وزارت علوم هنوز رشد دانشگاه‌ها را باور نکرده است

دکتر طهرانچی با حضور در برنامه تلویزیونی «نمودار» که عصر امروز از شبکه چهار سیما پخش شد، با انتقاد از روند فعلی در نظام آموزش عالی گفت: وزارت علوم هنوز رشد دانشگاه‌ها را باور نکرده است، باید اجازه دهیم خود دانشگاه‌ها در رشته‌ها ورود کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی که به دستاودهای چهل ساله جمهوری اسلامی ایران می پردازد، در خصوص آموزش عالی در ایران به گفت‌وگو نشست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه در خصوص تعداد زیاد دانشگاه‌ها و مدرک‌گرایی گفت: مدرک‌گرایی از ابتدا در کشور وجود داشت. اساساً دانشگاه حتی در اروپا در مقطعی برای ارائه لایسنس و مدرک به وجود آمد. ما حرفه‌آموزی را در رشته پزشکی داریم و نگاه ما به آموزش عالی در این رشته‌ها یک نگاه حرفه گرایانه است.

وی با اشاره به ضعف مهارتی تعداد زیادی از دانشجویان این ضعف را نتیجه ناکارآمدی نظام آموزش عالی دانست و گفت: ارائه سه دانش تخصصی، دانش مهارتی و دانش اجتماعی وظیفه دانشگاه‌هاست. دانش تخصصی را در کلاس درس ارائه می‌دهیم و دانش اجتماعی را در بیرون از دانشگاه؛ اما در حال حاضر به دانش مهارتی بی‌توجهی شده است.

دکتر طهرانچی با اشاره به عدم تناسب تحصیل و اشتغال در آموزش عالی کشور گفت: تاکنون تحولات لازم را برای تناسب تحصیل با اشتغال نداشتیم و در مهارت‌آموزی به تربیت تکنسین بسنده کردیم ما نیازمند تغییر در روش آموزش هستیم و خود دانشگاه باید به جوانان دانش حرفه‌ای بدهد.

وی با انتقاد از روند فعلی در نظام آموزش عالی افزود: آموزش ما کلیشه‌ای شده و در آموزش تنوع نداریم. تنوع سرزمینی را در تربیت نیروی انسانی لحاظ نمی‌کنیم. وزارت علوم هنوز رشد دانشگاه‌ها را باور نکرده است، باید اجازه دهیم خود دانشگاه‌ها در رشته‌ها ورود کنند.

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر آمایش آموزش عالی، گفت: با آمایش آموزش عالی می‌توانیم از یکپارچه نگری و یکپارچه تصمیم گرفتن فاصله بگیریم و اجازه دهیم دانشگاه و جامعه به هم نزدیک شوند در این صورت علم برای علم را کنار بگذاریم و خواهان علم برای جامعه و علم برای پیشرفت باشیم.

کد خبر: 997347

وب گردی

وب گردی