معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و چگونگی فعالیت آن

تدوین و ایجاد رشته‌های جدید و توسعه هدفمند، بازنگری برنامه‌های درسی، تهیه منابع آموزشی و چگونگی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تحت نظر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه، توسعه کشورها در راستای دانایی محوری است و آموزش بنیادی‌‌‌‌‌ترین راهکار یک جامعه برای رسیدن به پیشرفت، توسعه، رفاه اجتماعی و استقلال واقعی به شمار می رود، به همین منظور سرمایه‌‌گذاری در این امر و هماهنگ کردن آن با نیازهای یک کشور گذرگاه اصلی توسعه پایدار و عامل کلیدی پیشرفت است.

دانشگاه آزاد اسلامی که در اردیبهشت‌ماه سال 1361 با حمایت ماندگار و موثر حضرت امام (ره)، پا به عرصه فعالیت نهاد، در حال حاضر، یکی از بزرگترین دانشگاه‌‌ها محسوب می‌‌‌ شود که علاوه بر اهتمام به اصول علمی سعی دارد تا دانشجویی تربیت کند که در پرتو معارف اسلامی با احساس تعهد و مسئولیت نسبت به رشد و تعالی جامعه و تحقق اهداف و ارزش‌‌‌های اسلامی در عرصه‌‌های تولید علم، توسعه فناوری و تجاری‌‌سازی نتایج تحقیقات، مشارکت فعال داشته باشد.

در همین راستا، یکی از بزرگترین دغدغه‌‌‌‌ها آماده‌‌سازی بستری مناسب برای فعالیت استادان در راستای تحقق اهداف علمی و آموزشی است. بدیهی است کیفیت و تعالی عملکرد یک فرآیند آموزشی، منوط به فعال شدن دانشجویان در یادگیری، پرورش خلاقیت‌ها، توسعه توانایی حل مساله و کمک به خود ارزیابی آنها است. در این فرآیند بهره‌‌گیری از اعضای هیات علمی توانمند، متخصص و کارآمد برای تربیت نیروی متعهد و متخصص و حافظ ارزش‌‌های اسلامی جایگاه ویژه‌‌‌‌ای دارد که قطعاً به‌صورت خاص باید به آن پرداخت. همچنین تدوین و ایجاد رشته‌های جدید و توسعه هدفمند، بازنگری برنامه‌های درسی و تهیه منابع آموزشی یکی دیگر از اولویت‌های مهم است که کلیه این موارد، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد است.

معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی دارای زیر مجموعه‌‌های مختلفی‌ست که شامل اداره کل آموزشی و گسترش دانشگاه، اداره کل امور هیات علمی، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی، مرکز نظارت و ارزیابی است که کلیه امور مربوط به فرآیندهای مرکز امور هیأت علمی، صدور فراخوان جذب و بورس اعضای هیات علمی تحت نظارت اداره کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد انجام می‌‌‌‌‌‌شود.

پس از تفویض اختیار برنامه‌‌‌‌‌ریزی درسی به دانشگاه‌‌ها براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای وظایف خود در تهیه و تدوین برنامه‌‌های آموزشی و درسی، ایجاد رشته‌‌های جدید، بازنگری و تکمیل برنامه‌های مصوب، از اوایل سال 1381 مبادرت به تشکیل شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی‌، در حوزه ریاست و با همکاری مجموعه‌‌ای از استادان، صاحب‌نظران و متخصصان دانشگاهی کرد و شورای یاد شده که خود از همکاری گروه‌‌های متعدد برنامه‌‌ریزی و کمیته‌‌های تخصصی برخوردار بوده، در دوره فعالیت خود توانست، اثرات مفید و ارزنده‌ای در پیشرفت امور آموزشی دانشگاه و ارتقای کیفی آن برجای گذارد.

خط‌مشی مدیریت جدید دانشگاه در حوزه آموزش

با وجود تغییراتی که در زمان ریاست جدید دانشگاه آزاد به وجود آمده، خط مشی عمومی معاونت آموزشی دانشگاه آزاد تدوین شده است. اولین خط‌ مشی، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی و بین‌الملل است، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست و باید در ردیف 100 دانشگاه‌ برتر جهان قرار گیرد. این اهداف بزرگ در فضای رقابتی کنونی با برنامه‌ریزی گسترده و دقیق و براساس بهبود مستمر کیفیت حاصل می‌شود.

در حال حاضر دانشگاه آزاد به لحاظ کمی و کیفی از مجموعه مناسبی از استادان در قالب اعضای هیات علمی بهره‌مند است که بخش عمده اعضا هیات علمی دانشگاه آزاد، پتانسیل علمی بالایی دارند و برای شکوفایی توانایی آنها، باید بستر و زمینه لازم فراهم شود. استادان دانشگاه آزاد باید بتوانند با پشتیبانی دانشگاه و تالیف کتب مناسب، انجام تحقیقات گسترده مورد‌ نیاز کشور و چاپ نتایج تحقیقات‌ در قالب مقالات علمی داخلی و خارجی، انجام پروژه‌های اجرایی، خدماتی و صنعتی؛ جایگاه خود و دانشگاه را ارتقاء بخشند که توجه به کلیه این مسائل در قالب معاونت آموزشی دانشگاه پیش‌بینی شده است.

برنامه‌های معاونت آموزشی در حوزه تحصیلات تکمیلی

در قالب یک برنامه‌ریزی جامع باید شرایط لازم برای تحصیل مناسب و بروز خلاقیت و نوآوری دانشجویان با استعداد و نخبه فراموش شود در این ارتباط، ایجاد هسته‌های نخبگی زمینه رشد را برای دانشجویان فراهم می‌کند و برای آینده شغلی آنها نیز شرایط مناسبی ایجاد می‌کند. در مجموع یک برنامه مهم، ایجاد بستر مناسب برای ارتقای همه جانبه اعضای هیات علمی است که علاقه‌مند به انجام کار علمی و تحقیقاتی هستند. دانشگاه آزاد اسلامی حدود 35 درصد ظرفیت خود را به دوره‌های تحصیلات تکمیلی اختصاص داده است که تحول بزرگی بوده، این در حالی است که هنوز 8 سال به افق چشم‌انداز مانده است.

برنامه‌ریزی برای رشته‌های علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی

در علوم پایه هم با علاقه‌مندی فراوانی که به رشته‌های تجربی ایجاد شده است، با کاهش دانشجو در دانشگاه آزاد مواجه هستیم. در صورتی که این رشته‌‌‌ها به عنوان رشته‌های زیربنایی هستند که باید رشته‌های جدید ایجاد شود. مثلا در شیمی رشته جدید شیمی دارویی شاید مشوق خوبی باشد. در سطح کاردانی نیز باید به سمت زمینه‌های مهارتی برویم که با دروس نظری متفاوت است. کاردان فنی در کشور کم است، دروه‌هایی باید طراحی شود که بعد از فارغ‌التحصیلی، افراد آماده کار باشند. در همین راستا و بر مبنای اهمیت علوم پایه، معاونت علوم پایه، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد راه اندازی شده است که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت چشمگیر این علوم در دانشگاه آزاد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997286

وب گردی

وب گردی