غلامی: با اشخاصی مواجهیم که عادت دارند نیمه خالی لیوان را ببینند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما به عنوان خانواده آموزش عالی می‌پذیریم که به آرمان‌ها دست نیافتیم؛ اما اینکه چهل سال فعالیت آموزش عالی را زیر سوال ببریم صحیح نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی با محوریت ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این نشست که مسئولان ارشد دانشگاه‌های کشور حضور داشتند، وزیر علوم با اشاره به شاخص‌های انتخاب پنج دانشگاه‌ و پنج پژوهشگاه برتر کشور، گفت: یکی از شاخص‌ها برای انتخاب، سابقه در فعالیت‌های ملی و توفیقات علمی است. باید ببینیم در سطح بین‌المللی ارزیابی‌ها چگونه صورت می گیرد و آن ها را با ارزیابی‌های داخلی منطبق کنیم.

وی با اشاره به تحولات مستمر سرویس‌های آموزشی در دنیا، افزود: سرویس‌های آموزشی جهان با تغییرات زیاد و مستمری روبرو هستند، مراکز آموزشی ما نیز باید در مسیر اصلاح مستمر قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: امروز ما با شرایط جدیدی روبرو هستیم و همه دانشگاه‌ها به‌خصوص پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر و منتخب، باید در حرکت به سمت تراز جهانی تلاش بیشتری داشته باشند و در این حرکت رو به جلو، ماموریت‌های ملی را نیز باید لحاظ کنند.

وزیر علوم با اشاره به نقدهای وارده به نظام آموزش عالی، گفت: نقدهایی که به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی صورت می‌گیرد، ممکن است عدم تطبیق فعالیت‌های دانشگاهی با نیازهای جامعه و یا عدم تامین نیاز فنی جامعه باشد؛ اما این انتقاد به نوعی نادیده گرفتن زحمات دانشگاهیان است.

وی افزود: ما به عنوان خانواده آموزش عالی می‌پذیریم که به آرمان‌ها دست نیافتیم؛ اما اینکه چهل سال فعالیت آموزش عالی را زیر سوال ببریم صحیح نیست. در حوزه پژوهشی نیز ما با اشخاصی مواجه هستیم که عادت دارند نیمه‌های خالی لیوان را ببینند.

وزیر علوم با تأکید بر جایگاه فرهنگی کشور، اظهار داشت: در بحث ارتقا به جایگاه تراز جهانی حتما باید به جایگاه فرهنگی توجه خاص داشته باشیم. ببینیم چه تاثیراتی در فضای جامعه داشتیم و تغییرات حاصل از قرار گرفتن در تراز جهانی چه تاثیری بر فضای جامعه خواهد داشت.

منصور غلامی به دانشجو‌پذیری کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از هدف‌های ما برای قرار گرفتن در تراز جهانی مراجعه و تحصیل داوطلبان از دیگر کشورهاست. باید بتوانیم با دیگر دانشگاه‌ها رقابت کنیم و در کشورهای منطقه یکی از شاخص‌ها همین مسئله است.

کد خبر: 997369

وب گردی

وب گردی