غلامی: دانشگاه‌های کشور به سمت تأثیرگذاری بیشتر در‌ حوزه کارآفرینی حرکت می کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما به سمت تأثیرگذاری بیشتر دانشگاه ها در‌ حوزه کارآفرینی حرکت کرده ایم. حرکت دانشگاه هایی که جامعه محور بوده و بتوانند در جامعه حضور داشته باشند نیز آغاز شده است.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم جشن یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری، صبح امروز (شنبه 4 اسفندماه 97) در تالار‌ ابوریحان دانشگاه خورازمی برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در این مراسم گفت: ما باید مرز داشتن تاریخ دانشگاه را کمی عقب‌تر ببریم. یونسکو تأیید کرده است که اولین دانشگاه جهان، جندی شاپور در ایران بوده است. باید توجه داشت یک نهاد بین‌المللی با تشکیلات خاص این موضوع را تأیید کرده و ما نباید آن را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: بزرگانی مثل خوارزمی، ابوریحان بیرونی که در دنیا از آنها نام می برند از کشور ما هستند‌. قطعا چنین دانشمندانی نمی توانستند بدون استفاده از این مراکز بدرخشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری‌ گفت: مهم این است که ما توانستیم با تمام مشکلات دوره قاجار و پهلوی، نهادهای دانشگاهی را تأسیس کنیم و آن‌ها را پیش ببریم. تمام این موارد در کنار نهادهای علمی و حوزوی تأسیس شد.

وی اضافه کرد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول بزرگی در‌ حوزه نیروی انسانی داشتیم و دانشگاه های ما دستاوردهای خوبی در این زمان داشتند. کل مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان در کشور در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند ‌و از استادان دانشگاه های خودمان دانش آموخته اند. جایگاه علمی کشور بر اساس بررسی های ۲۰۱۸، جایگاه ۱۵ دنیاست و تمام این موارد حاصل تلاش استادان، دانشجویان و مدیران دانشگاه است.

غلامی بیان کرد: ما به سمت تأثیرگذاری بیشتر دانشگاه ها در‌ حوزه کارآفرینی حرکت کرده ایم. حرکت دانشگاه هایی که جامعه محور بوده و بتوانند در جامعه حضور داشته باشند نیز آغاز شده است. در دانشگاه های‌ مختلف، خوشه های علمی تشکیل شده و معاون اول رئیس جمهور نیز در آن حضور پیدا‌ کرده است. همچنین حضور در کنار وزارتخانه ها و سایر نهادها در‌ قالب قرارداد و ارائه خدمات و... آغاز شده است.

وی افزود: اگر علاج حل مشکلات را در دانشگاه‌ها پیگیری نکنیم، ممکن است به بیراهه کشیده شویم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: در اجرای برنامه ششم توسعه در حال ساماندهی آموزش عالی هستیم، دانشگاه های ما زمانی که با یکدیگر‌ باشند، توانمند می‌شوند. تجزیه کردن آنها باعث ضعف دانشگاه‌ها خواهد شد. در ساماندهی دانشگاه‌ها ادغام و انحلال معنایی ندارد بلکه ایجاد شبکه های علمی با اتصال‌ مراکز علمی متفرق در استان ها و کشور، محور اصلی ساماندهی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997250

وب گردی

وب گردی