آمریکا؛ نگران انسجام درونی ایران است

پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی، صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران در پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: صحبت کردن درباره آمریکا و فضای سیاست زده ایرانی باید ساختاری باشد.

وی ادامه داد: در واقع نگاه ساختاری در روابط بین الملل می گوید قدرت های بزرگ دارای سیاست های تهاجمی هستند، یعنی اگر قدرت های بزرگ از سیاست های تهاجمی خود دست بکشند، طبعا موقعیت شان ضایع می شود.

متقی تصریح کرد: بر اساس نگاه ساختاری، هر کشوری که به موقعیت مازاد دست پیدا کند و بخواهد کنترل همه جوامع و شرایط را در دست بگیرد، قطعا باید سیاست مداخله گرانه ای را پیش گیرد.

وی افزود: آمریکا الگوی مداخله گرانه اش را از زمانی ک مهاجران در آنجا حضور پیدا کردند، آغاز کرد و هنوز هم آن را ادامه می دهد.

متقی در ادامه گفت: آمریکای امروز همان آمریکای ۱۶۲۱ است با این تفاوت که امروز مدرن تر شده و از تفکرات علمی خود نیز در عمل نیز استفاده می کند.

وی بیان کرد: در بحث هایی که آمریکایی ها داشتند غالبا اندیشه پیوریتن ها حاکم بوده و در واقع بر این معتقد بودند که اختلاف دینی عامل گسترش نظام سرمایه داری است.

متقی ادامه داد: در عصری که جدال های کاتولیک و پروتستان به وجود آمده و جنگ های ۳۰ ساله ایجاد شده بود، تلاطم فکری و اندیشه ای در کشور های اروپایی تحت تاثیر نیرویی قرار گرفت که باعث شد تا از هم دور شوند.

وی خاطرنشان کرد: تفکر و اندیشه آمریکایی به این صورت بود که هر چیزی را که تاسیس کردند بر اسای نهادهای دینی بود و در واقع تفکرشان این بود که ما یک مجموعه استثنا شده ایم که خداوند ما را برگزیده تا رسالت همه جهان را برعهده بگیریم.

متقی افزود: آمریکای امروز رویکردی رسالت گرا دارد و همه دنیا را برای خود تهدید و خودش را یک نیروی مافوق می داند که خداوند از آن حمایت می کند و قرار است که با بدی ها مقابله کند.

وی در ادامه گفت: اگر آمریکا امروزه، بیش از ۱ میلیون نیروی نظامی در کشورهای مختلف پراکنده شده و ۲۰ پایگاه نظامی در نزدیک مرزهای ما یعنی افغانستان،عراق، قطر، امارات و... دارد، به این دلیل است که آمریکایی ها همواره اندیشه از بین بردن اتحاد و گسترش کشورهای منطقه را داشتند.

متقی عنوان کرد: در واقع آمریکایی ها قصد داشتند تا تئوکراسی موردنظر خود را در جهان برقرار کنند اما به این نتیجه رسیدند که اگر حکومت دینی تشکیل دهند به نتیجه و هدف اصلی خود نخواهند رسیدند.

وی اظهار کرد: در این فضا بود که در سال ۱۸۲۳، آمریکا هدف خود را به سمت گسترش استراتژی جهان گرایی را در دستور کار خود قرار دارد و به ویژه بعد از موج دوم انقلاب صنعتی در آمریکا، این تفکر را توسعه داد.

متقی افزود: در مجموع می توان گفت که نوع نگاهشان با ایران مداخله گرایانه مستقیم است نه توسعه گرایانه و تلاش کردند تا قدرت آمریکا در چارچوب کنسرسیوم نفتی را افزایش دهند و انگلیس را از میدان خارج کنند که به هدفشان نیز رسیدند.

وی در پایان گفت: تفکر در آمریکا، ماهیتی بنیادی دارد و اگر چه تفکر براندازی دارد و موقعیت های منافقان در سراسر دنیا حمایت می کند، نگران انسجام درونی ایران است و با توجه به رویکرد بازگردانی، گزینه اقدام نظامی نیز کاملا مردود خواهد بود.
انتهای پیام/

کد خبر: 997395

وب گردی

وب گردی