فیس‌بوک اطلاعات شخصی حساس کاربران را جمع‌آوری می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که شرکت فیس‌بوک با طراحی نرم افزارهایی نسبت به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران اقدام کرده و از آنها برای مقاصد تبلیغاتی سوء استفاده می‌کند و این مسئله اختصاصی به اعضای این شبکه اجتماعی نیز ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، فیس‌بوک اطلاعات شخصی بسیار حساس را از طریق برخی از نرم افزارهای شایع میان مردم جمع آوری می کند که معمولاً کاربران نیز از این مسئله اطلاعی ندارند، 11 نرم افزار شایع اطلاعات و داده های کاربران به فیس‌بوک را منتقل می نمایند که از جمله آنها Flo Period & Ovulation Tracker و Realtor و Instant Heart Rate: HR Monitor & Pulse Checker هستند.

اطلاعات جمع آوری شده از متوسط وزن و قد کاربران تا فشار خون و حامله بودن آنان را نیز شامل می شود.

در برخی مواقع ارسال اطلاعات بسیار حساس به فیس بوک تنها چند ثانیه پس از ورود به این گونه نرم افزارها انجام می شود و این شامل افرادی که در این شبکه اجتماعی گسترده جهانی عضو نباشند نیز می شود.

فیس بوک می تواند اطلاعات کاربران را با استفاده از ابزارهای توسعه و تولید نرم افزاری « SDK» جمع آوری نماید، « SDK» مجموعه ای از ابزارهای نرم افزاری منبع باز است که می توان از آن برای تولید نرم افزارهای جدید استفاده کرد.

گروه توسعه و طراحی نرم افزاری فیس بوک از این ابزارها برای تولید نرم افزارهای جدید استفاده کرده که به وسیله آنها این شرکت در بسیاری از مواقع به اطلاعاتی دست می یابد که از آنها با اهداف تبلیغاتی استفاده می کند.

معمولاً این گونه نرم افزارها به کاربران هشدار نمی دهند که اطلاعات آنان با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می شود.

در حالی که کاربران می توانند چگونگی جمع آوری اطلاعات خود توسط نرم افزارهای گوشی های تلفن همراه مانند موقعیت مکانی، تماس و کوکی را کنترل کنند؛ اما قادر نخواهند بود دسترسی این نرم افزارها را به اطلاعات خود و ارسال آن به طرف های خارجی مانند شرکت فیس بوک را کنترل کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال با همکاری یک شرکت خصوصی به نام « Disconnect» بیش از 70 نرم افزار را آزمایش کرده و متوجه آن شدند دست کم 11 مورد آن اقدام به ارسال اطلاعات حساس به فیس‌بوک می‌نمایند.

این آزمایش نشان داده است که حداقل 6 نرم افزار در میان 15 نرم افزار برتر در عرصه سلامتی و تناسب اندام اطلاعات شخصی کاربر را با فیس بوک به اشتراک می گذارند.

به طور مثال نرم افزار Instant Heart Rate: HR Monitor & Pulse Checker میانگین ضربان قلب کاربر خود را پس از گذشت 8 ثانیه از ثبت این اطلاعات به فیس بوک منتقل کرده و نرم افزار دیگری به نام Realtor فیس بوک را از پایگاه ها اینترنتی و لیست های قیمت منازل که کاربران از آن بازدید کرده اند مطلع می نماید.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: نرم افزار اندروید Better Me: Weight Loss Workouts وزن و قد کاربران را به فیس بوک منتقل می کند.

البته شرکت فیس بوک استفاده از این گونه نرم افزارها برای دستیابی به اطلاعات حساس جهت اهداف تبلیغاتی را تکذیب کرده است، این شرکت تاکید دارد که شروط کاری آن، توسعه دهندگان و طراحان نرم افزارهای فیس بوک را از ایجاد تغییرات در نرم افزارها برای ارسال اطلاعات پزشکی و مالی و یا هر اطلاعات حساس دیگری منع می کند.

سخنگوی شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد: این شرکت از طراحان نرم افزارهای خود می خواهد به کاربران در خصوص اطلاعاتی که با این شرکت به اشتراک می گذارند اطلاع رسانی نماید؛ اما ممکن است حفره‌های موجود در مجموعه ابزارهای « SDK» مخصوص فیس بوک اطلاعات حساس کاربر را هنگام اتصال به شبکه به اشتراک بگذارد.

مجموعه « SDK» شرکت فیس بوک به طراحان اجازه می دهد با استفاده از ویژگی «رویدادهای نرم افزار» فعالیت کاربران را در نرم افزارهای طراحی شده دنبال کنند و این اقدام معمولاً با هدف بهبود تجربه کاربر یا کسب اطلاعات بیشتر از کاربران نرم افزار انجام می شود.

طراحان می توانند با استفاده از این ویژگی که اطلاعات لازم را به فیس بوک منتقل می کند برای نرم افزار مورد نظر رویدادهای دیگری تعریف نمایند تا اطلاعات حساس را دریافت کنند.

شرکت شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد: به صورت خودکار اطلاعات حساسی را که برنامه نویسان این شرکت به آن دست می یابند حذف کرده و از آنها برای هدف خاصی استفاده نمی شود اما اطلاعات منتشر شده روی پایگاه اینترنتی این شرکت بیانگر آن است که اطلاعات مشتری های آن که توسط « SDK» جمع آوری می شود با هدف تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

« اندرو کیومو » فرماندار ایالت نیویورک، دو نهاد دولتی را به تحقیق در خصوص دستیابی فیس بوک به اطلاعات شخصی کاربران گوشی های تلفن همراه از جمله اطلاعات پزشکی و دیگر اطلاعات حساس موظف نمود.

وی این اقدامات را برای پایان دادن به سوء استفاده از حریم خصوصی توصیف نموده و مقامات مسئول فدرال را به تحقیق در این باره فرا خواند، فیس بوک نیز در عین حال در بیانیه ای تاکید کرد با مسئولان نیویورک در روند این تحقیقات همکاری خواهد کرد.

فیس بوک تاکنون با شکایت، دادخواست و تحقیقات سازمانی زیادی در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی مواجه شده است که از جمله آنها می توان به تحقیق کمیته تجاری فدرال آمریکا در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات 87 میلیون کاربر این شرکت با شرکت کمبریج آنالیتیکا اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997337

وب گردی

وب گردی