ریسک  تخریب باغ های  5 هزار متر به بالا

رئیس کمیته محیط زیست شورا گفت: مالکان باغ های ۵هزارمتر و بیشتر به سمت ساخت و ساز مسکونی می روند اما واحدهایی که ساخته می شوند، لوکس و اشرافی بوده و بهره ای برای عموم شهروندان ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، سید آرش حسینی میلانیدر جلسه علنی شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد اعطای مجوز کاربری ساخت و ساز مسکونی در باغات پنج هزار متر مربع و بالاتر در جریان بررسی لایحه جایگزین مصوبه برج باغ گفت: نکته کلیدی که شهرداری در لایحه جایگزین برج‌باغ ارائه داده، مجوز به کاربری‌هایی است که سازگار با طبیعت باغ هستند اما این کاربری‌ها در باغات ۵۰۰۰ متر مربع و بیشتر از نظر اقتصادی قادر به رقابت با ساخت و ساز مسکونی نیستند.

وی ادامه داد: ما بررسی را به کمک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری انجام دادیم و دو کاربری مهم که در اقتصادشهری مطرح است - یعنی باغ تالار و سرای سالمندان - را از نظر مالی با گزینه ساخت و ساز مسکونی مقایسه کردیم.

این عضو شورای شهر تهران در تشریح نتایج این بررسی گفت: نرخ بازده داخلی (IRR) این دو گزینه (باغ‌تالار و سرای سالمندان) ۴۰ درصد پایین‌تر از ساخت و ساز مسکونی است اما هر سه گزینه، اقتصادی محسوب می‌شوند.

حسینی میلانی با بیان اینکه ما در شرایط نابرابری در مقایسه با اقتصاد ساخت و ساز قرار داریم، تصریح کرد: با توجه به این حاشیه سود، مالکان باغات پنج هزار متر و بیشتر به سمت ساخت و ساز مسکونی می‌روند اما واحدهایی که ساخته می‌شوند، واحدهای لوکس و اشرافی بوده که بهره‌ای برای عموم شهروندان ندارند. از سوی دیگر، ریسک تخریب باغ در ساخت وساز مسکونی بسیار بیشتر است.

وی افزود: دو کاربری دیگر، جنبه‌های استفاده عمومی‌تر را برای مردم دارند که این موضوع به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997421

وب گردی

وب گردی