باید به فکر جذب سرمایه و کسب دانش فنی باشیم

وزیر نیرو گفت: بالا بردن پرچم انرژی‌های پاک، مستلزم کار هماهنگ همه دستگاه‌های مرتبط با دولت و خارج از دولت است که برای این مهم نیز باید اقدامات متعددی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست با فعالان بخش خصوصی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، اظهار کرد: تفکیک عوارض چرخه معیوب و عدم پرداخت به‌موقع هزینه به تولیدکننده، بحث صدور حواله سوخت و همبست آب و انرژی در وزارت نیرو از جمله موضوعات مهمی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که اصلاح روش مصرف باید با کمک تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها صورت گیرد و گرچه رایگان کردن آب و برق مدارس می‌تواند کمک‌رسان بودجه آموزش و پرورش باشد؛ اما باید به این مساله توجه کرد که این موضوع هزینه گزافی را به کل کشور تحمیل می‌کند، به همین دلیل نیز علی‌رغم گرفتاری‌های مالی که داشتیم، به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که منبع مورد نیازشان را خودمان تأمین کنیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که بر اساس مذاکرات صورت گرفته، قرار شد ۱۰۰ میلیون از منبع وزارت نیرو به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شود و این مساله مورد تصویب قرار گرفت، گفت: متأسفانه در صحن مجلس شورای اسلامی، رایگان شدن آب و برق مدارس به صورت علنی مطرح شد؛ البته این در شرایطی است که در بحث لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کمک‌های خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی برای توسعه فعالیت‌های آب و برق صورت گرفت.
اردکانیان با اشاره به اهمیت ترویج مسائل فرهنگی در وزارت نیرو، اظهار کرد: اگر نتوانیم موضوعات فرهنگ مصرف را از طریق وزارت نیرو اصلاح کنیم، قطعاً در آینده با چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهیم شد و در این راستا لازم است یک اتحاد همگانی توسط ارگان‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

وزیر نیرو با تاکید بر این مساله که برای حل مشکلات باید یک تفکر بخشی بین تمام سازمان‌ها صورت گیرد، ادامه داد: اگر وزارت نیرو بتواند با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های غیرمرتبط به یک تابع هدف مشترک برسد، می‌تواند نسبت به حل مشکلات امید داشته باشد و تا زمانی که این مساله به رسمیت شناخته نشود، نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کرد.

وی گفت: به دنبال ایجاد کارگروهی با اعضای انجمن‌های فعال بخش انتقال و توزیع، انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم که بتوانیم از این طریق، مشکلات موجود در صنعت برق را برطرف کنیم.

او با اشاره به اهمیت توسعه تجدیدپذیرها، اظهار کرد: برای تحقق این امر باید یک همکاری منسجم میان سازمان‌های مختلف همچون سازمان انرژی‌های نو (ساتبا) وزارت نفت، وزارت نیرو صورت گیرد، همچنین باید درباره جذب سرمایه و دانش فنی از بیرون از مرزهای کشور نیز اقداماتی صورت گیرد.

وزیر نیرو گفت: بالا بردن پرچم انرژی‌های پاک، مستلزم کار هماهنگ همه دستگاه‌های مرتبط با دولت و خارج از دولت است که برای این مهم نیز باید اقدامات متعددی صورت گیرد.

وی با تاکید به این مساله که موفقیت الزاماتی دارد که به میزان پایبندی به این الزامات شکل خواهد گرفت، گفت: مسائل بدیهی وجود دارد که از فرط وضوح دیده نمی‌شوند؛ اما باید وجود داشته باشند تا کارهای بزرگ شکل گیرد. یکی از آن مبانی مباحث اخلاقی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997370

وب گردی

وب گردی