7 کشور پیشرو در عرصه امنیت سایبری

افشای داده‌ها خطری واقعی برای افراد، اقتصادها، دولت‌ها و تمام کشورها در زمان حاضر به شمار می رود و جهان شاهد افزایش شدید حملات سایبری و نقض امنیت الکترونیک در سال 2018 بوده که به افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر منجر شده است و کشورها برای مقابله با این پدیده سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده‌اند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، از مهم‌ترین حملات سایبری که اخیراً انجام شد نفوذ به پایگاه‌های داده‌های هویت ملی کشور هند (Aadhaar) بود که در آن اطلاعات مربوط به هویت شهروندان و اطلاعات بیومتریک آنها مانند اثر انگشت و اسکن قرنیه چشم در آن وجود داشت و منجر به افشای اطلاعات 1.1 میلیارد شهروند این کشور شد، با آغاز سال 2019 نیز داده های صدها سیاستمدار آلمانی از طریق یک حساب توییتری در اینترنت افشا شد که شامل اطلاعاتی از پرونده آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان علاوه بر اعضای پارلمان و مسئولان محلی این کشور بود.

دولت ها و موسسات همزمان با بیشتر شدن روند حملات سایبری هر چه بیشتر برای تقویت پروتکل های امنیت سایبری خود سرمایه گذاری نموده و هر کدام از آنها برای باقی ماندن در مسیر صحیح برای مقابله با حملات سایبری تلاش می کنند؛ اما تعداد کمی از کشورها به حفاظت از امنیت الکترونیک خود در سطح بالا پایبند هستند.

کشورهایی که بر اساس شاخص های امنیت سایبری جهانی (GCI) که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) وضع شده دارای تدابیر سطح بالا برای مقابله با حملات سایبری هستند، مشخص شده است و ارزیابی سطح امنیتی هر کشور بر اساس 5 محور اصلی اقدامات قانونی، تدابیر فناورانه، تدابیر سازمانی، ظرفیت سازی، و همکاری بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است.

اما 7 کشوری که دارای قوی‌ترین تدابیر امنیت سایبری هستند عبارت‌اند از:

1- آمریکا:

آمریکا از کشورهایی محسوب می شود که سالانه با تعداد زیادی حمله سایبری مواجه است و این دلیل حضور 58 درصد از شرکت های امنیت سایبری جهان در این کشور است تا از بروز چنین حملاتی جلوگیری نمایند.

از جمله برنامه‌هایی که دولت آمریکا در این زمینه دارد وجود سیاست‌های تشویقی است، دولت نسبت به تقویت شفافیت و توسعه در امور مربوط به امنیت داده‌ها در تمام عرصه‌ها و صنایع، اقداماتی مستمر دارد و با شرکت ها برای اعتماد آنها بر ساختار اینترنت و عدم نگرانی نسبت به تهدیدات امنیت سایبری همکاری می‌کند.

آمریکا در همکاری با شرکت‌ها، اجرای استراتژی ها، مبانی امنیت سایبری و مقابله فعال با جرائم الکترونیک موفق عمل کرده است.

2- روسیه:

روسیه از جمله کشورهایی است که به جاسوسی سایبری و انجام حملاتی در این عرصه علیه سیاسیون مخالف خود متهم است؛ چرا که آمریکا و انگلیس این کشور را به نفوذ به تجهیزات موسسات دولتی و شرکت هایی که در زیر ساخت های کشورهای جهان فعال هستند، متهم می کنند.

چنانچه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2018 روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از طریق حملات تبلیغاتی به نفع ترامپ متهم کرد و پس از آن بود که دولت ترامپ روسیه به حملات سایبری روسیه علیه شبکه انرژی آمریکا اشاره کرد.

اما با وجود این حقیقت آن است که روسیه صرف نظر از تمام این اتهامات از توانایی لازم برای حفاظت از خود علیه تهدیدات و خطرات این چنینی برخوردار است و می توان تاکید کرد روسیه دارای بازدارندگی کافی در برابر حملات سایبری است.

3- چین:

چین قانون جدید امنیت سایبری خود را در سال 2017 به تصویب رساند که هدف اصلی آن تقویت امنیت سایبری و امنیت ملی است؛ اما این قانون باعث ایجاد مناقشاتی از زمان تصویب آن شده است، قانون امنیت سایبری محوری ترین نقش را در قانون‌گذاری مربوط به امنیت داده ها در چین بر عهده دارد و در این زمینه مانند قانون اساسی عمل می کند.

این قانون تحول و تکاملی برای قوانین امنیت سایبری موجود که در سال های پیش از آن در سطوح و عرصه های مختلف وجود داشت، محسوب می شود.

قانون امنیت سایبری جدید تصویب شده در چین برای رفتارهای غیر قانونی در این عرصه مسئولیت ایجاد می نماید و مجموعه ای از مجازات های گوناگون مانند لغو مجوز را در نظر گرفته است و از این جهت این قانون به مسئولان امنیت سایبری اجازه می دهد مرتکبین جرائم سایبری را مجازات کنند.

4- اسپانیا:

کشور اسپانیا اخیراً در تشکیل دوره های اضطراری ویژه امنیت سایبری ملی موفق بوده و توانسته است تلاش های فراوانی برای امنیت موسسات و شرکت های خود انجام دهد و بازدارندگی خود و ظرفیت های مربوط به مقابله با حملات سایبری را به طور گسترده ای از طریق اعلام نفوذ سایبری به موسسات و شرکت ها تقویت کرده است.

5- استونی:

استونی در سال 2007 مورد حمله ای سایبری قرار گرفت که منجر به توقف کار حدود 58 میلیون پایگاه اینترنتی آن شد که از جمله آنها پایگاه های دولتی و بسیاری از روزنامه ها و بانک ها بود. از آن زمان استونی به یکی از کشورهای مطرح در زمینه امنیت سایبری تبدیل شد و به ارائه پشتیبانی از بسیاری از کشورها در این عرصه پرداخت؛ چرا که توافقاتی را برای توسعه آموزش و همکاری در امنیت سایبری با اتریش، لوزامبورگ، کره جنوبی و ناتو منعقد کرد.

در سال 2008 سازمان (CCD COE) وابسته به ناتو تشکیل شد و ساختمان مرکزی آن در تالین کشور استونی قرار داده شد که سازمانی نظامی و بین المللی مستقل به شمار می‌رود و از سوی کشورهای عضو ناتو برای تمرکز بر پژوهش، توسعه و آموزش در تمام عرصه های فناوری و غیر فناوری دفاع سایبری تامین مالی می شود.

در دسامبر سال 2016 ناتو بزرگترین آموزش های مربوط به دفاع سایبری را در استونی برگزار کرد، در این برنامه که تحت عنوان « Cyber Coalition» اجرا شد بیش از 700 نفر کارشناس حقوقی، مسئولان دولتی، افسران نظامی و افسران سایبری در آن شرکت کردند.

6- فرانسه:

فرانسه نسبت به ایجاد استراتژی های فعال امنیت سایبری خود از طریق تصویب سندی تحت عنوان « STRATÉGIQUE DE CYBERDÉFENSE» اقدام کرد، این سند شامل اقداماتی می شود که فرانسه به طور عملی برای حفاظت از امنیت سایبری خود در نظر گرفته است.

چنانچه این کشور شراکت هایی نیز با آمریکا، چین، روسیه و انگلیس برای همکاری در سطوح نظامی، غیر نظامی، محلی، خارجی و بین المللی ایجاد کرده است.

7- سوئد:

سوئد یکی از کشورهایی است که از جایگاه مناسبی در ساختار دفاع سایبری در جهان برخوردار است؛ چرا که از پایین ترین میانگین شیوع نرم‌افزاهای خطرناک در جهان با نسبت 19.88 درصد مواجه است.

کشور سوئد تمام اقدامات احتیاطی لازم برای تقویت استراتژی های امنیت و مبارزه با تهدیدات تروریسم سایبری را اتخاذ کرده است، سوئد این سیاست ها را با افزایش تامین مالی پروژه ها و نرم افزارهایی که قادر به تقویت توان پاسخگویی به حملات سایبری است اجرا کرده که شامل پروژه های جدید توسعه فناوری و ابزارهای لازم برای مقابله با این گونه حملات علیه این کشور و زیر ساخت های حیاتی آن می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997171

وب گردی

وب گردی