برای جهانی شدن باید بومی بیندیشیم

پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی، صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر اردشیر انتظاری عضو استاد جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین پنل تخصصی نشست دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی، در خصوص انقلاب اسلامی، جهانی شدن و دانشگاه اظهار کرد: یکی از بسترهایی که گفتمان در آن صورت می گیرد دانشگاه است.

وی ادامه داد: مفهوم جهانی شدن به دلیل تکرار شدن دچار تواتر شده و هم از بُعد زمانی و هم مکانی، فشردگی زیادی در این حوزه رخ داده است.

انتظاری تصریح کرد: تکنولوژی و ارتباطات باعث ایجاد تحولات در زندگی مردم شده و تولید کالا به صورت کامل درون یک شرکت اتفاق نمی افتد.

وی افزود: این که چه تحولاتی در مسیر جهانی شدن در کشور ما رخ داده، مبهم است با اینکه جریان های فرا ملی ایجاد شده؛ اما این که چنین اتفاقاتی به جهانی شدن منجر شده است یا خیر قابل بحث است.

انتظاری بیان کرد: برخی از قدرت ها فرهنگ کشور خود را فرهنگ جهانی معرفی می کنند، عملکرد آن باعث مقاومت می شود و قطبی که خود را به عنوان جهان معرفی می کند، همان قدر که از ارتش استفاده می کند باید از فضای علمی و آکادمیک نیز استفاده کند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بالاترین تیراژ کتاب درخصوص جهانی شدن است در واقع ما برای جهانی شدن باید بتوانیم بومی بیندیشیم تا دستاورد چشم‌گیری داشته باشیم.

انتظاری عنوان کرد: مقاومت نرم و سرد در مکان هایی اتفاق می افتد که از زمینه های خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: پیاده روی اربعین نمونه بارزی از مقاومت و قطبی شدن است زیرا ما برای جهانی شدن باید از مسیر قطبی شدن عبور کنیم.

انتظاری تصریح کرد: آرمان انقلاب اسلامی، تمدن سازی بوده و یک سناریو در این زمینه وجود دارد که می گوید انقلاب اسلامی یک انقلاب مدرن است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن دانشگاه باید جهان تعاملی و گفتگو را بپذیرد و ما باید اثبات کنیم که برای دنیا کاملا بی ضرر هستیم، این موضوع از طریق گسترش تعاملات ایجاد خواهد شد.

انتظاری در پایان گفت : نقش دانشگاه در مسیر جهانی شدن بیشتر در بازاندیشی جریان های نظری و بومی ظهور پیدا می کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 997413

وب گردی

وب گردی