پاداش ۲۰۰ میلیارد تومانی توانیر به صنایع و کشاورزی

مدیر عامل شرکت توانیر، با بیان این که ما 200 میلیارد تومان به کشاورزان و صنایعی که مصرف خود را کاهش دادند پاداش دادیم، گفت: کاهش مصرف این بخش‌ها هیچ‌گونه لطمه‌ای نیز به تولیدشان وارد نکرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر درنشست حاشیه‌ای یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این که هیچ کاری به تنهایی قابل تحقق نیست مگر با همکاری بخش خصوصی و دولت، اظهار داشت: اگر بهینه‌سازی مصرف صورت بگیرد با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر به نتیجه خواهیم رسید و سرعت بازگشت سرمایه کوتاه‌تر بوده و اشتغال‌زایی زیادی نیز خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه پیک بار مصرف در شب که به دلیل روشنایی بوده با توزیع 200 میلیون لامپ کم‌مصرف حل شد، تصریح کرد: اکنون مسئله استفاده از وسایل سرمایشی است. بیش از 40 درصد بار تابستان مربوط به وسایل سرمایشی است که سالانه با شیب تند در حال افزایش است. به طوری که هر سال 850 هزار کولر گازی که معادل دو هزار مگاوات مصرف برق است، اضافه می‌شود.

متولی‌زاده با بیان اینکه ما 200 میلیارد تومان به کشاورزان و صنایعی که مصرف خود را کاهش دادند پاداش دادیم، گفت: کاهش مصرف این بخش‌ها هیچ‌گونه لطمه‌ای نیز به تولیدشان وارد نکرد.

وی با بیان اینکه اعمال تبصره 12 بهینه‌سازی مصرف سوخت قطعاً کمک شایانی به حوزه انرژی خواهد بود، خاطرنشان کرد: یک اشتباه استراتژیک این است که بحث تجدیدپذیرها فقط به عوارض برق وصل شود. عوارض برق محدود است و نمی تواند تا بی‌نهایت افزایش یابد. باید مصرف سوخت به معنای یک مبنای مهم صرفه‌جویی صورت گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر مشارکت مردم است. اگر خرید برق انحصاراً در دست دولت باشد به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. مردم باید به میدان بیایند تا پیشنهاد اصلاح تعرفه و قیمت پایه تجدیدپذیر بتواند به این صنعت کمک کند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه 917 میلیارد تومان نقدینگی در زمینه اخذ عوارض تخصیص داده شده است، افزود: از این رقم 840 میلیارد تومان را به خزانه پرداخت کردیم و این در حالی است که تا 1800 میلیارد تومان در اختیار هدفمندی بوده و هنوز تسویه نشده و دوران وصول آن نیز پایین است.

وی یادآور شد: از 840 میلیارد تومان سهم تخصیصی 440 میلیارد تومان وصول شده است. 1100 میلیارد تومان به توانیر بابت برق روستایی و مابقی به تجدیدپذیرها تعلق می‌گیرد.

وی همچنین گفت: در بودجه 98 گردش از هدفمندی حذف شده است و این بودجه به توانیر تعلق خواهد یافت.


انتهای پیام/

کد خبر: 997407

وب گردی

وب گردی