فشار داخل پروتون اندازه‌گیری شد

فیزیکدانان برای اولین بار، توانستند توزیع فشار یک پروتون را محاسبه کنند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، به نظر می‌رسد که داخل پروتون دارای فشاری بیشتر از یک ستاره نوترونی که متراکم‌ترین اجرام در جهان هستند، است.

طبق این مطالعه، پروتون‌ها دارای هسته‌ای با فشار بالا هستند که مقدار زیاد فشار را به بیرون هدایت می‌کند. در همان زمان، منطقه اطراف هسته به داخل وارد می شود و تعادل بین دو نیرو، ثبات یک پروتون را تثبیت می‌کند.

برای محاسبه فشار، عوامل متعددی چون کوارک و گلئون، اجزای زیر اتمی پروتون بودند. این مطالعه نظری باید به صورت تجربی تایید شود و انتظار می رود این کار در سال‌های آینده انجام شود.

پروتون (Proton)،ذره ای زیر اتمی با جرمی برابر با ۱۸۳۷ الکترون و اندکی کمتر از نوترون یعنی ۱ amu و باری معادل ۱۹-۱۰× ۱/۶۰۲۱۷۶۵۶۵ کولن است که بخشی از هر اتم را تشکیل می‌دهد. پروتون و نوترون را مجموعا نوکلئون یا ذرات هسته ای اتم می‌نامند. تعداد پروتون‌ها در هسته اتم‌های یک عنصر ویژگی‌های آن عنصر را مشخص می‌کند و از آنجایی که پروتون‌ها اجزای ضروری هسته هستد هر اتم حداقل یک پروتون دارد. تعداد پروتون‌ها برای اتم‌های هر عنصر منحصر به فرد بوده و عدد اتمی آن اتم را تشکیل می‌دهد. واژه پروتون که در زبان یونانی به معنای «نخستین» به کار می رود، اولین بار توسط ارنست رادرفورد به کار گرفته شد. وی سال‌ها پیش از این نام گذاری متوجه شده بود که هسته هیدروژن را می‌توان توسط برخورد اتمی از هسته‌های نیتروژن استخراج کرد.

کوارک (Quark)، یک ذره بنیادی و یکی از اجزای پایه‌ای تشکیل‌دهنده ماده است. کوارک‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا ذرات مرکبی به نام هادرون را پدیدآورند که پایدارترین آن‌ها پروتون و نوترون، اجزای تشکیل‌دهنده هسته اتم هستند. به خاطر پدیده‌ای که به حبس رنگ معروف است، کوارک‌ها هیچ‌گاه به صورت انفرادی یافت نمی‌شوند و مستقیماً قابل مشاهده نیستند؛ آن‌ها را فقط می‌توان درون هادرون‌هایی مانند باریون‌ها (که نمونه‌های آن‌ها پروتون و نوترون هستند) و مزون‌ها یافت. به همین دلیل بیشتر دانش ما از کوارک‌ها از مشاهدات خود هادرون‌ها نتیجه‌گیری شده‌است.

گلوئون (Gluon)، ذره‌ای است که بین کوارکها مبادله می‌شود تا آنها را به هم پیوند دهد. به این ترتیب گلوئون‌ها به طور غیرمستقیم مسئولیت جاذبه بین پروتونها و نوترونها در هسته اتم را به عهده می‌گیرند. گلوئون از کلمه glue به معنای چسب گرفته شده است. به پیشنهاد هیدکی یوکاوا و محاسبات وی در سال ۱۹۳۰ پیون مسئول نیروی قوی در هسته‌ها شناخته شد این نیرو باعث می‌شود تا نوکلئونها در کنار یکدیگر باقی بمانند؛ اما بار‌یون ها خودشان از کوارک تشکیل شده‌اند و این کوارک‌ها با میانجیگری گلوئون به هم متصل می‌شوند و به این نیرو «نیروی قوی» می‌گویند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997262

وب گردی

وب گردی