ایران در دوران پهلوی جزو اولین کشورهایی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت

پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی، صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر یعقوب توکلی عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی در پنل دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: نخستین بار وعده تشکیل دولت یهود در سرزمین فلسطین توسط ناپلئون بناپارت مطرح شد، نتوانست به اهداف خود برسد و به شکست انجامید؛ به دلیل همین شکست، ۳ هزار مصری را گردن زده شد.

وی ادامه داد: از قرن نوزدهم و در سال ۱۸۹۷ کنفرانس بازل در سوییس برگزار شد و تصمیم برای تشکیل جامعه یهود در کشور فلسطین جدی شد.

توکلی تصریح کرد: تا سال ۱۹۴۸ درگیری های زیادی در فلسطین وجود داشت و دو سازمان یهودی در آن شکل گرفت که این سازمان همیشه به امکانات و تجهیزات پیشرفته غربی مجهز بوده اند.

وی افزود: زمانی که انگلیسی ها اعلام کردند از منطقه خارج خواهند شد و با وجود پذیرش این مسئله که دولت نباید به کشورهای دیگر واگذار شود، آن را به یهودیان واگذار کردند و بلافاصله در آن تاریخ رژیم صهیونیستی اعلام تشکیل کرد و در پی آن جنگی اتفاق افتاد که منجر به شکست سنگین کشورهای عربی شد.

توکلی در ادامه گفت: ضمن این که دوره های کمونیستی چپ نیز در همین دوران شکل گرفت و موجب شکست مجدد اعراب در آن دوران شد.

وی بیان کرد: شکست اعراب به این دلیل بود که تمام نیروهای هوایی را ظرف چند ساعت نابود کردند زیرا آمریکایی ها پیشرفته ترین هواپیماهای خود را در اختیار اسرائیلی ها قرار دادند.

توکلی افزود: این وضعیت برتری حداکثری اسرائیل در منطقه را به اثبات رساند و ایران در زمان رژیم پهلوی جزو اولین کشورهایی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت.

توکلی تصریح کرد: در درگیری های گروه‌های مقاومت با صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین همیشه دولت‌های عربی در کمک به گروه‌های مقاومت سلاح‌های از رده خارج و ضعیف تأمین می‌کردند، اما بهترین و جدیدخرین سلاح‌ها را در اختیار رژیم صیونیستی قرار می دادند،به همین دلیل توانستند در اکثر درگیری‌ها بر نیروهای مقاومت و دولت‌های عربی پیروز شوند.

وی در ادامه گفت: اکثر مقامات دولت‌های عربی منتظر بودند که پس از پایان سال ۱۹۴۸ صهیونیست‌ها به مواضع قبلی خود برگردند و سرزمین‌های اشغالی آزاد شود اما این اتفاق هرگز نیفتاد و کشورهای عربی با فرماندهی افسران انگلیسی علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند که در نهایت مجددا شکست خوردند.

توکلی افزود: پس از شکست‌های فراوان دولت‌های عربی از رژیم صهیونیستی، رژیم پهلوی نیز در استقرار رژیم صهیونیستی نقش تأثیرگذاری داشت و از این رژیم حمایت می‌کرد. زمانی که تمام کشورهای عربی تحریم نفتی علیه رژیم صهیونیستی اعمال کردند، رضا شاه، صادرات نفت را به رژیم صهیونیستی ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست آواره کردن فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی، سیاست دیگری برای حذف کامل فلسطینیان از سرزمین مادری‌ شان بود و اکثر فلسطینی‌ها به دو کشور لبنان و اردن تبعید شدند. درهمان دوران ارتش رژیم صهیونیستی با بمباران گسترده اردوگاه‌های فلسطینی در اردن، آوارگان فلسطینی را مجبور کردند تا از این کشور نیز خارج شوند و در عملیات سپتامبر سیاه ۱۲ هزار فلسطینی در اردن قتل‌عام شدند.

توکلی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر تدبیر امام خمینی(ره) که با اعزام نیرو به لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی مخالفت کردند، آموزش نیروهای لبنانی و فلسطینی توسط ایران صورت گرفت، البته قبل از ایران نیز کشورهایی نظیر الجزایر و لیبی این آموزش ها را انجام می دادند.

وی در پایان گفت: بعد از آموزش‌های نیروهای ایرانی به رزمندگان مقاومت و گسترش این فرهنگ، در فاصله کوتاهی رژیم صهیونیستی شکست‌های فراوانی خورد که در همین زمینه مجبور به پایان دادن به اشغال جنوب لبنان شد و پس از آن نیز شاهد هستیم که در جنگ ۳۳ روزه و سایر نبردهای نظامی، رژیم صهیونیستی مغلوب شد.
انتهای پیام/

کد خبر: 997400

وب گردی

وب گردی