گیاهان دارویی موثر بر بیماری دیابت در یک کتاب

کتاب «بررسی اکولوژیکی و گیاه شناسی گیاهان دارویی موثر بر بیماری دیابت» توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد پارس آباد مغان منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیابت از جمله بیماری های مزمن است که به دلیل کمبود یا کاهش عملکرد انسولین موجب افزایش میزان قند خون و اختلالات متابولیسمی بدن می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که با تغییر فرهنگ رژیم غذایی و روش زندگی از سنتی به صنعتی میزان شیوع بیماری دیابت افزایش یافته است. هم اکنون داروهای متعددی جهت کاهش میزان قند خون ارائه شده است ولی به دلیل عدم بهبودی کامل این بیماری با مصرف داروهای موجود، تمایل به استفاده از درمان های جایگزین و سنتی افزایش یافته است.


ایران هم اکنون یکی از هفت کشور آسیایی است که بیشترین گیاهان دارویی را دارد. این گرایش وجود دارد که در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مردم در زمینه استفاده از این داروهای گیاهی و احیای طب سنتی بوده ایم. براساس آمار های موجود در کشور ایران بیش از 130 نوع داروهای گیاهی وجود دارد که منشا اصلی آنها گیاهان هستند.در حال حاضر استفاده از گیاهان دارویی در موارد مختلف همچون طب کنونی، طب سنتی یا طب مزاجی کاربردهای فراوانی دارند و در ایران نیز گیاهان دارویی متنوعی وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان علوم گیاهی می توان از آن ها در چرخه درمان استفاده کرد.


این کتاب در 13 فصل تدوین شده است و هر یک از فوصل کتاب به خواص یکی از گیاهان انتخاب شده توسط مولفین کتاب اختصاص دارد. فصل اول پس از مقدمه شامل تاریخچه گیاهان دارویی در ایران و دوران ماقبل از ظهور اسلام است. فصل دوم به تاریخچه طب سنتی در خاورمیانه، چین و ژاپن و آشنایی با روش های آماده سازی، خشک کردن و نگهداری داروهای گیاهی می پردازد. فصل سوم درباره گیاه گزنه و خواص آن است و به ترتیب فصل چهارم مربوط به شنبلیله، فصل پنجم مریم گلی، فصل ششم سیر، فصل هفتم پیاز، فصل هشتم چای، فصل نهم اسفرزه، فصل دهم هندوانه ابوالجهل، فصل یازدهم مربوط به گیاه آلوئه ورا، فصل دوازدهم قره قات و دست آخر فصل سیزدهم به گیاه خار مریم اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب درباره گیاه گزنه آمده است: گزنه گیاهی علفی، دائمی یا چند ساله است که ماقبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم از آن برای تغذیه روزانه استفاده می کرده و از خواص دارویی آن نیز اطلاع داشتند. منشا این گیاه آسیا و اروپاست و سازگار با آب و هوای مرطوب و معتدل است ساقه گیاه پر از پرزها و تارهای مخروطی است و در صورت لمس کردن به دست چسبیده و باعث گزش می شود، این گیاه سرشار از مواد معدنی و مغذی است و در برخی غذاها به عنوان سبزی از آن استفاده می شود.

شاخه های برگ دار و تازه برداشت شده گزینه برای برطف کردن درد روماتیسم و آرتریت مفید است و ضماد برگ های تازه کوبیده شده گزنه دردهای عضلانی را برطرف کرده و این ضماد برای برطرف کردن زگیل و بند آمدن خون دماغ بسیار مفید است.

کتاب «بررسی اکولوژیکی و گیاه شناسی گیاهان دارویی موثر بر بیماری دیابت» تالیف شهرام مهری و شهامت هدایت در 146 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 23 هزار تومان، توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد پارس آباد مغان راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997334

وب گردی

وب گردی