روابط ایران-قطر به‌رغم تحریم‌های آمریکا روز به روز در حال گسترش است

روزنامه اماراتی الاتحاد با اشاره به بیم آمریکایی‌ها از تقویت روز افزون روابط ایران و قطر نوشت، حمایت همه جانبه و کمک اقتصادی قطر به ایران، تلاش‌های آمریکا در تحریم ایران را تضعیف کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ روزنامه «الاتحاد» امارات نگرانی‌های دولت آمریکا در قبال رفتار دولت قطر و حرکت رو به جلوی آن در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و رسانه ای با دولت ایران را به رغم اعمال فشارهای دولت آمریکا بر تهران روز به روز در حال افزایش خواند.

الاتحاد به نقل از کارشناسان آمریکایی که آنها را مطلع از مدیریت روابط خارجی آمریکا توصیف کرد، نوشت که تصمیم سازان کاخ سفید از نزدیک رفتار دوحه در این چارچوب را بررسی می‌کنند، چیزی که نشان می‌دهد فراتر از هر شک و تردیدی موضع قطر بیشتر متمایل به سمت نظام جمهوری اسلامی ایران است تا اینکه بخواهد در کنار متحد آمریکایی خود برای مقابله با ایران باشد.

این کارشناسان گفتند که موفقیت ایران در وارد کردن قطر به توافقنامه‌هایی که از طریق آن تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند، باعث می‌شود تا دولت دونالد ترامپ در صدد تحریم قطر برآید، به ویژه این که این اقدام شامل استفاده از قطر به عنوان یک متحد سوم برای تامین کانال‌های غیرقانونی کمک به جمهوری اسلامی ایران است بخصوص که نگرانی‌هایی درباره استفاده قطر از خاک ترکیه به عنوان پوشش برای انتقال کمک‌ها ایران وجود دارد.

این روزنامه اماراتی در ادامه به اظهارات مایکل جونز، نویسنده و مفسر روابط خاورمیانه‌ای آمریکا در موسسه واشنگتن برای سیاست خاوردور پرداخت که توجیه قطر در نزدیکی با نظام جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل قبول خوانده است.

وی ادامه داد: تلاش قطر برای جلوگیری از رویارویی مستقیم با ایران به علت نزدیکی جغرافیایی بین دو کشور و میزبانی قطر از پایگاه آمریکایی العدید در قلمرو خود که می‌تواند آن را هدف نظامی بالقوه هر گونه حمله ایران قرار بدهد، قابل درک است؛ اما این موضوع حمایت مادی، اقتصادی و رسانه‌ای از ایران را توجیه نمی‌کند، چون تلاش‌های ایالات متحده برای کاهش نقش خرابکاری ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

این نویسنده آمریکایی گفت: هر چند که قطر صریحا و رسما موضع خود را در حمایت از ایران اعلام نکرده است؛ اما آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که قطر ارتباط بسیار نزدیکی با ایران دارد که فراتر از مساله جلوگیری از برخورد مستقیم است.

جونز افزود: قطر باید بداند که این رابطه دیگر به نفع آن نیست و تحریم‌های امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و بحرین توجیهی برای نزدیکی به ایران نیست، این بهانه و دوگانگی در سیاست خارجی قطر با ایستادن همزمان در کنار دوست و دشمن آن را از تحریم‌هایی که متوجه کشورهای ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند، مصون نخواهد داشت.

این نویسنده آمریکایی حمایت مشترک قطر و ایران از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را یکی از کانال‌های احتمالی بین قطر و ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دانست و گفت که دیگر نمی‌توان در قبال رفتار ایران خنثی بود، وقت آن رسیده است که دولت‌های جهان از جمله قطر به وضوح تصمیم بگیرند که در کنار آمریکا برای مخالفت با رفتارهای رژیم ایران خواهند ایستاد یا به تعبیر نویسنده شریک در نظامی‌گری، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم می‌شوند.

الاتحاد امارات همچنین به نقل از سعید قاسمی نژاد مدیر بنیاد ضد ایرانی مطالعات لیبرالیسم ادعا کرد، مقامات در بانک مرکزی ایران از دوحه به عنوان مرکز مالی تجارت خارجی تهران استفاده می‌کنند و افزود که یک مقام ارشد ایرانی در بانک مرکزی ایران در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد که تهران شروع به گسترش روابط خود با بازار ارز خارجی قطر کرده است و اواخر همان ماه برخی بانک‌های ایرانی مانند بانک های پارسیان و ملی حساب های خود را نزد بانک ملی قطر بازکردند.

به ادعای قاسمی نژاد مقام بانک مرکزی ایران تاکید کرد که ایران امید زیادی دارد که قطر تبدیل به مرکز اصلی تامین مالی ارز خارجی شود و در سیزدهم ماه مه گذشته یک هیئت تجاری ایرانی مرکب از 70 عضو وارد دوحه شد تا در جلسه دو روزه در مورد روابط اقتصادی بین قطر و ایران شرکت کند. این اولین نوع خود در 13 سال گذشته بوده است و این حرکات به وضوح نشان دهنده رویکرد قطر برای تقویت روابط آتی خود با ایران است.

قاسمی نژاد افزود: این جای تعجب دارد قطر که برای حفاظت از امنیت خارجی خود به آمریکا متکی است، سیاست آمریکا در منطقه را تضعیف می‌کند این امر قطر را به یک شریک غیرقابل اعتماد تبدیل می‌کند، ایالات متحده نگران روابط رو به رشد بین ایران و قطر است، سیستم بانکی قطر همچنان به تامین مالی دولت‌های تحت تحریم ایالات متحده اجازه می‌دهد، آمریکا باید به قطر اخطار دهد که نشانه‌های رو به رشدی از تمایل دوحه نسبت به نزدیکی بیشتر به رژیم ایران وجود دارد و در نهایت قطر به عنوان یک کشور ضد ایالات متحده آمریکا محسوب خواهد شد.

الاتحاد امارات به نقل از «کایل شیدلر»، رئیس مرکز موسوم به مبارزه با گروه‌های افراط گرا در واشنگتن هم به نقش ترکیه در کمک قطر به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: در حالی که قطر در کنفرانس اخیر ورشو برای بررسی راه‌های تحقق صلح در خاورمیانه و مقابله با ایران حضور داشت، ترکیه در کنفرانس سوچی روسیه در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران بود و از آنها مخالفت خود را با بیانیه ورشو اعلام کرد، بخصوص بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف بزرگ ترکیه و قطر در سطوح مختلف به سطح میزبانی قطر از پایگاه نظامی ترکیه رسیده است.

شیدلر گفت که قطر می‌تواند از خاک ترکیه برای انتقال کمک‌های کالایی خود به ایران استفاده کند و ترکیه و ایران در سیزدهم فوریه جاری از امضای توافقی برای افزایش مبادلات کالا به 450 کامیون در روز بین دو کشور خبر دادند در حالی که مقامات ایران اخیرا هم از نهایی شدن ساز و کاری برای انتقال زمینی و دریایی کالا بین قطر، ترکیه و ایران خبر داده بودند.

الاتحاد در بخش دیگری از این یادداشت هم به نقش رسانه‌های قطری در تضعیف تلاش‌های آمریکا برای مقابله با نفوذ نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: رسانه‌های قطر رفتاری معکوس دعوت آمریکا از کشورهای دنیا برای مقابله با ایران در پیش گرفته‌اند.

«دانیل پایپس»، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در واشنگتن هم با پیش بینی اینکه مرحله بعدی شاهد یک روابط نزدیکتر بین قطر و ایران خواهد بود، افزود: با وجود حمایت هر کدام از کشورهای ایران و قطر از گروه‌های روبروی یکدیگر در خاک سوریه، اما روابط ایران و قطر کاملا دیپلماتیک است و دو کشور در زمینه‌های مختلف به خصوص در زمینه انرژی و تامین مالی حماس با هم تفاهم دارند و رابطه نزدیک میان یکدیگر را که از زمان پایان جنگ ایران و عراق آغاز شده است، حفظ کرده‌اند .

عضو ارشد سابق وزارت خارجه افزود: توسعه روابط ایران و قطر به جایی رسیده که قطر دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را نشر می‌دهد و حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر به طور غیرمستقیم صدای ایران در داخل شورای همکاری خلیج فارس شده است و برای تحکیم روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران بحث می‌کند.

پاپیس گفت، پیش بینی می‌شود که نزدیکی بین قطر و ایران تقویت شود، بخصوص که کشورهای متعددی در منطقه به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند هستند؛ اما قطر هیچ مشخصه‌ای دال بر حمایتش از تحریم‌های آمریکا ندارد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997468

وب گردی

وب گردی