بی‌محلی بازار نسبت به نمایش خودروسازان

ایران‌خودرو و سایپا طی چند مرحله پی‌درپی اقدام به اجرای طرح فروش نقدی و تحویل فوری محصولات پردرخواست خود کردند. طرحی با هدف کنترل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها اجرایی شد ولی حاصل کار آن نه‌تنها مفید واقع نشد بلکه سیگنال مخربی را به بازار ارسال کرد و درست هم‌زمان با آغاز فروش نقدی، قیمت‌ها مجدداً رشد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بازار خودروی کشور به‌مثابه جسم رنجور و زخمی می‌ماند که به لطف نسخه‌های متعدد و نه‌چندان مؤثر، اکنون حال و روز بدتری پیدا کرده است. از پاییز امسال که پیش‌فروش به اصطلاح بزرگ دو خودروساز آغاز شد، در حالی که انتظار می‌رفت بازار روی خوش به آن نشان دهد، این اتفاق نیفتاد. مدتی که گذشت و کارد بحران به استخوان بازار رسید و در اتفاقی تاریخی خودروهای تولید داخل به گران‌ترین سطح تمام ادوار خود رسیدند، دولت و خودروساز بر آن شدند تا تکنیک جدیدی را اتخاذ کنند؛ فروش فوری؛ اما باز هم این نسخه کارساز نشد و بازار راه خودش را در پیش گرفت.

اعتمادی که از بین رفت

با اینکه خودروسازان می‌گویند طرح فروش فوری به دستور وزیر آغاز شده و خودروهای فروخته شده در آن تا پیش از سال جدید به دست مشتریان می‌رسند ولی باز هم این وعده نظر مشتریان را جلب نکرد. ریشه این بی‌اعتمادی را باید در پیش‌فروش‌های اخیر جستجو کرد. خریداران که از ابتدای امسال در هزارتوی خودروسازان با هر ساز آنها به رقص درآمدند، در بزنگاه تحویل با دستان خالی شرکت‌ها روبه‌رو شدند. بعد از آن هم که جار و جنجال افزایش قیمت‌ها بلند شد و مجبور شدند خودروهای مدنظر خود را با افزایش قیمتی حداقل 50 درصدی خریداری کنند.

قولی که نمی‌شود رویش حساب کرد

هزاران میلیارد تومان نقدینگی جامعه به لطف دو طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا جمع‌آوری شد. خودروسازان گفتند که با تزریق خودروها بازار به تعادل می‌رسد؛ اما در سررسید و موعد تحویل خلف وعده کردند و بازار از همان نیمچه توازنی هم که داشت منحرف شد. مدتی بعد گفته شد که تا پایان تابستان به برخی از تعهدات رسیدگی می‌شود. بعد این زمان به اواسط پاییز موکول شد. سپس ابتدای زمستان و نهایتاً تا امروز که عملاً چیزی دست عمده مشتریان را نگرفته است. حالا طبیعی است که دلال و واسطه‌گر با خود فکر کند که احتمالاً در تحویل این مدل‌ها نیز خللی ایجاد می‌شود و با صد بهانه آن را رفع و رجوع می‌کنند.

جنسی که جور نیست

فروش فوری خودروسازان همه مدل‌ها را شامل نمی‌شود؛ یعنی در گروه سایپا خبری از پراید هاچ‌بک و شاسی‌بلند چانگان نیست و کل محصولات پارس‌خودرو (برلیانس و ...) نیز در آن جایی ندارند. در گروه ایران‌خودرو هم غیبت دنا و هایما ملموس بود. بازیگران اصلی بازار با چشمانی باز اوضاع را رصد می‌کنند. وقتی گفته می‌شود قرار است 20 درصد تولید روزانه در طرح تحویل فوری لحاظ شود، پس علی‌القاعده آنهایی که در لیست حضور ندارند به اندازه کافی تولید نشده‌اند. این فرمول یعنی هرچه در سطح بازار موجود است حکم طلا را پیدا می‌کند.

قیمت‌هایی که هنوز واقعی نشده‌اند

پیش از این خودروسازان به استناد سود سرشار دلالان و سرازیر شدن سرمایه‌گذاران به بازار خودرو به جای مصرف‌کنندگان واقعی، خواستار افزایش قیمت خودرو یا به عبارت دیگر کاهش فاصله میان قیمت تحویل کارخانه با قیمت بازار شدند. در این راستا مقرر شد خودروسازان خودروهای تولیدی را به قیمتی معادل پنج درصد حاشیه بازار به فروش برسانند اما وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که افزایش هفته به هفته قیمت خودرو، افزایش قیمت فروش خودروسازان را نیز در پی داشت و نه تنها تعادلی در بازار ایجاد نشد بلکه دو خودروساز بزرگ کشور مجبور شدند تحت تأثیر وقایع رخ داده در بازار اطلاعیه‌هایی را منتشر کنند و مشتریان را به خرید خودرو از کارخانه و نه بازار فراخوانند. با اعلام شرایط پیش‌فروش خودروها اما مشخص است خودروسازان نیز به‌نوعی آشفته‌بازار کنونی را پذیرفته‌اند؛ به عبارت دیگر قیمت فروش فوری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ترمز ضدقفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و یورو ۴ بهینه که در هفته منتهی به سیزدهم بهمن ماه ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، امروز به قیمت ۷۲ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود.

نگارنده: علی سرمستی امامی

انتهای پیام/

کد خبر: 997530

وب گردی

وب گردی