شبکه‌های اجتماعی؛ قابلیت جریان‌سازی برای حمایت از کالای داخلی

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از بستر‌های جدیدی است که در توسعه اقتصادی کشورها نقش بسزایی ایفا می کند و کشورهایی که از این موج به شکل مطلوبی استفاده کنند در مسیر جامعه اطلاعاتی بیشترین بهره‌وری را در حوزه اقتصادی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، گسترش رسانه های جدید که شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مبتنی بر تلفن همراه، تازه ترین نسخه این نسل از رسانه ها هستند، از جمله ظرفیت های اقتصادی به شمار می آیند و رسانه های جدید بر روند تحولات اجتماعی و شکل گیری بازارهای مجازی با گردش مالی قابل توجه، تاثیر چشمگیری دارند. امروزه بخش زیادی از اقتصاد دنیا به سمت شغل های در حال حرکت است که پایه های اصلی آن با نرم افزار و فکر انسان ها سروکار دارد و پایه آن بیشتر بر مبنای فناوری اطلاعات است. با این روند، تعریف از کار به نوعی در حال تغییر است؛ به طوری که یک فرد با چند ساعت کار با سیستم رایانه ای می تواند ثروتی چند برابر شخصی تولید کند که ساعت ها به صورت فیزیکی کار کرده است.

فضای مجازی مانند پدیده های دیگر دارای ویژگی های مثبت و منفی است که باید هر کدام را مورد بررسی قرار داد و از آنها به طرز موثری استفاده کرد. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای حمایت از کالای تولید داخل ویژگی های مثبتی دارند از جمله اینکه زمینه اطلاع رسانی دربارۀ کالای ایرانی، ترغیب به مصرف آن و فرهنگ سازی را در این باره فراهم می آورد.

از طرفی شبکه های اجتماعی مزایای دارد که فرصت های را برای این حوزه ایجاد می کند. عمومی بودن، مزیتی است که به عموم کاربران در هر زمان و از هر جای دنیا این امکان را می دهد که افراد به راحتی باهم ارتباط برقرار کنند. دستیابی به اطلاعات نهایی و روزآمد در بهترین زمان، مزیت دیگری است که با آن کاربران به صورت لحظه ای از میزان قیمت، درآمد و تغییرات قیمت ها و هزینه ها، اطلاعات به دست می آورند. جذابیت، تنوع و نفوذ بالا در شبکه های اجتماعی با توجه به گستردگی و نوع تعامل آن با مخاطبان و امکانات مختلفی که ارائه می کنند، از جذابیت و تنوع بالایی برای مخاطبان برخوردار است. ارزان بودن، تبلیغ و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی به نسبت بسترهای دیگر برای تبلیغ، ارزان و به صرفه است.

شبکه های اجتماعی؛ بستری مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی

شبکه های اجتماعی در حال حاضر پهنای باند وسیعی را در کشور به خود اختصاص داده است که با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی را هم پیام رسان های خارجی در اختیار دارند این خود سبب خارج شدن ارز از داخل کشور می شود و از طرفی هم اشتغال‌زایی که می توانست از طریق پیام رسان های داخلی صورت بگیرد، محقق نخواهد شد. گذشته از این فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقش بسزایی در حمایت از تولید کالای داخلی می توانند داشته باشد. با توجه به ضریب نفوذ 80 درصدی اینترنت و آمارهای مبتنی بر اینکه بالای 50درصد از مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند، نشان می دهد که این فضا چه قابلیت های فراوانی را در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی برای کشور می تواند فراهم کند.

دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی، وضعیت شناسی از فضای مجازی داخل کشور انجام داده است و وضعیت فعالان پیام رسان ها را بر اساس طبقه های مختلف دسته بندی کرده و میزان فعالیت آنها را مشخص کرده است. شغل آزادی‌ها با 26 درصد، خانه‌دار‌ها با 24درصد، دانشجویان و دانش آموزان با 14 درصد و کارمندان بخش دولتی و خصوصی با 15 درصد و بازنشسته ها با 7 درصد از جمله طبقه های هستند که بیشترین استفاده از شبکه های اجتماعی را دارند. حال با برنامه ریزی درست می توان علاوه بر اشتغال زایی برند های ملی و کالاهای تولید داخلی را تبلیغ و معرفی کرد.

سوق دادن افکار عمومی به سمت تولیدات داخلی از طریق شبکه های اجتماعی

تولیدکنندگان داخلی باید فضای به وجود آمده را به خوبی بشناسند و با تجزیه و تحلیل های خود از مخاطبان بتوانند بهترین بهره وری را از این فضا داشته باشند. تولید کنندگان و دست‌اندرکاران در این زمینه باید اطلاع رسانی مناسب را درباره کالاهای تولید شده خود ارائه کنند، کیفیت محصولات را برای مخاطب تشریح و قیمت اجناس را مشخص کنند و توانایی مقایسه آن را با اجناس مشابه خارجی داشته باشند. تولیدکنندگان باید برنامه های را برای معرفی محصولات خود تولید کنند و در این راه تیم های قدرتمند رسانه ای، پژوهشی و تبلیغی را در کنار خود تدارک ببینند. شناخت خواسته ها و سلیقه های مخاطب و استفاده از علم روانشناسی در تبلغات خود همه از مواردی است که می تواند در موفقیت اقتصادی به تولید کنندگان داخلی کمک کند.

یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها که فعالان اقتصادی داخلی می توانند از آن به خوبی استفاده کنند، جریان سازی های گسترده ای است که در رسانه های جدید می توان ساخت. به طور مثال درست کردن هشتگ های مربوط به تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی مواردی است که می تواند جریان غالب را به سمت اقتصاد داخلی سوق دهد و می توان افکار عمومی را از این طریق تهییج کرد. و همچنین از این فضا می توان برای فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف مخاطبان و تشویق آنها برای مصرف کالاهای تولید داخل استفاده کرد.

- ساخت ایران، رسانه ملی و حمایت از کالای ایرانی، گروهی از پژوهشگران. 1397

- http://www.rahavardnoor.ir/index.php/component

/انتهای پیام

کد خبر: 997361

وب گردی

وب گردی