بر روی همه شغل‌ها تاثیر می‌گذارد و دیگر لزومی ندارد کسی کاری انجام دهد.

کسب‌و‌کارهای نوپا می‌توانند در فرآیندهای مختلفی فعالیت کنند که عبارتند از: پرداخت‌ها از جمله کیف پول دیجیتال و پرداخت نفر به نفر، دادن سرمایه به گروهی از افراد، بیمه، مشاوره و همین‌طور زیرساخت‌هایی مثل امنیت.

هر کدام از این پروسه‌ها می‌توانند نقشی اساسی در یک استارت‌آپ در حوزه‌ی فین‌تک داشته باشند و به کاربران خدماتی جدید را ارائه دهند. این مهم موجب شد تا بانک‌ها نیز به این بخش وارد شوند و کارهایی را انجام دهند.

بانک‌داری با کمک تکنولوژی می‌تواند بسیار موثرتر از قبلا باشد. با کمک نرم‌افزارهای کارآمد می‌توان طیف وسیعی از اعمال بانکی را در داخل خانه انجام داد. از چند وقت پیش تمام بانک‌های ایران اپلیکیشن‌های مخصوص به خود را روانه مارکت‌های اپ کرده‌اند تا برای کاربران انجام کارهایی را مثل موجودی گرفتن ساده کنند. در آینده‌ای نزدیک امید می‌رود که بتوان با کمک هوش مصنوعی فن‌آوری مالی را بیش از پیش کارآمد کرد. فرض کنید که در چند سال بعد بتوانید با صدای خود حسابی در خانه (در هر بانکی) باز کنید و دیگر وقت خود را پشت ترافیک و صف‌های طولانی بانک‌ها تلف نکنید.

موبایل‌ها به‌عنوان جزء جداناشدنی از زندگی‌ها می‌توانند در بخش فین‌تک به کار بیایند.

غیر از استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد، می‌توانیم با فن‌آوری ارتباط حوزه‌های نزدیک (NFC) بدون این‌که کارت اعتباری خود را بیرون بیاوریم و در دستگاه کارت‌خوان بکشیم، اطلاعات بانکی خود را به گوشی دهیم و سپس فقط دیوایس را نزدیک دستگاه کارت خوان ببریم، مبلغ مورد نظر پرداخت می‌شود و پول با نهایت امنیت انتقال می‌یابد.

گذشته از همه‌ این قابلیت‌ها و ویژگی‌های هیجان‌انگیز، فین‌تک کیف پول‌های دیجیتالی را به وجود آورد که می‌توانیم رمزارزهای خود را درون آن ذخیره کنیم. این ارزها در همه‌جا کاربرد دارند و به‌شدت در حال پیشرفت هستند. طوری که افراد زیادی در این حوزه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا رمزارزهای تازه‌ای طراحی شود و مورد استفاده قرار بگیرند. اشخاص زیادی هم هر سال به استخراج این نوع ارزها روی می‌آورند و هزاران دلار برای خرید کامپیوترهای قدرت‌مند هزینه می‌کنند.

با پیشرفت فین‌تک در سال‌ها یا دهه‌های آینده شاهد از میان برداشته شدن پول نقد هستیم که امروزه به‌ وفور یافت می‌شود و امنیت آن هر لحظه مورد تهدید قرار می‌گیرد. انتقال پول از طریق بستر اینترنت به یک عادت تبدیل خواهد شد و تمام کارها در همین بستر (و صد البته بلاک‌چین) صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997125

وب گردی

وب گردی