هماهنگی خوبی میان تحقیقات حوزوی و دانشگاهی در فرهنگستان علوم اسلامی قم ایجاد شده است

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: فرهنگستان علوم اسلامی قم توانسته در حوزه فلسفه و روش علم، نوآوری‌های خوبی را داشته باشد و میان تحقیقات حوزوی و دانشگاهی و تحقیقات نقلی و تجربی، هماهنگی خوبی را ایجاد کند.

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اقدامات این فرهنگستان درباره بومی سازی علوم انسانی کشور اظهار داشت: تلاش برای اسلامی سازی علوم انسانی، در چند لایه امکان‌پذیر است که فعالان در این عرصه بایستی در این چند لایه اقدامات خود را انجام دهند.

وی افزود: لایه اول این است که در نظریه های علوم انسانی و لایه های نظریه پردازی آن برای اسلامی سازی تلاش کنیم؛ به عنوان مثال شخصی که رشته های مدیریت، جامعه شناسی و اقتصاد تحصیل می کند، باید تلاش کند که در آن رشته ای که تحصیل می کند افزون بر نظریه های موجود، نظریه‌های جدیدی را ارائه دهد.

پیروزمند ادامه داد: لایه دوم این است که مجموعه علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد و به صورت یک مجموعه واحد در تحول این علوم اندیشیده شود؛ به عنوان مثال در رشته مدیریت نباید به یکی از شاخه های این رشته مانند مدیریت در رفتارهای سازمانی پرداخته شود، بلکه بایستی مجموعه دانش های این رشته با تمامی تنوعی که دارد به صورت یک پارچه مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: لایه سوم این است که مجموعه علوم انسانی با علوم اسلامی تطبیق داده شود و درباره اسلامی سازی آن بررسی های دقیق انجام گیرد؛ فرهنگستان علوم اسلامی قم در این لایه اقدامات خود را انجام داده است. به همین خاطر از طرفی تحقیقات این فرهنگستان مسئله محور نبوده و به یک رشته خاص از علوم انسانی اطلاق نداشته است.

وی با بیان این که کم توجهی به لایه سوم باعث شده که نتوانیم نگاه فراگیری را در عرصه تحول علوم انسانی اتخاذ کنیم، گفت: فرهنگستان علوم اسلامی قم به دلیل این که در تحول علوم انسانی این رویکرد را داشته که باید این تحول به شکل عمیق و فراگیر رخ دهد، تحقیقات خود را به این حوزه معطوف کرده است.

پیروزمند خاطرنشان کرد: فرهنگستان علوم اسلامی قم توانسته در حوزه فلسفه روش و روش علم، نوآوری های خوبی داشته باشد؛ نگاهی که به این موضوع داشته به گونه ای بوده است که بتواند میان تحقیقات حوزوی و دانشگاهی و تحقیقات نقلی و تجربی، هماهنگی خوبی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997445

وب گردی

وب گردی