آزمایش خون برای اندازه گیری شدت درد

محققان دانشگاه « ایندیانا »  یک آزمایش خون برای تعیین میزان  شدت درد بیماران ایجاد کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از « www.sciencedaily.com »، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه « ایندیانا » یک آزمایش خون برای تعیین میزان شدت درد احساس شده توسط بیماران ایجاد کردند. به این ترتیب، مقدار مسکن (مرفین) مورد نیاز برای از بین بردن درد می تواند با دقت زیادی تعیین شود.

براساس نتایج این تحقیق که از طرف دکتر «الکساندر نیکولسکو» در مجله علمی « Nature Molecular Psychiatry » منتشر شده، در این آزمایش از زیست نشانگر های موجود در خون برای اندازه گیری میزان و شدت درد بیماران استفاده می شود.

زیست نشانگر (به انگلیسی: Biomarker) عموماً به یک شاخص قابل سنجش از برخی حالت‌ها و شرایط بیولوژیک یا زیستی اشاره دارد. گاهی نیز به یک ماده که حضورش نشان‌دهنده وجود یک ارگانیسم زنده است، اشاره دارد. زیست‏‌نشانگرها اغلب در بررسی فرایندهای طبیعی زیستی، فرایندهای پاتوژن یا پاسخ دارویی به یک درمان ویژه ارزیابی می‌شوند و در بسیاری از رشته‌های علمی استفاده می‌گردد.

با این تست خون ، شدت درد بیمار با دقت بالا در مرحله بهبود تشخیص داده می شود. سابقه پزشکی بیمار نیز ممکن است در بلندمدت در نظر گرفته شود.

« نیکولسکو» گفت:« با استفاده از این آزمایش خون یک پیش نمونه از میزان و شدت درد بیمار در اختیار پزشکان قرار می گیرد. از آنجایی که شدت درد از فردی به فرد متفاوت است، اندازه گیری شدت درد به شکل یک نمودار بسیار مهم است. تا به امروز شدت درد براساس اظهارات بیمار یا داده های کلینیکی مورد بررسی قرار می گرفت. وقتی این کار را شروع کردیم می دانستیم که کار دشواری پیش رو داریم اما هدف اصلی ما درمان انسان هایی است که درد می کشند و تجویز داروی صحیح به آنها بود.»

در جریان این تحقیق محققان زیست نشانگرهای خون را بررسی کردند. همانند بیماران دیابتی که نشانگرهای زیستی گلوکز آنها بررسی می شود و درمان متناسب با آن صورت می گیرد در اندازه گیری میزان درد نیز آزمایشی مشابه آن صورت گرفته و داروی متناسب با میزان درد برای بیمار تجویز می شود. بنابراین، مقدار مسکن تجویزی را می توان با دقت بالایی تنظیم کرد. محققان خاطرنشان می کنند که نشانه های زیستی دقیقا مانند اثر انگشت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997567

وب گردی

وب گردی