چادر کلیات طراحی تا دوخت منتشر شد

کتاب «چادر کلیات طراحی تا دوخت» تالیف سیده راضیه ابراهیمیان، دکتر علی نظری و دکتر ابوالفضل داودی رکن آبادی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجاب و عفاف در زندگی بشری، واژه آشنایی است. حجاب در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصی است و یکی از دلایل اساسی آن، فطری بودن این امر است.
مسلما چادر حجاب برتر است، اما از پوشش های دیگری نیز می توان استفاده کرد که همه حدود پوشش و موازین اسلامی را دارا باشد و در همین راستا طراحی و دوخت یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در جذاب شدن چادر برای سلیقه های مختلف موثر باشد.
این کتاب حاصل تلاش اساتید با محوریت این موضوع تهیه و تدوین شده است.
با توجه به جایگاه زن در جامعه امروز و حضور پر رنگ او در اجتماع، ضروری است زنان پوششی مناسب با تحرک اجتماعی داشته باشند.
به دلیل خلا و کمبود منابع علمی در خصوص چادرهای رایج در ایران، در این کتاب سعی شده است که در ابتدا بررسی جامعی در خصوص انواع چادرهای موجود انجام شود و در آنها الگوسازی، جنس پارچه، رنگ و خواص راحتی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.
سپس با در نظر گرفتن ویژگی هایی که تاکنون گزارش نشده است، با اقتباس از الگوهای موجود در آثار باستانی، اقوام محلی و با بکارگیری انواع پارچه های ایرانی تلاش شده است تا طراحی، الگوسازی و دوخت چادرهایی نوین ارائه شود تا علاوه بر حفظ حجاب، از ویژگی های راحتی و زیبایی برخوردار باشد.
این اثر سعی دارد با ترسیم و گردآوری تنوع پوشش زنان مسلمان، مجموعه ای از الگوهای چادرهای رایج و جدید را رائه کند و چنین دستاوردی می تواند به عنوان مرجعی از انواع چادرهای سنتی و نوین در دسترس افراد جامعه، مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار بگیرد به طوری که از این نتایج می توان برای ساماندهی پوشش بانوان کشورهای مسلمان دیگر نیز بهره گیری کرد.
همچنین این کتاب می تواند برای مدرسان مد، طراحی دوخت، هنرجویان و علاقمندان به چادر و پوشش ایرانی – اسلامی مفید باشد.
این کتاب در 5 فصل گردآوری شده است. فصل اول به مبحث تاریخ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی پوشش زنان اختصاص دارد. فصل دوم در رابطه با تعامل انسان، پارچه و محیط است و به معرفی انواع پارچه می پردازد.
فصل سوم درباره انسان، روانشناسی فرم طرح و رنگ است. فصل چهارم به الگو، دوخت و چادرهای رایج در ایران می پردازد و دست آخر فصل پنجم در دو بخش مبانی و نتیجه گیری به انواع چادرها از نظرگاه راحتی و طراحی زیبا اختصاص دارد.
کتاب «چادر کلیات طراحی تا دوخت» تالیف سیده راضیه ابراهیمیان کارشناس ارشد طراحی پارچه، دکتر علی نظری دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه ودکتر ابوالفضل داودی رکن آبادی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه در 265 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 54هزار تومان، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد راهی بازار نشر شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 997458

وب گردی

وب گردی