بررسی مشاغل پردرآمد مهندسی در جهان

مهندسی یکی از مشاغل پرطرفدار در جوامع مختلف است و برخی از گرایش‌های آن تقریبا در تمام جوامع دنیا پول‌ساز بوده و بیشترین متقاضی را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهندسی یکی از مشاغل پرطرفدار در جوامع مختلف است که طرفداران خاص خودش را دارد و عده بسیاری خواستار تحصیل در این رشته هستند؛ مهندسی شاخه‌های گوناگونی دارد و برخی از گرایش‌های مهندسی تقریبا در تمام جوامع دنیا پول‌ساز است و بیشترین متقاضی را دارد.

مهندس کسی است که تلاش می‌کند تا یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده و یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می‌کنند.

وظایف مهندسی بدین گونه‌ است که یک مهندس باید ضمن شناخت مساله یا موضوع کاری، علوم و فنون لازم، محدودیت‌های مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد. محدودیت‌ها شامل منابع در دسترس، محدودیت‌های جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های آینده، و دیگر عامل‌ها مانند نیازهای هزینه‌ای، ساخت‌پذیر بودن، اقتصادی و کاربردی بودن است. با درک این محدودیت‌ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه می‌تواند در چارچوب آن ساخته یا بهبود داده شود را مشخص کرده و ارائه کند.

از این رو، ملاحظات بسیاری روی کار مهندسی تأثیر دارند؛ که از آن دسته ملاحظات دقت بالا توانای تحلیل کنش‌ها و وا کنش‌هاست. یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تاثیر بسزایی می‌گذارد؛ بنابراین یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی وشیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالایی بر‌خوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می‌شود.

یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده به جا و ترکیب موثر برخی از آنها قادر خواهد بود نیازهای نسل بشر را با کیفیت مناسب و در کمترین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازد. مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد، علاوه بر طراحی تولید و راه‌اندازی در زمینه نیازهای حال و آینده بشر، باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره‌وری را افزایش دهد تا ضمن شناخت دقیق روابط حاکم بر موضوع بتواند مساله را به شکل فرمول درآورد.

برای کسانی که به دنبال یک شغل پر درآمد در حرفه‌ مهندسی هستند، شاید بد نباشد با ۱۰ شغل پر درآمد مهندسی در دنیا آشنا شوند. در همین راستا و برای بررسی مشاغل پردرآمد مهندسی به بررسی چند گرایش پر درآمد در رشته مهندسی پرداختیم که مشروح آن به شرح زیر است:

مهندسی نفت

یکی از پردرآمدترین شاخه‌‌های مهندسی در جهان، مهندسی نفت است که کشف و استخراج منابع نفت خام، صنعت بسیار پردرآمدی برای کمپانی‌های انرژی است که اساسا بر تخصص مهندسان نفت تکیه دارند. تخصص این مهندسان در مطالعه رفتار فیزیکی آب، نفت و گاز است. آن‌ها با استفاده از این دانش، مناسب بودن یک سایت حفاری بالقوه را تخمین می‌زنند.

در نتیجه مهندسان نفت به طور میانگین بالاترین دستمزد ممکن را در میان دیگر رشته‌های مهندسی از شرکت‌های بزرگ انرژی در دنیا دریافت می‌کنند.

مهندسی کامپیوتر/ سخت‌افزار

مهندسی سخت‌افزار که نباید با مهندسی نرم‌افزار اشتباه گرفته شود در حقیقت ترکیبی از مهندسی برق و کامپیوتر است که با استفاده از‌ آن ، اجزای مورد استفاده سیستم‌های شبکه و کامیپوتری ساخته می‌شود. هرچه که دنیای ما به استفاده از کامپیوتر محتاج‌تر می‌شود، رشته مهندسی کامپیوتر نیز بیش از پیش جای خود را در جهان باز می‌کند. بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری همچون دل، اینتل و مایکروسافت اغلب جزو برترین شرکت‌های تجاری جهان هستند که در حال حاضر این رشته در ایران جزو گرایش‌‌‌های پرمتقاضی مهندسی محسوب می‌شود.

مهندسی نرم‌افزار

مهندسان نرم‌افزار کد‌های نرم‌افزاریی که توسط کامپیوترها و دیگر پلت‌فرم‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌نویسند، تست، اجرا و آپدیت می‌کنند. هرچه که بیشتر در عصر دیجیتال غرق می‌شویم، تعداد مهندسان نرم‌افزار نیز سال به سال افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک به متداول‌ترین و مهم‌ترین شغل جهان تبدیل شود.

در کنار آن‌که هر شرکتی که دیتابیس اختصاصی خود را دارد محتاج یک مهندس نرم‌افزار است، هسته اولیه تشکیل دهنده بزرگ‌ترین شرکت‌های فناورانه عصر حاضر همچون اپل، گوگل و فیس‌بوک را مهندسان نرم‌افزار تشکیل داده‌اند.

مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا از دیگر شغل‌های پردرآمدی است که با توسعه و نگهداری هواپیما و فضاپیما سر و کار دارد که به دلیل پیچیدگی این صنعت، یک مهندس هواپیما در واقع سرپرست تیمی متشکل از مهندسان رشته‌های دیگری همچون مهندسی هواپیما، آیرودینامیک و نیروی محرکه می‌شود.

بسیاری از کارخانه عظیم تولید هواپیما همچون بوئینگ و ایرباس به طور مستقیم این دسته از مهندسان را استخدام می‌کنند؛ اما ممکن است شرکت‌های دیگری همچون GE یا رولز-رویس که به طور خاص بر روی موتور هواپیما فعال هستند مهندسان هوافضا را به خدمت گیرند.

مهندسی هسته‌ای

مهندسان هسته‌ای از دانشی که درباره فیزیک هسته‌ای کسب کرده‌اند بهره می‌برند تا پروژه‌های به شدت پیچیده‌ای را که معمولا در رآکتورهای هسته‌ای یا نیروگاه‌های برق تعریف می‌شوند و هدف آن‌ها تولید انرژی است را پیش ببرند. به علاوه این دسته از مهندسان تکنیک‌های پزشکی هسته‌ای را از جمله پرتو درمانی و تصویربرداری تشخیصی توسعه می‌دهند و ممکن است با تاسیسات نظامی در رابطه با ساخت سلاح‌های هسته‌ای همکاری کنند. از مهارت‌های مهندسان هسته‌ای شرکت‌های بزرگی در جهان از جمله شرکت EDF Energy، E.ON و RWE بهره می‌برند. این گرایش مهندسی جزو علوم مهم و آینده ساز در هرکشوری به حساب می آید که در سال های اخیر در ایران گسترش یافته و طرفداران خاص خود را دارد که گسترش این علم، نقشی مهم در پیشرفت ملی ایران در صنعت هسته‌‌ای دارد.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی معمولا در فضاهایی کاربرد دارد که یک تجارت یا کارخانه به دنبال تبدیل مواد شیمیایی و منابع انرژی به محصولات مورد نیاز جامعه همچون پلاستیک و دیگر مواد مصنوعی است. این رشته جدا از علوم سنتی مورد نیاز برای رشته‌های مهندسی همچون ریاضی و فیزیک نیازمند این است که فرد سطح مشخصی از دانش اقتصاد هم داشته باشد. شرکت‌های چند ملیتی بزرگی در این صنعت مشغول هستند که از میان آن‌ها می‌توان از شرکت‌های BASF، DowDuPont و Sinopec یاد کرد.

مهندسی برق

مهندسی برق شغل پر درآمدی است که تمام طیف مهندسی‌هایی را که سر و کار آن با الکتریسیته است را در بر می‌گیرد و در صنایع و مکان‌های مختلف کاربرد دارد. جدا از ساخت و راه‌اندازی ایستگاه‌های برق، مهندسان برق روی نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و کشتی‌ها و دیگر جاهایی که از الکتریسیته استفاده می‌کند، فعالیت دارند. در نتیجه مهندسان برق در هر صنعتی که تصور می‌کنید شغل مورد نظر خود را خواهند یافت و از آن دست رشته‌هایی است که تقاضا برای آن هرگز فروکش نخواهد کرد.

مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی دیگر شغل پر درآمد مهندسی در جهان است که در حقیقت با استفاده از پیشرفت‌های نوین در علوم پزشکی پلی میان پزشکی و مهندسی سنتی به وجود می‌آورد تا با ساخت ماشین‌ها و ابزار مورد نیاز علم پزشکی، بیماری‌های گوناگون را تشخیص، نظارت و درمان کند. شرکت‌های مهندسی پزشکی بزرگی در این بازار سودآور وجود دارد که برخی از مشهورترین آن‌ها عبارتند از شرکت جانسون و جانسون و همچنین بخش پزشکی شرکت‌های زیمنس و GE.

مهندسی عمران

به جز علم مهندسی نظامی، مهندسی عمران قدیمی‌ترین رشته مهندسی در جهان محسوب می‌شود. رشته‌ای که ذاتا با ساخت ساختمان و نگهداری از محیط طبیعی سر و کار دارد. مهندسی عمران به طور معمول به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می شود که از جمله آن می‌‌توان به گرایش سازه که شایع‌ترین شاخه مهندسی عمران سازه است اشاره کرد، این رشته بر طراحی و تحلیل سازه‌های مختلف همچون ساختمان، پل، برج، تونل و دیگر سازه‌های انسان ساز تمرکز دارد. گرایش ساخت، این رشته با برنامه‌ریزی، جنبه لاجستیکی و تجاری ساختمان سر و کار دارد.

گرایش محیط زیست، این رشته بر مهندسی بهداشت از جمله روش‌های مدیریت زباله‌های خطرناک و بازسازی محیط زیست تمرکز دارد. گرایش حمل و نقل، این رشته شامل طراحی، گرایش نظارت و ساخت شبکه‌های حمل و نقلی همچون جاده، بزرگ‌راه، راه آهن، کانال، فرودگاه و بنادر می‌شود. گرایش آب، این رشته به مهندسی منابع آبی که تمرکزش بر مدیریت منابع آبی همچون سد است شباهت دارد و تمرکز آن بیشتر بر فرسایش و مدیریت سیستم‌های آبی به ویژه در مناطق آسیب‌پذیری همچون هلند و جنوب آمریکا است.

طراحی صنعتی‌/ معماری

دهمین شغل پر درآمد مهندسی رشته طراحی صنعتی و معماری است. طراحان صنعتی و معماران کسانی هستند که در طراحی مفهومی و با جزئیات یک محصول یا ساختمان متخصص‌اند و تاکید آن‌ها بیشتر بر جنبه‌های عملکردی و کارکردی یک شی است تا جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن. اگر چه در گذشته این شغل نیازمند مهارت بالای طراحی بود اما امروزه اغلب مهندسان این دو رشته از نرم‌افزارهای طراحی به ویژه CAD‌ استفاده می‌کنند. مهندسان طراحی بسته به مهارت خود و بزرگی شرکت می‌توانند در هر دو گونه شرکت‌های مهندسی و معماری مشغول به کار شوند.

گفتنی است، خواجه نصیرالدین طوسی شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است. به افتخار روز تولد این دانشمند بزرگ، پنجم اسفند در ایران به عنوان روز مهندس نام گذاری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997393

وب گردی

وب گردی